شناسهٔ خبر: 56147123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

دردسرهای فرزندان خارج‌نشین برای والدین دولتی

نماینده اهواز: اگر برای مجلس ثابت شود زاهدی‌وفا یا فرزندانش تابعیت کشور دیگری دارند، رای اعتماد نمی‌دهد.سرپرست وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی هنوز وزیر نشده، دردسرهایش شروع شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان صنعت نیوز:  چند روزی می‌شود که خبرهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که حکایت از تابعیت دوگانه فرزندان محمد‌هادی زاهدی‌وفا دارد. موضوعی که این روزها به سختی دامان دولت را گرفته و رها نمی‌کند. ماجرا از انتشار یک دستور رییسی شروع شد که گفته بود اگر فرزند مسوولی به خارج برود، پدر او هم باید از دولت برود. اما این موج تبلیغاتی ناگهان به سمت دولت برگشت. چراکه انسیه خزعلی حضور فرزندش در خارج از کشور را تایید کرد و همچنان او در سمت معاونت امور زنان و خانواده باقی ‌مانده و از سوی دیگر تردیدهایی درباره تابعیت دوم فرزندان زاهدی‌وفا وزیر پیشنهادی برای وزارت کار در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

در همین رابطه، سیدکریم حسینی نماینده اهواز و باوی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در پاسخ به سوالی پیرامون تابعیت زاهدی‌وفا و فرزندانش گفت که «ما هم این موضوعات را شنیده‌ایم؛ ولی گفتند که اقامت ایشان مربوط به زمانی بوده که برای تحصیلات تکمیلی به کانادا رفته بوده است.» او گفته «باید استعلام رسمی درباره ایشان انجام و به مجلس ارائه شود.» به گفته حسینی «به تبع، باید ثابت شود که فرزندان زاهدی‌وفا هم تابعیت دوگانه ندارند. او گفته «باید برای مجلس ثابت شود که ایشان یا فرزندان‌شان تابعیت کشور دیگری را ندارند. موردی که تا الان اعلام شده این دولت هم اعلام کرده افرادی که الان هم مشغول به کار هستند و فرزندان‌شان تابعیت کشور دیگری را دارند یا در خارج هستند، از مسوولیت‌هایشان حذف می‌شوند. به طریق اولی‌تر ایشان که قرار است وزیر شوند نیز نباید فرزندان‌شان تابعیت کشور دیگری را داشته باشند.» او تاکید دارد که «دولت حتما بررسی و بعد از بررسی معرفی کرده است» اما در عین حال می‌گوید «اگر برای مجلس ثابت شود که ایشان یا فرزندان‌شان تابعیت کشور دیگری را داشته باشند، مجلس به زاهدی‌وفا رای اعتماد نخواهد داد.»

این عضو کمیسیون اجتماعی که وزیر پیشنهادی در این کمیسیون به صورت تخصصی بررسی خواهد شد، افزوده که «در این موضوع منطقی این است که دولت باید بررسی کند؛ اما اگر دولت به این نتیجه برسد که ایشان یا فرزندان‌شان تابعیت دوگانه داشته باشند، یا معرفی نمی‌کند یا اگر هم معرفی کند، پس می‌گیرد.»

به گفته حسینی «ایشان هم اگر فرزندش تابعیت داشته باشد دولت باید به وعده‌ای که داده عمل کند. اگر فرزندشان اقامت دائم یا موقت داشته باشند هم ایشان شامل وعده‌ای که دولت داده است می‌شود.»

او درباره این موضوع که معلوم شده فرزند انسیه خزعلی در حال حاضر خارج از کشور اقامت دارد اما در شرایطی که دولت باید از این موضوع خبردار بوده باشد، با این وجود پس از اعلام رسمی، هنوز اقدامی نشده، گفت که «اجازه بدهید شاید از این مسوولیت کنار رود یا کنارش بگذارند.» او البته این سخنان خود را معطوف به برخی اخبار منتشر شده می‌داند.

این سوال را باید از خود هیات دولت پرسید

از سویی یک نماینده دیگر مجلس هم درباره نظر مجلس پیرامون موضوع فرزندان زاهدی‌وفا گفته که «نیازی به نظر مجلس نیست؛ این سوال را باید از خود هیات دولت پرسید؛ چراکه آقای رییس‌جمهور گفتند که اگر فرزند رفت، پدر هم برود.»الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع مجلس به «دیده‌بان ایران» گفت: «با توجه به اینکه گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه بعد از رفتن نماینده‌ها به حوزه انتخابیه علنی شد، به صورت رسمی فرصت بررسی در کمیسیون‌های مجلس نبوده است. یک عده از دوستان شناختی داشتند و اظهارنظراتی شد.

با توجه به گزارش‌هایی مبنی بر تعاملاتی که بین نمایندگان و آقای زاهدی‌وفا در زمان سرپرستی وزارتخانه ارائه شده است و همکاران اظهارنظراتی داشتند، به نظر می‌آید که به مشکل بر بخورند. همچنین مساله تابعیت دو فرزند ایشان هم به این مشکل اضافه می‌شود. از طرف دیگر آقای رییس‌جمهور گفته‌اند اگر فرزند رفت پدر هم برود،جای تامل دارد و فکر می‌کنم که در این صورت خود آقای رییسی هم تجدیدنظر کند.»این نماینده مجلس درباره حضور فرزند انسیه خزعلی در خارج از کشور هم گفت: «این را در دولت‌های قبلی بارها گفته‌ایم اما دولت فعلی باید با دولت‌های قبلی تمایزاتی داشته باشد. کسانی که حاضر نیستند در این مملکت زندگی کنند و به مردم خدمات دهند، متاسفانه خیلی هم عاشق این هستند که بر این مردم حکومت کنند. بنابراین اینجا یک تعارضی وجود دارد.»موضوع حضور فرزند خزعلی در خارج از کشور، کم‌کم می‌تواند تبدیل به یک رسوایی برای دولت شود؛ چراکه با وجود شعارها و تبلیغات وسیع دولت مبنی بر «فرزند برود، پدر هم برود»، همچنان آب از آب تکان نخورده است.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری است که بنا به گفته مهدی خزعلی برادرش، فرزند او در کانادا به سر می‌برد و در یک شرکت با موضوع وی‌پی‌ان فعالیت دارد. مهدی خزعلی درباره فرزندان دیگر خواهرش، کبری خزعلی خواهر انسیه خزعلی هم گفته که دو فرزند او نیز در آمریکا ساکن هستند. معلوم نیست این دو خواهر که از مخالفان سرسخت غرب هستند، چگونه راضی شده‌اند که فرزندان‌شان در آن کشورها ساکن شوند!

پایان مدت سرپرستی

اما موضوع دیگری که در این میان برای زاهدی‌وفا مهم است، پایان دوره سرپرستی‌اش بر وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی در تاریخ ۲۴ شهریور است.
به گفته سیدکریم حسینی، «دولت تا ۲۴ شهریورماه وقت دارد که وزیر معرفی کند؛ لذا در اولین جلسه مجلس که اواخر شهریورماه خواهد بود، اعلام وصول می‌شود و پس از آن در کمیسیون‌ها به خصوص کمیسیون اجتماعی برنامه‌های پیشنهادی ایشان بررسی می‌شود.» او در پاسخ به اینکه آیا پس از ۲۴ شهریور که سه ماه سرپرستی قانونی ایشان تمام می‌شود، ادامه حضورش به عنوان سرپرست قانونی است یا خیر، گفت: «اگر مشکل قانونی داشته باشد می‌توانند از رهبری اجازه بگیرند. تا زمانی که صلاحیت ایشان بررسی می‌شود، سرپرست باقی بماند.»

حسینی می‌گوید که همراه تعدادی از نمایندگان استان با زاهدی‌وفا جلسه داشته‌اند و برخی صحبت‌ها و برنامه‌های او را شنیده‌اند ولی در حال حاضر در رابطه با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی، نمی‌توان بله یا خیر گفت.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز هم درباره موضوع پایان مهلت قانونی سرپرستی زاهدی‌وفا به «ایلنا» گفت که «در آیین‌نامه مهلت سرپرستی وزارتخانه‌ها سه ماه نوشته شده است؛ در حال حاضر مجلس به دلیل ماموریت نمایندگان در تعطیلات است که این یک هفته قابل اغماض است.»
ا

و افزود: «مساله اصلی اینجاست که نباید این اتفاق می‌افتاد و وزیر کار که یکی از اصلی‌ترین اعضای کابینه است با این همه تاخیر معرفی می‌شد.» پس از استعفای وزیر کار سابق و پرحاشیه دولت رییسی، در تاریخ ۲۴ خردادماه رییس‌جمهوری در حکمی محمد‌هادی زاهدی‌وفا را به عنوان سرپرست این وزارتخانه تا موعد رای صلاحیت برای وزیر پیشنهادی منصوب کرد. در روزهای اخیز هم برخی مقامات دولت اعلام کرده‌اند که او گزینه نهایی دولت برای معرفی به مجلس خواهد بود؛ اما به دلیل تعطیلی مجلس بابت حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابی، دریافت و اعلام وصول از سوی مجلس به اولین جلسه صحن موکول شده است؛ اولین جلسه‌ای که بعد از پایان مهلت سرپرستی زاهدی‌وفا خواهد بود.

نظر شما