شناسهٔ خبر: 56144601 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برنامه‌ریزی برای کشت یازده هزار هکتار کلزا

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای کشت یازده هزار هکتار کلزا در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

مجتبی حاتمی معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز کشت کلزا در مزارع استان کرمانشاه، گفت : امسال سهمیه استان برای کشت کلزا از سوی وزارتخانه یازده هزار هکتار در نظر گرفته شده که تلاش خواهیم کرد با همکاری کشاورزان این هدفگذاری محقق شود.

حاتمی با بیان اینکه کشت کلزا یکی از بهترین کشت‌ها در تناوب با گندم است، افزود: کشت کلزا می‌تواند در بهبود عملکرد مزارع گندم در سال بعد نقش اثرگذاری داشته باشد.

معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: کشت کلزا به دلیل نیاز آبی کم، یکی از کشت‌های متناسب با اقلیم استان است که توصیه می‌شود کشاورزان حتما برای کشت آن در مزارع خود برنامه‌ریزی کنند.

وی با توصیه به استفاده از بذور مرغوب از سوی کشاورزان برای کشت کلزا، تاکید کرد: کلزاکاران برای افزایش راندمان کیفی و کمی محصول خود باید با همکاری مراکز خدمات کشاورزی اصول علمی را در کاشت، داشت و برداشت کلزا بکار گیرند.

حاتمی رعایت تاریخ کشت توصیه شده را در عملکرد نهایی مزارع کلزا تاثیرگذار دانست و افزود: کلزاکاران برای دستیابی به عملکرد بالاتر، باید عمق کشت دو سانتیمتری را رعایت کرده و آبیاری دوم را هم سه روز بعد از کشت انجام دهند.

پرداخت یارانه روی بذر مصرفی، تحویل نهاده‌های مورد نیاز شامل کود‌های فسفات و پتاس به طور ویژه برای کشت کلزا، پیگیری قیمت مناسب خرید برای محصول تولیدی از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برای ترغیب کشاورزان به کشت کلزا است که حاتمی از آن‌ها یاد کرد.

حاتمی با بیان اینکه سال گذشته ۲۴۰۰ هکتار کلزا در استان کرمانشاه کشت شد، گفت: سال زراعی گذشته در مجموع ۴۲۵۰ تن کلزا در استان تولید شد.

وی با بیان اینکه کشاورزان مناطق معتدل و سرد استان کشت کلزا را شروع کرده‌اند، گفت: کشاورزان مناطق معتدل و سرد استان تا پنجم مهر ماه فرصت دارند برای کشت کلزا اقدام کنند.

وی زمان کشت کلزا در مناطق گرمسیر استان را آبان ماه اعلام کرد و افزود: کشت کلزا در مناطق گرمسیر استان در حدود یک ماه ادامه خواهد داشت .

نظر شما