او ادامه داد: با هدف مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی، فارغ از اینستاگرام و تلگرام و سایر شبکههای اجتماعی، چیزی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰سایت اینترنتی را که نسبت به فروش کالای قاچاق اقدام کردند، مسدود کردیم. معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به دستورالعمل مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی گفت: مرکز به هیچ عنوان به دنبال سخت کردن ادامه فعالیت سایتهایی که تا به امروز درست کار کردهاند، نیست؛ اما فضای مجازی را هم رها نمیکنیم. هندیانی با اشاره به سایت ثبت شکایت برای فروش کالای قاچاق در فضای مجازی اظهار کرد: شاید خریدار انگیزهای برای ثبت شکایت نداشته باشد، اما طبق دستورالعمل ابلاغ شده باید درگاهی واحد برای ثبت شکایت عموم مردم ایجاد میشد و همچنین دستگاهها هم امکان ثبت شکایت را داشته باشند که البته این موضوع جنبه گزارشدهی دارد تا ثبت شکایت.
او افزود: طبق ماده۱۲ این دستورالعمل در راستای تشدید پایش و مقابله با قاچاق کالا و ارز در فضای مجازی دستگاههای کاشف بهصورت مستمر نسبت به رصد فضای مجازی با هدف شناسایی مصادیق مجرمانه اقدام میکند. معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره نحوه برخورد با متخلفان گفت: دستگاهها در صورت کشف و شناسایی جرایم و تخلفات طبق قانون ومصادیق مجرمانه باید نسبت به ثبت و ارسال احضار تخلف برای کسبوکار اینترنتی مختلف فعال در زیر سامانه نظارت اقدام کند. هندیانی تاکید کرد: پس از آن کسبوکار اینترنتی متخلف باید در ۷۲ساعت نسبت به برررسی و رفع تخلف از طریق زیرسامانه اقدام کند. باید توجه داشته باشند که احضار تنها یکبار در سال انجام میشود و در صورت تکرار، برخوردها شدیدتر خواهد شد. او ادامه داد: مهمترین موضوع در بحث فروش کالا در فضای مجازی خدمات پس از فروش است که تمام کسبوکارهای اینترنتی باید برای کالایی که به فروش میرسانند، شناسه گرانتی را اخذ و به مشتری ارائه دهند و در غیر این صورت مشکوک به کالای قاچاق خواهد بود.
معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به شناسایی پیامکهای فروش کالای قاچاق اظهار کرد: دستگاهها موظف هستند که با همکاری وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، و اتحادیه اصناف به صورت مستمر نسبت به رصد و پایش تبلیغات کالای قاچاق در فضای مجازی از جمله اینترنت، تلفن همراه و ماهواره و اعلام تخلف اقدام کنند و در صورت احراز تخلف مراتب را برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح اعلام کنند. همچنین برای مقابله با ارسال پیامکهای تبلیغاتی کالا وارز قاچاق باید سرشمارههای پیامکی برای برخوردهایی مانند مسدودسازی یا قطع دسترسی به کارگروه ساماندهی ارائه شوند.
نظر شما