شناسهٔ خبر: 56133726 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مقام عراقی: الصدر تنها ماند

فرهاد علاء الدین رئیس شورای مشورتی عراق امروز یکشنبه خبر داد که ائتلاف سه‌گانه (جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده) از بین رفت.

صاحب‌خبر -

فرهاد علاء الدین رئیس شورای مشورتی عراق امروز یکشنبه خبر داد که ائتلاف سه‌گانه (جریان صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده) از بین رفت.

به گزارش پایگاه خبری ناس نیوز، این شورا با انتشار بیانیه‌ای خبر داد: ائتلاف سه‌جانبه رسما به پایان رسید و آخرین میخ بر پیکر آن کوبیده شد.

وی تأکید کرد که سید مقتدی الصدر ، در میدان تنها مانده است. اشاره علاء الدین به دیدار محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با خمیس الخنجر رئیس ائتلاف السیاده و مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان است.

الحلبوسی، الخنجر و بارزانی در این دیدار، وضعیت سیاسی عراق و پیامدهای منفی ان بر این کشور بررسی شد و تأکید کردند که باید انتخابات زودهنگام برگزار شود و دولتی با اختیارات کامل تشکیل شود.

 مقام عراقی: الصدر تنها ماند

در این دیدار، برای نزدیک‌سازی دیدگاهها بین طرفهای مختلف عراقی اعلام آمادگی و تأکید شد، ائتلافهای السیاده و حزب دموکرات، بر تداوم تماس و هماهنگی مشترک تأکید دارند.

این در حالی است که جریان صدر برای جلوگیری از تشکیل کابینه و انتخاب نخست وزیر، خواستار انحلال پارلمان شده بود. دادگاه عالی فدرال عراق، چهارشنبه (۱۶ شهریور)، این درخواست را رد و اعلام کرد که انحلال پارلمان جزء اختیارات این نهاد نیست.

 دادگاه عالی فدرال این کشور اعلام کرد: «اعضای مجلس نمایندگان پس انتخاب شدن نه نماینده خود و نه نماینده فراکسیون‌های سیاسی‌شان هستند، بلکه آن‌ها نماینده مردم می‌باشند؛ لذا لازم بود که برای تحقق آنچه برای آن انتخاب شدند یا به عبارتی مصلحت مردم اقدام کنند و نه اینکه یکی از موانع موجود بر سر راه منافع ملت و تهدیدی برای امنیت آنان باشند.»

دادگاه فدرال در ادامه با تأکید بر اینکه ثبات فرایند سیاسی در این کشور مستلزم عدم تخطی از قانون اساسی است، اضافه کرد: «قانون اساسی سال ۲۰۰۵ جمهوری عراق سازوکار قانونی برای انحلال مجلس نمایندگان را مطابق با احکام ماده ۶۴ ترسیم کرده است. اختیارات دادگاه عالی فدرال طبق ماده ۹۳ قانون اساسی و ماده ۴ قانون دادگاه عالی فدرال مشخص است و انحلال پارلمان جزء اختیارات این دادگاه نیست.»

پیشتر «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در پیامی از دستگاه قضایی برای مداخله و  انحلال پارلمان طی یک هفته درخواست کرده بود. افرادی که خواستار انحلال پارلمان عراق هستند، آن را به عدم انجام وظایفش و تکمیل وظایف قانون اساسی طی ده ماه اخیر متهم می‌کنند.

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشت و این افراد تا پیش از سخنرانی اخیر رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداختند.

پس از تشدید اغتشاشات در بغداد، سید مقتدی الصدر در یک سخنرانی از مردم عراق عذرخواهی کرد و با تعیین‌ ضرب‌الاجلی یک‌ساعته خواستار خروج فوری حامیان این جریان از «منطقه سبز» بغداد شد. پس از سخنرانی رهبر جریان صدر، حامیان این جریان بلافاصله منطقه سبز را ترک کردند و اوضاع در عراق تقریبا به حالت عادی بازگشت.

نظر شما