شناسهٔ خبر: 56133621 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

ویژه نامه اربعین را هر روز در بولتن نیوز بخوانید

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

بولتن نیوز قصد دارد دارد همزمان با مصادف شدن با ایام باشکوه اربعین مخاطبان خود را از اخرین خبرها آگاه سازد.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی: بولتن نیوز قصد دارد دارد همزمان با مصادف شدن با ایام باشکوه اربعین مخاطبان خود را از اخرین خبرها آگاه سازد که هموطنان گرامی در زمان عزیمت به کربلا معلا هیچ مشکلی نداشته و از اخبار آن آگاه باشند.

به گزارش بولتن نیوز، مهمترین اخبار روز در رابطه با اربعین به شرح زیر می باشد:


واژگونی یک دستگاه ون زائران در حله عراق

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

موسوی؛ سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر اظهار کرد: ساعت 5 و 20 دقیقه صبح امروز یک دستگاه ون حامل زائران حسینی در استان حله واژگون شد و در اثر این حادثه 4 نفر جان باختند. 10 مصدوم نیز با اتوبوس آمبولانس هلال احمر مستقر در خاک عراق به ایران منتقل شدند.

وی ادامه داد: اتوبوس آمبولانس هلال احمر ساعتی پیش 10 مصدوم این حادثه را به مرزی زرباطیه ـ مهران انتقال داد و در پایانه مرزی عوامل اورژانس کشور مصدومان را تحویل گرفته و به بیمارستان امام حسین(ع) مهران منتقل کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه 4 زائر اربعین در این حادثه جان‌باختند و مجموع آسیب‌دیدگان 14 نفر است.


۲ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از ایران وارد عراق شده‌اند

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اکنون تردد از مرزهای شش‌گانه با سهولت انجام می‌شود، اظهار داشت: تاکنون 2 میلیون و 600 هزار زائر از ایران وارد عراق شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال مدیریت ورود و خروج زائران هستیم، تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در روزهای گذشته برای زائران پیش آمد بحمدالله توانستیم ا‌ین مسائل را مدیریت کنیم و اکنون وضعیت مناسب شده و تمام زائران در حال عبو‌ر به عراق هستند.

رئیس ستاد اربعین تصریح کرد: پس از تصمیم ستاد مرکزی اربعین در سه روز گذشته به تدریج وضع در پایانه‌های مرزی مان به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرد و از آن تراکم جمعیتی که نگران کننده بودکاسته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 600 هزار زائر وارد کشور شده‌اند، اضافه کرد: ‌با ‌برنامه‌ریزی صورت گرفته‌ وضعیت تردد در مرزها بسیارخوب شده ‌و ورود و خروج زائران با ‌سهولت انجام می‌شود.


زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

دکتر جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور از خدمات رسانی به حدود ۳۷ هزار زائر در ایام اربعین خبر داد و افزود: بیش از ۱۰ هزار زائر طی این مدت گرمازده شده اند.

وی با اشاره به شروع طرح خدمات رسانی اربعین از ۱۰ شهریور ماه، گفت: طی این مدت ۳۶ هزار و ۹۸۴ زائر به مراکز بهداشتی و درمانی مستقر در نقاط مرزی کشور مراجعه داشته اند.

وی افزود: از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۶۱ مورد مربوط به گرمازدگی بوده که خدمات سرپایی و سرم درمانی و ... برای آن‌ها انجام شده است.

میعادفر خاطرنشان کرد: از این تعداد زائر گرمازده تنها برای ۳۵۹۰ نفر سرم درمانی و تزریق مایعات صورت گرفته است.

رییس اورژانس کشور تصریح کرد: همچنین از این تعداد، ۱۷۷۷ زائر نیز نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی مستقر در شهرستان‌های اطراف نقاط مرزی منتقل شده اند.

میعادفر در ادامه از خدمات رسانی ۲۶۱۱ نیروی اورژانس در مناطق مرزی کشور خبر داد و افزود: در این نقاط ۷۸۰ دستگاه آمبولانس، ۴۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۸ دستگاه موتورلانس مشغول خدمات رسانی به زوار هستند.

وی همچنین از برپایی هشت بیمارستان صحرایی در مرز‌های گانه کشور با عراق خبر داد.

رییس اورژانس کشور در ادامه با اشاره به افزایش نگرانی‌ها برای موج بازگشت زوار اربعین، گفت: این نگرانی وجود دارد که تمام زواری که طی این مدت به کشور عراق سفر کرده اند بخواهند طی یک بازه زمانی کوتاه به کشور برگردند که در اینصورت قطعا دچار چالش‌های جدی خواهیم شد.

وی افزود: اگر موج بازگشت زوار در یک بازه کوتاه باشد، موجب ازدحام در مرز‌ها شده و با توجه به گرمای هوای، احتمال گرمازدگی افزایش می‌یابد.

میعادفر گفت: همچنین با توجه به اینکه عمده زوار از خودرو‌های شخصی برای رفتن به مرز استفاده کرده اند، در موج بازگشت شاهد حجم بسیار ترافیک در محور‌ها خواهیم بود و باتوجه به خستگی زوار و شلوغی جاده‌ها احتمال تصادف افزایش می‌یابد.

رییس اورژانس کشور گفت: در همین راستا از زوار تقاضا داریم که حتما سفر خود را مدیریت کرده و هرچه سریعتر به کشور بازگردند و برگشت خود را به روز‌های آخر موکول نکنند.

وی افزود: از زوار درخواست داریم که مدت اقامت خود را در کشور عراق کوتاه کرده و قبل از به اوج رسیدن موج بازگشت، به کشور بازگردند تا با شلوغی مرز و جاده‌ها مواجه نشوند.

میعادفر تاکید کرد: بازگشت تدریجی زوار احتمال گرمازدگی و تصادفات را کاهش داده و به مدیریت هرچه بهتر تردد زوار کمک می‌کند.

رییس اورژانس کشور گفت: در موج بازگشت هم با توجه به گرمای هوا درخواست داریم که زوار در ساعات خنک شبانه روز تردد کرده و از وسایل محافظتی مانند کلاه و چفیه و ... استفاده کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود جهت پیشگیری از گرمازدگی به میزان کافی آب و مایعات مصرف شود.

میعادفر گفت: همچنین توصیه می‌شود زوار در موج بازگشت حتما در طول مسیر در موکب‌ها به استراحت پرداخته و از رانندگی در حالت خواب آلودگی و خستگی به طور جد خودداری کنند.


تمهیدات حمل و نقلی بازگشت زائران اربعین به کشور

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

طی چند روز اخیر شاهد تجمع گسترده زائران اربعین در پایانه‌های مرزی ۶ گانه بودیم و با توجه به آنکه کشور عراق نتوانسته پاسخگوی جابه جایی افراد بعد از عبور از مرز باشد، مشکلاتی در این پایانه‌ها ایجاد شده است.

ایجاد صف‌های طولانی در مرز‌های کشور، نبود آب، کمبود امکانات و گرمای شدید هوا باعث شده که برخی از زائران گرما زده و راهی بیمارستان شوند.

بسیاری از زائران اعلام می‌کنند که در آن طرف مرز‌ها هیچ وسیله‌ای برای جابه جایی افراد نیست و در صورت پیدا شدن وسیله نقلیه، رانندگان نرخ‌های یک میلیون تا دو میلیون تومان برای مسیر پایانه‌های مرزی تا نجف پیشنهاد می دهند.

این مشکلات طی یکی دو روز گذشته باعث شد که ستاد اربعین اقدام به بستن مرز‌ها کند همچنین از طرف ایران تعدادی ناوگان برای جابه جایی زائران در عراق در نظر گرفته شده است.


برنامه ریزی دولت برای بازگشت زائران از طریق بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی

دولت برای بازگشت زائران از سمت پایانه‌ها به شهر‌های مبدأ باید برنامه ریزی لازم را انجام دهد تا حداقل مسافران در هنگام بازگشت، سختی چندانی نکشند.

در همین رابطه آقای رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است امسال با توجه به شرایطی که ایجاد شده و اینکه در سامانه سماح آمار دقیقی از تعداد زائران وجود نداشت، بسیاری از مسافران حتی بدون گذرنامه وارد کشور عراق شدند. به همین منظور برای بازگشت مسافران و زائران در سازمان راهداری بررسی‌های لازم صورت گرفت و برنامه ریزی شد که بخشی از زائران از طریق قطار و اتوبوس از مرز‌ها به مقصد بازگردند.

به گفته وزیر راه وشهرسازی در پیک بازگشت بخشی از مشکلات تشدید می‌شود که سعی خواهیم کرد این مشکلات برطرف شود. بخشی از زائران در سال‌های گذشته بدون گذرنامه وارد کشور عراق شدند و امسال هم طبق آمار‌ها همین طور بود که برای این بخش در سال آینده باید فکری کرد.

او گفت: امیدواریم بتوانیم در پیک برگشت زائران که مردم خسته هستند، برنامه ریزی لازم را داشته باشیم. طبق برنامه ریزی صورت گرفته بیش از ۱۰۰ هزار نفر با هواپیما و مابقی از طریق اتوبوس و قطار باز می گردند.

قاسمی گفت: ظرفیت هوایی محدویت دارد، اما با پیگیری ما و همکاری نیرو‌های مسلح، حداکثر ظرفیت به حدود ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.


آمادگی برای بازگشت زائران از طریق قطار

در بخش حمل ونقل ریلی هم اقداماتی انجام شده است. ناصر بختیاری مدیر شرکت حمل ونقل ریلی رجا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده که این شرکت آماده جابه جایی و بازگرداندن زائران اربعین حسینی است و از تاریخ ۱۵ تا۳۰ شهریور، در مسیر‌های تهران ـ خرمشهر، مشهد-تهران- کرمانشاه و مشهد- تهران- اهواز ظرفیت ویژه در نظر گرفته شده است.

او گفت: در این مدت تعداد ۱۴ رام قطار، برای جابه‌جایی مسافران اربعین به مقصد‌های خرمشهر، اهواز و کرمانشاه در نظر گرفته شده و ظرفیت جابه‌جایی کل ایام اربعین با حدود ۹۰ سرویس سیر با این قطار‌ها، حدود ۷۷ هزار نفر است. قطار‌های برنامه‌ریزی شده برای ایام اربعین از نوع کوپه‌ای چهارتخته و شش تخته است.

به گفته مدیرعامل شرکت حمل ونقل رجا، علی رغم یکسر خالی بودن قطار‌ها در برخی از ایام اربعین حسینی، قیمت بلیت قطار‌های رجا مطابق با مصوبه راه‌آهن بوده و تغییر قیمتی وجود نخواهد داشت.


رایزنی برای افزایش تعداد پرواز‌های اربعین

در بخش هوایی هم آن طور که وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده ظرفیت جابه جایی ۱۲۰ هزار نفر وجود دارد.

در همین رابطه محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با سفر به کشور عراق در حال رایزنی برای افزایش ظرفیت پذیرش هوایی در فرودگاه نجف است.

از ۱۲ شهریور فروش بلیت پرواز‌های تهران-نجف و تهران-بغداد توسط ۱۴ ایرلاین کشور آغاز شده که در روز‌های ابتدایی مشکل کمبود بلیت و عدم بارگذاری بلیت‌ها در سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی وجود داشت که هم اکنون این مشکل برطرف شده است.

سهیل قیاسی مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی در خصوص پرواز‌های ایام اربعین به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۵ فروند هواپیما از مبادی مختلف کشور شامل تهران (امام)، البرز (پیام)، تبریز، ارومیه، اردبیل و مشهد اقدام به برقراری پرواز به مقصد نجف اشرف کرده و برای بازگشت زائران از نجف به کشور هم در حال برنامه ریزی هستیم.

طی دوره فروش بلیت پرواز‌های اربعین طبق نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری، با توجه به بازرسی‌های متعدد توسط مسئولان بخش هوایی و بازرسی وزارت راه وشهرسازی، شرکت هواپیمایی آتا از ۱۲ شهریور ماه تا ۱۹ شهریورماه، فروش ۱۱۴۰۳ بلیت به صورت اینترنتی و ۱۰۸۵۱ بلیت از دفاتر فروش و در مجموع فروش ۲۲۲۵۴ بلیت شامل ۲۱۳۸۰ بلیت به عنوان پرواز‌های برنامه‌ای و ۸۷۴ بلیت پرواز‌های فوق‌العاده (۴ پرواز) در تاریخ ۱۵، ۱۹ و ۲۰ شهریور با نرخ مصوب را انجام داده است.

وزیر راه وشهرسازی هم از فرودگاه امام و ترمینال سلام بازدید کرده تا از آخرین وضعیت مسافران در این ترمینال با خبر شود.

هم اکنون با توجه به دستورات ارائه شده مبنی بر بازگشت زائران و کوتاه شدن مدت توقف زائران در کربلا و نجف تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم برای بازگشت زائران بدون کمترین سختی را باید در دستور کار خود قرار دهند.


35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

«سید علی مرعشی» دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین در برنامه «سلام صبح بخیر» از حضور زائران در کربلا و نجف و برنامه های کمیته امداد و نجات ستاد اربعین صحبت کرد و گفت: کمیته امداد و نجات ستاد اربعین در مراسم امسال ، 35 مرکز درمانی را ایجاد کرده است که از این تعداد، 7 مرکز درمانی در کربلا، 7 مرکز در نجف و 15 مرکز نیز در مسیر راه نجف تا کربلا مستقر شده است.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از فارس،وی با بیان اینکه مراکز درمانی مستقر در عراق روزانه 70 نفر را معاینه می‌کنند، گفت: بیشتر افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند دچار گرمازدگی شده‌اند. توصیه می‌شود زائران در ساعت و زمان‌های گرم از تردد بپرهیزند و از مایعات خنک استفاده کنند.

دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین خاطر نشان کرد: افرادی که هم اکنون در ایران هستند و قصد سفر به کربلا را دارند توصیه می‌شود داروهای مورد نیاز خود را حتما همراه خود داشته باشند.


آغاز پیک دوم خروج زائران اربعین از روز‌‌ سه‌شنبه طبق سهمیه اعلامی

سیدمجید میراحمدی عصر امروز در جمع خبرنگاران در مهران از آغاز پیک دوم خروج زائران از مرزها خبر داد و اظهار داشت: آرامش ‌در مرزهای کشور برقرار بوده ‌و ورود و خروج زائران از تناسب لازم برخوردار شده و مشکلات ‌چند روز گذشته برطرف شده است.

وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته مانع خروج هیچ زائری از مرزها نشدیم و همه از مرز عبور کردند، افزود: زمانی که با یک شجاعت تصمیم گرفته شده که زائران به مرزها مراجعه نکنند مورد توجه مردم واقع شد و این‌مهم ‌باعث شد تا ‌حادثه ناگواری در آن طرف مرز نداشته اشیم.

‌رئیس ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در ستاد اربعین مرکزی داشتیم توجه به این‌نکته‌ مهم بود که اکثریت زوار در روز اربعین به‌کشور و سمت‌مرزها باز نگردند چرا که این امر اقدام به موقع را از ما سلب خواهد کرد.

میراحمدی با تاکید بر اینکه‌ موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده است، گفت: امروز و در پایانه مرزی مهران تا ساعاتی بیش 120 هزار خروج و 100 هزار ورود گزارش شد که این نوع بازگشت در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

میراحمدی با بیان اینکه در اربعین گذشته 95 درصد زائران در این ایام از کشور خارج می‌شدند، تصریح کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد و روز به روز به تعداد افرادی که به کشور باز می‌گردند، افزوده شود ‌مشکل حادی را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات صورت گرفته مشکل حادی تاکنون در مرزها برای ورود و خروج زائران نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سال 98 زائران برای تهیه اتوبوس 36 ساعت معطل می‌ماندند، ولی تمام تلاش‌ بر این است که زائران کمترین زمان توقف را برای جابه‌جایی به استان‌های مبدا خود ‌داشته باشند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیک‌ خروج اول زائران را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: به طور قطع پیک دوم خروج زوار از مرزها از سه‌شنبه شروع خواهد شد اما این به شدت پیک اول نخواهد بود و با هماهنگی و مدیریت کنترل‌شده به استان‌ها سهمیه داده شد‌ تا از طریق پایانه‌های ‌مسافربری اقدام به انتقال زائران کنند.

وی درباره میزان افراد فوت شده ‌‌در اربعین امسال نیز گفت: میزان فوتی‌ها به مراتب کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و فوت ناشی از گرمازدگی یا تراکم‌ جمعیت گزارش نشده است.

رییس ستاد اربعین در خصوص جابه‌جایی زئران نیز تاکید کرد: رایزنی‌های لازم جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ ناوگان حمل و نقل کشور برای بازگشت ‌زائرانصورت گرفته است.

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اکنون تردد از مرزهای شش‌گانه با سهولت انجام می‌شود، اظهار داشت: تاکنون 2 میلیون و 600 هزار زائر از ایران وارد عراق شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال مدیریت ورود و خروج زائران هستیم، تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در روزهای گذشته برای زائران پیش آمد بحمدالله توانستیم ا‌ین مسائل را مدیریت کنیم و اکنون وضعیت مناسب شده و تمام زائران در حال عبو‌ر به عراق هستند.

رئیس ستاد اربعین تصریح کرد: پس از تصمیم ستاد مرکزی اربعین در سه روز گذشته به تدریج وضع در پایانه‌های مرزی مان به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرد و از آن تراکم جمعیتی که نگران کننده بودکاسته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 600 هزار زائر وارد کشور شده‌اند، اضافه کرد: ‌با ‌برنامه‌ریزی صورت گرفته‌ وضعیت تردد در مرزها بسیارخوب شده ‌و ورود و خروج زائران با ‌سهولت انجام می‌شود.


زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

دکتر جعفر میعادفر رئیس اورژانس کشور از خدمات رسانی به حدود ۳۷ هزار زائر در ایام اربعین خبر داد و افزود: بیش از ۱۰ هزار زائر طی این مدت گرمازده شده اند.

وی با اشاره به شروع طرح خدمات رسانی اربعین از ۱۰ شهریور ماه، گفت: طی این مدت ۳۶ هزار و ۹۸۴ زائر به مراکز بهداشتی و درمانی مستقر در نقاط مرزی کشور مراجعه داشته اند.

وی افزود: از این تعداد ۱۰ هزار و ۷۶۱ مورد مربوط به گرمازدگی بوده که خدمات سرپایی و سرم درمانی و ... برای آن‌ها انجام شده است.

میعادفر خاطرنشان کرد: از این تعداد زائر گرمازده تنها برای ۳۵۹۰ نفر سرم درمانی و تزریق مایعات صورت گرفته است.

رییس اورژانس کشور تصریح کرد: همچنین از این تعداد، ۱۷۷۷ زائر نیز نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی مستقر در شهرستان‌های اطراف نقاط مرزی منتقل شده اند.

میعادفر در ادامه از خدمات رسانی ۲۶۱۱ نیروی اورژانس در مناطق مرزی کشور خبر داد و افزود: در این نقاط ۷۸۰ دستگاه آمبولانس، ۴۳ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۳۸ دستگاه موتورلانس مشغول خدمات رسانی به زوار هستند.

وی همچنین از برپایی هشت بیمارستان صحرایی در مرز‌های گانه کشور با عراق خبر داد.

رییس اورژانس کشور در ادامه با اشاره به افزایش نگرانی‌ها برای موج بازگشت زوار اربعین، گفت: این نگرانی وجود دارد که تمام زواری که طی این مدت به کشور عراق سفر کرده اند بخواهند طی یک بازه زمانی کوتاه به کشور برگردند که در اینصورت قطعا دچار چالش‌های جدی خواهیم شد.

وی افزود: اگر موج بازگشت زوار در یک بازه کوتاه باشد، موجب ازدحام در مرز‌ها شده و با توجه به گرمای هوای، احتمال گرمازدگی افزایش می‌یابد.

میعادفر گفت: همچنین با توجه به اینکه عمده زوار از خودرو‌های شخصی برای رفتن به مرز استفاده کرده اند، در موج بازگشت شاهد حجم بسیار ترافیک در محور‌ها خواهیم بود و باتوجه به خستگی زوار و شلوغی جاده‌ها احتمال تصادف افزایش می‌یابد.

رییس اورژانس کشور گفت: در همین راستا از زوار تقاضا داریم که حتما سفر خود را مدیریت کرده و هرچه سریعتر به کشور بازگردند و برگشت خود را به روز‌های آخر موکول نکنند.

وی افزود: از زوار درخواست داریم که مدت اقامت خود را در کشور عراق کوتاه کرده و قبل از به اوج رسیدن موج بازگشت، به کشور بازگردند تا با شلوغی مرز و جاده‌ها مواجه نشوند.

میعادفر تاکید کرد: بازگشت تدریجی زوار احتمال گرمازدگی و تصادفات را کاهش داده و به مدیریت هرچه بهتر تردد زوار کمک می‌کند.

رییس اورژانس کشور گفت: در موج بازگشت هم با توجه به گرمای هوا درخواست داریم که زوار در ساعات خنک شبانه روز تردد کرده و از وسایل محافظتی مانند کلاه و چفیه و ... استفاده کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود جهت پیشگیری از گرمازدگی به میزان کافی آب و مایعات مصرف شود.

میعادفر گفت: همچنین توصیه می‌شود زوار در موج بازگشت حتما در طول مسیر در موکب‌ها به استراحت پرداخته و از رانندگی در حالت خواب آلودگی و خستگی به طور جد خودداری کنند.


تمهیدات حمل و نقلی بازگشت زائران اربعین به کشور

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

طی چند روز اخیر شاهد تجمع گسترده زائران اربعین در پایانه‌های مرزی ۶ گانه بودیم و با توجه به آنکه کشور عراق نتوانسته پاسخگوی جابه جایی افراد بعد از عبور از مرز باشد، مشکلاتی در این پایانه‌ها ایجاد شده است.

ایجاد صف‌های طولانی در مرز‌های کشور، نبود آب، کمبود امکانات و گرمای شدید هوا باعث شده که برخی از زائران گرما زده و راهی بیمارستان شوند.

بسیاری از زائران اعلام می‌کنند که در آن طرف مرز‌ها هیچ وسیله‌ای برای جابه جایی افراد نیست و در صورت پیدا شدن وسیله نقلیه، رانندگان نرخ‌های یک میلیون تا دو میلیون تومان برای مسیر پایانه‌های مرزی تا نجف پیشنهاد می دهند.

این مشکلات طی یکی دو روز گذشته باعث شد که ستاد اربعین اقدام به بستن مرز‌ها کند همچنین از طرف ایران تعدادی ناوگان برای جابه جایی زائران در عراق در نظر گرفته شده است.


برنامه ریزی دولت برای بازگشت زائران از طریق بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی

دولت برای بازگشت زائران از سمت پایانه‌ها به شهر‌های مبدأ باید برنامه ریزی لازم را انجام دهد تا حداقل مسافران در هنگام بازگشت، سختی چندانی نکشند.

در همین رابطه آقای رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است امسال با توجه به شرایطی که ایجاد شده و اینکه در سامانه سماح آمار دقیقی از تعداد زائران وجود نداشت، بسیاری از مسافران حتی بدون گذرنامه وارد کشور عراق شدند. به همین منظور برای بازگشت مسافران و زائران در سازمان راهداری بررسی‌های لازم صورت گرفت و برنامه ریزی شد که بخشی از زائران از طریق قطار و اتوبوس از مرز‌ها به مقصد بازگردند.

به گفته وزیر راه وشهرسازی در پیک بازگشت بخشی از مشکلات تشدید می‌شود که سعی خواهیم کرد این مشکلات برطرف شود. بخشی از زائران در سال‌های گذشته بدون گذرنامه وارد کشور عراق شدند و امسال هم طبق آمار‌ها همین طور بود که برای این بخش در سال آینده باید فکری کرد.

او گفت: امیدواریم بتوانیم در پیک برگشت زائران که مردم خسته هستند، برنامه ریزی لازم را داشته باشیم. طبق برنامه ریزی صورت گرفته بیش از ۱۰۰ هزار نفر با هواپیما و مابقی از طریق اتوبوس و قطار باز می گردند.

قاسمی گفت: ظرفیت هوایی محدویت دارد، اما با پیگیری ما و همکاری نیرو‌های مسلح، حداکثر ظرفیت به حدود ۱۲۰ هزار نفر رسیده است.


آمادگی برای بازگشت زائران از طریق قطار

در بخش حمل ونقل ریلی هم اقداماتی انجام شده است. ناصر بختیاری مدیر شرکت حمل ونقل ریلی رجا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده که این شرکت آماده جابه جایی و بازگرداندن زائران اربعین حسینی است و از تاریخ ۱۵ تا۳۰ شهریور، در مسیر‌های تهران ـ خرمشهر، مشهد-تهران- کرمانشاه و مشهد- تهران- اهواز ظرفیت ویژه در نظر گرفته شده است.

او گفت: در این مدت تعداد ۱۴ رام قطار، برای جابه‌جایی مسافران اربعین به مقصد‌های خرمشهر، اهواز و کرمانشاه در نظر گرفته شده و ظرفیت جابه‌جایی کل ایام اربعین با حدود ۹۰ سرویس سیر با این قطار‌ها، حدود ۷۷ هزار نفر است. قطار‌های برنامه‌ریزی شده برای ایام اربعین از نوع کوپه‌ای چهارتخته و شش تخته است.

به گفته مدیرعامل شرکت حمل ونقل رجا، علی رغم یکسر خالی بودن قطار‌ها در برخی از ایام اربعین حسینی، قیمت بلیت قطار‌های رجا مطابق با مصوبه راه‌آهن بوده و تغییر قیمتی وجود نخواهد داشت.


رایزنی برای افزایش تعداد پرواز‌های اربعین

در بخش هوایی هم آن طور که وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده ظرفیت جابه جایی ۱۲۰ هزار نفر وجود دارد.

در همین رابطه محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با سفر به کشور عراق در حال رایزنی برای افزایش ظرفیت پذیرش هوایی در فرودگاه نجف است.

از ۱۲ شهریور فروش بلیت پرواز‌های تهران-نجف و تهران-بغداد توسط ۱۴ ایرلاین کشور آغاز شده که در روز‌های ابتدایی مشکل کمبود بلیت و عدم بارگذاری بلیت‌ها در سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی وجود داشت که هم اکنون این مشکل برطرف شده است.

سهیل قیاسی مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی در خصوص پرواز‌های ایام اربعین به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۵ فروند هواپیما از مبادی مختلف کشور شامل تهران (امام)، البرز (پیام)، تبریز، ارومیه، اردبیل و مشهد اقدام به برقراری پرواز به مقصد نجف اشرف کرده و برای بازگشت زائران از نجف به کشور هم در حال برنامه ریزی هستیم.

طی دوره فروش بلیت پرواز‌های اربعین طبق نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری، با توجه به بازرسی‌های متعدد توسط مسئولان بخش هوایی و بازرسی وزارت راه وشهرسازی، شرکت هواپیمایی آتا از ۱۲ شهریور ماه تا ۱۹ شهریورماه، فروش ۱۱۴۰۳ بلیت به صورت اینترنتی و ۱۰۸۵۱ بلیت از دفاتر فروش و در مجموع فروش ۲۲۲۵۴ بلیت شامل ۲۱۳۸۰ بلیت به عنوان پرواز‌های برنامه‌ای و ۸۷۴ بلیت پرواز‌های فوق‌العاده (۴ پرواز) در تاریخ ۱۵، ۱۹ و ۲۰ شهریور با نرخ مصوب را انجام داده است.

وزیر راه وشهرسازی هم از فرودگاه امام و ترمینال سلام بازدید کرده تا از آخرین وضعیت مسافران در این ترمینال با خبر شود.

هم اکنون با توجه به دستورات ارائه شده مبنی بر بازگشت زائران و کوتاه شدن مدت توقف زائران در کربلا و نجف تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم برای بازگشت زائران بدون کمترین سختی را باید در دستور کار خود قرار دهند.


35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

زوار بازگشت خود رابه روز‌های آخر موکول نکنند/35 مرکز درمانی در عراق آماده ارائه خدمات به زائران است

«سید علی مرعشی» دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین در برنامه «سلام صبح بخیر» از حضور زائران در کربلا و نجف و برنامه های کمیته امداد و نجات ستاد اربعین صحبت کرد و گفت: کمیته امداد و نجات ستاد اربعین در مراسم امسال ، 35 مرکز درمانی را ایجاد کرده است که از این تعداد، 7 مرکز درمانی در کربلا، 7 مرکز در نجف و 15 مرکز نیز در مسیر راه نجف تا کربلا مستقر شده است.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از فارس،وی با بیان اینکه مراکز درمانی مستقر در عراق روزانه 70 نفر را معاینه می‌کنند، گفت: بیشتر افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند دچار گرمازدگی شده‌اند. توصیه می‌شود زائران در ساعت و زمان‌های گرم از تردد بپرهیزند و از مایعات خنک استفاده کنند.

دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین خاطر نشان کرد: افرادی که هم اکنون در ایران هستند و قصد سفر به کربلا را دارند توصیه می‌شود داروهای مورد نیاز خود را حتما همراه خود داشته باشند.


آغاز پیک دوم خروج زائران اربعین از روز‌‌ سه‌شنبه طبق سهمیه اعلامی

سیدمجید میراحمدی عصر امروز در جمع خبرنگاران در مهران از آغاز پیک دوم خروج زائران از مرزها خبر داد و اظهار داشت: آرامش ‌در مرزهای کشور برقرار بوده ‌و ورود و خروج زائران از تناسب لازم برخوردار شده و مشکلات ‌چند روز گذشته برطرف شده است.

وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته مانع خروج هیچ زائری از مرزها نشدیم و همه از مرز عبور کردند، افزود: زمانی که با یک شجاعت تصمیم گرفته شده که زائران به مرزها مراجعه نکنند مورد توجه مردم واقع شد و این‌مهم ‌باعث شد تا ‌حادثه ناگواری در آن طرف مرز نداشته اشیم.

‌رئیس ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در ستاد اربعین مرکزی داشتیم توجه به این‌نکته‌ مهم بود که اکثریت زوار در روز اربعین به‌کشور و سمت‌مرزها باز نگردند چرا که این امر اقدام به موقع را از ما سلب خواهد کرد.

میراحمدی با تاکید بر اینکه‌ موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده است، گفت: امروز و در پایانه مرزی مهران تا ساعاتی بیش 120 هزار خروج و 100 هزار ورود گزارش شد که این نوع بازگشت در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

میراحمدی با بیان اینکه در اربعین گذشته 95 درصد زائران در این ایام از کشور خارج می‌شدند، تصریح کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد و روز به روز به تعداد افرادی که به کشور باز می‌گردند، افزوده شود ‌مشکل حادی را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با پیش‌بینی‌ها و تمهیدات صورت گرفته مشکل حادی تاکنون در مرزها برای ورود و خروج زائران نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سال 98 زائران برای تهیه اتوبوس 36 ساعت معطل می‌ماندند، ولی تمام تلاش‌ بر این است که زائران کمترین زمان توقف را برای جابه‌جایی به استان‌های مبدا خود ‌داشته باشند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه پیک‌ خروج اول زائران را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: به طور قطع پیک دوم خروج زوار از مرزها از سه‌شنبه شروع خواهد شد اما این به شدت پیک اول نخواهد بود و با هماهنگی و مدیریت کنترل‌شده به استان‌ها سهمیه داده شد‌ تا از طریق پایانه‌های ‌مسافربری اقدام به انتقال زائران کنند.

وی درباره میزان افراد فوت شده ‌‌در اربعین امسال نیز گفت: میزان فوتی‌ها به مراتب کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و فوت ناشی از گرمازدگی یا تراکم‌ جمعیت گزارش نشده است.

رییس ستاد اربعین در خصوص جابه‌جایی زئران نیز تاکید کرد: رایزنی‌های لازم جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ ناوگان حمل و نقل کشور برای بازگشت ‌زائرانصورت گرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما