شناسهٔ خبر: 56113716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تأکید رئیس‌جمهوری بر رعایت شأن و منزلت زائران اربعین

صاحب‌خبر -
 

سرویس خبر: نبود امکانات و ظرفیت های کافی و لازم در حوزه های مختلف اعم از بهداشتی و حمل و نقل در عراق سبب شده است مرزهای زمینی کشورمان از ۲ روز قبل به روی زائران اربعین بسته شود و مشکلاتی را برای هموطنان رقم بزند که بر همین اساس رئیس جمهوری کشورمان با تاکید بر ضرورت رعایت شان و منزلت زوار ، خواستار بسیج امکانات به منظور ارتقای خدمات رسانی ها شد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز در تماس تلفنی با استاندار ایلام،با تاکید بر رعایت شان و منزلت زائران،خواستار بکارگیری همه امکانات لازم برای تسهیل در تردد زائران و خدمات رسانی به آن ها در مرز مهران شد.
رئیس جمهوری در تماس تلفنی با حسن بهرام نیا درباره آخرین شرایط زائران اربعین‌حسینی در این مرز بین‌المللی گفتگو کرد و در جریان روند امور اربعین در استان ایلام و مرز بین المللی مهران قرار گرفت و بر رفع مشکلات و تسریع در امر خدمت‌رسانی به زائران تاکید کرد .
وزیر کشور: مرزها ظرفیت پذیرش زائر جدید ندارند
وزیر کشور در حاشیه بازدید از مرز خسروی در جمع خبرنگاران با اشاره به این که ازدحام جمعیت در مرزها زیاد است، افزود: ظرفیت پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد و خواهش می‌کنیم مردم از استان‌های خود به سمت مرزها حرکت نکنند.
به گزارش خبرنگار ما در کرمانشاه، احمد وحیدی تاکید کرد: این ازدحام جمعیت مربوط به زائرانی است که پیش از این در پایانه های شهرهای اطراف مانند قصرشیرین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب حضور یافته بودند که امیدواریم با تلاش استاندار، مرزبانی و سایر مسئولان این زائران بدون مشکل به سمت عراق هدایت شوند.
وی در ادامه گفت: گرمای هوا بسیاری از زائران را اذیت می کند که تلاش می‌کنیم زائرانی که از قبل به سمت مرزها حرکت کرده بودند را با مدیریت خوبی عبور دهیم لذا مجدداً از مردم تقاضا می‌کنیم از سایر استان های کشور به سمت مرزها حرکت نکنند تا موجب آزار و اذیت شان نشود.
گرمازدگی ۱۰هزار و ۸۰۰ زائر
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ظهر شنبه ۱۰هزار و ۸۰۰نفر از زائران اربعین دچار گرمازدگی شدند و در مجموع تیم های بهداشتی و درمانی به ۳۱هزار و ۴۴۴نفر از زائران در مرزها خدمات رسانی کردند.
بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی در گفتگو با خبرنگاران افزود: تجهیزات و نیروی کافی به پایانه ها ارائه کرده ایم ولی اکنون مشکل اصلی، گرمازدگی است؛لذا از زوار درخواست می کنیم شب ها حرکت کنند تا مشکلی نداشته باشند و پیشگیری لازم را لحاظ کنند.
وی تاکید کرد: نخستین و مهم ترین مساله برای گرمازدگی انتقال به محیط خنک است که از اتوبوس‌ ها و خنک کننده ها و کانکس های سرد و همچنین اتوبوس آمبولانس ها استفاده می کنیم و اگر به درمان تخصصی نیاز داشته باشند ، به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.
همچنین جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به افزایش مبتلایان به گرمازدگی در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریور به علت راهبندان، ازدحام جمعیت و گرمای هوا ، به زائران توصیه کرد استقرار در سایه و زیرسایبان ها، نوشیدن آب فراوان، استفاده از کلاه آفتابگیر و عینک آفتابی و مصرف اندکی نمک را مورد نظر قرار دهند .
هیچ چشم انداز روشنی برای بازگشایی مرز‌ها وجود ندارد
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی هم در مرز خسروی گفت: شرایط امسال عراق با سال‌های قبل مقداری متفاوت است . هوا در این کشور به شدت گرم و ظرفیت‌های آن ها در حال تکمیل شدن است، لذا از زائران اربعین درخواست می کنیم به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند.
سید مجید میراحمدی با بیان این که از زائران درخواست می کنیم به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند،افزود:محدودیت تردد از مرز‌ها همچنان به طور جدی ادامه دارد و هیچ چشم انداز روشنی برای بازگشایی مرز‌ها وجود ندارد.
وی در گفتگو با سیما در زمینه ادامه اعمال محدودیت‌ برای مرز‌های غربی کشور افزود: این محدودیت‌ها همچنان به طور جدی ادامه دارد و هیچ چشم انداز روشنی وجود ندارد،هرچقدر زمان جلوتر می‌رود و به اربعین نزدیک تر می‌شویم شرایط سخت‌تر می‌شود. بنابراین توصیه و تاکید ما این است که هموطنان از این سفر معنوی منصرف شوند، ما تغییری در وضعیت نداده ایم و فعلا چشم اندازی هم برای تغییر وجود ندارد.رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکیدکرد: انتظار این است که حتما به این مسائل دقت شود، برخی از هموطنان با خودرو‌های شخصی به مرز آمده اند که در جاده‌های شرقی از تردد آن‌ها به سمت عراق ممانعت شده و همین امر موجب ترافیک سنگین در این مسیر شده است که این موضوع برای خودرو‌های امدادی و اتوبوس‌هایی که در حال بازگرداندن زائران از عراق به ایران هستند، مشکلاتی ایجاد می‌کند و سبب آزار و اذیت کسانی می‌شود که سفرشان را کوتاه کرده اند و در حال بازگشت به ایران هستند.
خروج ۲میلیون و ۲۰۰ هزار زائر از مرزهای کشور
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی هم گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۲میلیون و ۲۰۰هزار نفر از زائران حسینی از مرزهای کشور خارج شده اند.
سردار حسین اشتری در جلسه قرارگاه اربعین حسینی (ع) در شهرستان مهران ، افزود: تا چند روز آینده حجم بازگشت زائران به پایانه‌های مرزی افزایش خواهد یافت، البته تاکنون بیش از ۵۰۰هزار نفر از زوار به کشور
بازگشته اند.
فرمانده کل انتظامی کشور با بیان این که باید آمادگی کامل برای بازگشت زائران را داشته باشیم، زیرساخت‌های عراق برای خدمات رسانی به زائران را کافی ندانست و گفت: البته مردم عراق پای کار و پذیرای زائران ایرانی بوده‌اند اما مشکلات طرف عراقی را باید رصد و به مسئولان اعلام کرد و با توجه به ظرفیت آن طرف مرز، زائران ایرانی را اعزام کنیم.

نظر شما