شناسهٔ خبر: 56118786 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

والیبال قهرمانی جهان

هت تریک صعود لهستان به فینال

بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در دو کشور لهستان و اسلوونی ادامه پیدا کرد و تیم‌های لهستان و ایتالیا فینالیست شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صداوسیما، در این رقابت‌ها ۲۴ تیم از جمله تیم ایران حضور دارند که ابتدا در ۶ گروه ۴ تیمی رقابت کردند. از هر گروه دو تیم برتر به همراه ۴ تیم سوم برتر گروه‌ها صعود کردند. 

نتایج و برنامه ادامه مسابقات به این شرح است:
دور نیمه نهایی - در کاتوویتسه لهستان:
لهستان (قهرمان دوره قبل) ۳ - ۲ برزیل
ایتالیا ۳ - ۰ اسلوونی

<div id="video-display-embed-code_8517815"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3572068/8517815?width=600&height=350"></script></div>


برنامه - یکشنبه ۲۰ شهریور - در کاتوویتسه لهستان:
رده بندی:
اسلوونی - برزیل
فینال:
لهستان - ایتالیا
تیم لهستان برای سومین بار پیاپی به فینال راه یافت. این تیم در دو دوره اخیر قهرمان جهان شده است و سابقه قهرمانی در سال ۱۹۷۴ را نیز دارد. تیم ایتالیا در سال‌های ۱۹۹۰، ۹۴ و ۹۸ قهرمان جهان شده است.
تیم‌های فرانسه، آمریکا، اوکراین، آرژانتین، صربستان، هلند، ترکیه، ژاپن، ایران، کوبا، آلمان، تونس، کانادا، مکزیک، مصر، بلغارستان، قطر، پورتوریکو، کامرون و چین در رده‌های پنجم تا بیست و چهارم قرار گرفتند.
تیم ایران در این دوره و در دور گروهی و در گروه شش که در سالن ۱۲۴۸۰ نفری استوژیتس آره نا در لیوبلیانای اسلوونی برگزار شد، ۳ - ۲ تیم آرژانتین و ۳ - ۱ تیم مصر را شکست داد و ۱ - ۳ از تیم هلند شکست خورد و با ۵ امتیاز در رده دوم قرار گرفت. تیم ایران در دور یک هشتم نهایی ۰ - ۳ از برزیل شکست خورد و با حذف از این رقابت‌ها در رده ۱۳ قرار گرفت.

 در دوره قبل در سال ۲۰۱۸ تیم‌های لهستان، برزیل و آمریکا اول تا سوم شدند و تیم ایران در دور دوم گروهی حذف شد.
در والیبال قهرمانی جهان که از سال ۱۹۴۹ سابقه برگزاری دارد و هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود، تیم روسیه با احتساب نتایج شوروی سابق با ۶ قهرمانی و ۳ نایب قهرمانی و سومی رکورد دار است و تیم‌های برزیل با ۳ قهرمانی و نایب قهرمانی دوم و ایتالیا و لهستان با ۳ قهرمانی و یک نایب قهرمانی سوم مشترک هستند.
این هفتمین حضور تیم ایران به رقابت‌های قهرمانی جهان پس از سال‌های ۱۹۷۰، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بود. تیم ایران در ۷ حضور در سال‌های ۱۹۷۰ بلغارستان در رده ۲۱، ۱۹۹۸ ژاپن در رده ۱۹، ۲۰۰۶ ژاپن در رده ۲۱، در سال ۲۰۱۰ ایتالیا در رده ۱۹ جهان، سال ۲۰۱۴ در لهستان و در بهترین عملکرد خود در رده ششم قرار گرفت و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ سیزدهم شد.
تیم ایران در ۴۶ بازی در رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان به میدان رفته است که حاصل آن ۱۸ برد و ۲۸ شکست بوده است. در این بازی‌ها تیم ایران ۶۹ ست را برد و ۱۰۱ ست را باخته است.

نظر شما