شناسهٔ خبر: 56117528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

احیای برجام؛ اروپا: برای رسیدن به توافق «تردید جدی» داریم/ تهران: باید مسؤلیت نتایج را بپذیرید/ مشاور تیم مذاکره کننده: «هر چقدر توافق به تاخیر بیفتد، مشکلات اروپا بیشتر می شود»

صاحب‌خبر -

شفقنا- فرانسه، آلمان و بریتانیا روز گذشته اعلام کردند در خصوص تعهد تهران برای دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام تردید جدی دارند.

به گزارش شفقنا، این کشورهای اروپایی در بیانیه مشترک خود اظهار کردند: «ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و این سطح از گسترش بسیار فراتر از آن است که به دلایل غیرنظامی قابل توجیه باشد. پس از یک سال و نیم مذاکره، در اوایل ماه اوت، هماهنگ کننده احیای توافق برجام از یک متن نهایی رونمایی کرد که به ایران اجازه می‌داد دوباره به تعهداتش بازگردد و ایالات متحده را هم بر سر قرارداد برجام باز‌می‌گرداند. در این متن نهایی، با حداکثر انعطاف پذیری طرفین اصلاحات دیگری انجام شد. اما متاسفانه ایران تصمیم گرفته است که از این فرصت دیپلماتیک به دست آمده استفاده نکند و به گسترش برنامه هسته‌ای خود بپردازد. موضع کنونی ایران در تضاد با تعهدات لازم و قانونی است و چشم انداز بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد. درخواست جدید ایران تردیدهای جدی در مورد نیات و تعهد ایران به حصول نتیجه مثبت در مذاکرات برجام ایجاد می‌کند.»

برلین، پاریس و لندن در بیانیه جدید خود اضافه کردند: «موضع ما روشن و ثابت است. ایران باید به طور کامل، فورا و با حسن نیت با آژانس همکاری کند. اکنون با توجه به ناکامی در دستیابی به توافق احیای برجام با ایران، ما با شرکای بین المللی خود درباره بهترین روش برای مدیریت ادامه تنش‌ها در رابطه با برنامه اتمی ایران و عدم همکاری این کشور ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت وگو خواهیم کرد.»

از اظهارات آمریکا تا نا امیدی بورل 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز جمعه در بروکسل آخرین پاسخ ایران را یک گام به عقب خوانده بود.

پیش از این، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به دستیابی سریع و زودهنگام به توافق هسته‌ای با ایران و به نتیجه رسیدن مذاکرات میان طرف‌های اصلی این توافق ابراز تردید کرد.

جوزپ بورل که پیش‌تر پاسخ‌های تهران و واشنگتن به پیشنویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حل پرونده هسته‌ای ایران را منطقی توصیف کرده بود، تاکید کرد که درخصوص به نتیجه رسیدن سریع مذاکراتِ احیای برجام که وی به عنوان هماهنگ‌کننده در آن نقش ایفا می‌کند، «اطمینان کمتری دارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا پیشنهاد ارائه شده در قالب متن نهایی توافق را بسیار متوازن خواند و گفت: «درخواست‌های اولیه‌ای که از دو طرف اصلی مذاکرات دریافت کردم بدون آنکه اساس متن پیشنهادی را زیر سوال ببرد منطقی و معقول به نظر می‌آمد.»

وی افزود: «اما آخرین تعامل‌ها نشانی از همگرایی ندارد و برعکس، به اختلافات دامن می‌زند؛ این رویکرد سبب نزدیک شدن مواضع به یکدیگر نمی‌شود.»

جوزپ بورل در این زمینه تصریح کرد: «این بسیار نگران کننده است: اگر مواضع به هم نزدیک نشود کل روند به خطر می‌افتد.»

آقای بورل بدون دادن توضیحات بیشتر گفت: «باید بگویم اگر هدف این باشد که توافق به سرعت انجام شود، آخرین پاسخی که دریافت کردم کمکی نخواهد کرد.»

 اظهارات اخیر آژانس درباره برنامه هسته ای ایران 

تهران اخیرا بار دیگر درخواست کرده است که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار اورانیم غنی‌شده در سه سایت اعلام نشده، متوقف گردد. اما رافائل گروسی، دبیرکل این آژانس درخواست ایران را رد کرده است. گروسی هفت سپتامبر اعلام کرد که به‌دلیل عدم پاسخگویی تهران به موضوع مکان‌های اعلام نشده هسته‌ای، «در موقعیتی نیست که تضمین کند برنامه‌ هسته‌ای ایران کلا صلح آمیز است.»

گروسی از ایران خواست که «به تعهدات قانونی خود عمل کند» و هر چه زودتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این سه مکان در ورامین، مریوان و تورقوزآباد در حومه تهران را شناسایی و اعلام کرده‌اند که سایت‌های ورامین و تورقوز آباد در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.

تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این مکان‌های اعلام نشده مهمترین موضوع محل اختلاف در احیای برجام اعلام شده است. تهران بارها خواستار بسته شدن پرونده تحقیقات این نهاد شده است تا زمینه برای احیای برجام ایجاد شود اما کشورهای اروپایی دخیل در توافق هسته‌ای ایران به همراه ایالات متحده می‌گویند این موضوع ربطی به احیای برجام ندارد.

آژانس همچنین از تصمیم ایران در ماه ژوئن گذشته مبنی بر حذف تعدادی از دوربین‌های نظارتی برای راستی آزمایی ماهیت غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران ابراز تاسف کرد.

آژانس مدعی است، ایران در ماه‌های اخیر به انباشت اورانیوم غنی شده ادامه داده است که ۱۹ برابر حد مجاز در توافق‌نامه بین‌المللی سال ۲۰۱۵ است.

طبق این گزارش، تهران مجموع ذخایر اورانیوم خود را در ۲۱ اوت به ۳۹۴۰.۹ کیلوگرم (حدود چهار تن) افزایش داد. این در حالی است که این رقم در ماه مه ۳۸۰۹.۳ کیلوگرم بود. این در حالی است که در توافق ۲۰۱۵ این رقم ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شده بود.

تهران: بیانیه تروئیکای اروپایی «غیرسازنده» است

همه اعضای تیم ایران در مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی آن را «غیرسازنده، نسنجیده و خلاف حسن نیت» فرانسه، بریتانیا و آلمان خواند و گفت: «باعث تعجب و تأسف است که در شرایطی که تعاملات دیپلماتیک و تبادل پیام میان طرف‌های مذاکره و هماهنگ‌کننده گفتگوها برای نهایی کردن مذاکرات جریان دارد، سه کشور اروپایی در اقدامی انحرافی و به دور از رویکرد نتیجه‌بخش در مذاکرات، اقدام به صدور چنین بیانیه‌ای می‌کنند.»

آقای کنعانی با هشدار به طرف‌های اروپایی درباره «تأثیرپذیری از فضاسازی‌ طرف‌های ثالثی که از ابتدا مخالف روند مذاکرات بوده و اکنون نیز با همه توان به دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند» افزود که این کشورهای اروپایی «در صورت تداوم چنین رویکردی، باید مسؤلیت نتایج آن را نیز بپذیرند».

آقای کنعانی در عین حال تصریح کرد که ایران آماده دستیابی سریع به توافقی که امکان آن وجود دارد، است.

اولیانوف: بیانیه تروییکای اروپایی درباره برجام، در زمان اشتباهی صادر شد

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، میخائیل اولیانوف،‌ نماینده دائم این کشور در سازمان های بین المللی در وین شامگاه شنبه در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، تاکید کرد که بیانیه اخیر کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان در انتقاد از برنامه هسته ای ایران، در زمانی اشتباه و در مقطع بسیار مهمی از مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صادر شده است.

اولیانوف در پیام توییتری خود در رابطه با بیانیه اخیر تروییکای اروپایی نوشت: به راستی خیلی نابهنگام؛ درست در یک لحظه حساس از مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران: اروپایی‌ها بی‌طرف نیستند/هر چقدر توافق به تاخیر بیفتد مشکلات اروپا بیشتر می شود

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: تروئیکای اروپا و واشنگتن می دانند که برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است. ایران خواهان رسیدن به توافقی است که منافعش را حفظ کند.

وی گفت که ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اعتماد کنیم و سه کشور اروپایی بی طرف نیستند بلکه هم پیمان آمریکا هستند و نباید فریب پروپاگاندا را بخوریم.

مرندی تاکید کرد: روشن است که تروئیکای اروپایی خواهان بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. رئیس آژانس در صف اروپایی ها و آمریکایی‌هاست و از آن ها پیروی می کند.

وی در ادامه گفت: یک مسئول اروپایی در مذاکرات گفت که خواسته های ایران برحق است اما آمریکایی ها تعلل می کنند. ایران آماده امضای توافق است و بدانید که اروپایی ها با توجه به نیازشان به گاز، به توافق هسته‌ای بیشتر نیاز دارند. ایران نفت ‌و گاز خود را می فروشد و توان دستیابی به منابع مالی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر توافق به تاخیر بیفتد مشکلات اروپا که با نزدیک شدن فصل زمستان به گاز نیاز دارد، زیادتر خواهد شد.

آقای مرندی تاکید کرد که بایدن ضعیف است و قبل از انتخابات میان دوره ای از مشکلات داخلی و اقتصادی رنج می برد.

مرندی گفت: ایرانی ها از اروپایی ها و آمریکایی ها انتظار دارند که موضع‌شان را تغییر دهند. اروپایی ها مشکلی با رسیدن به توافق ندارند اما مشکل اصلی بایدن ضعیف است.

نظر شما