شناسهٔ خبر: 56097338 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

قطع روابط میزبان تروریست‌ها با ایران

صاحب‌خبر -

دولت آلبانی که در سال‌های اخیر رسما میزبان تروریست‌ها شده و موردحمایت‌های آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و آل‌سعود است، درحالی روابطش را با ایران قطع کرد که ایران از سال۱۳۹۷ در این کشور سفیر ندارد.
«العربیه» در خبری اعلام کرد دولت آلبانی اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران کرده و به دیپلمات‌های ایرانی ۲۴ساعت برای ترک این کشور فرصت داده است. شبکه سعودی در این گزارش مدعی شد که دولت آلبانی اقدام به اخراج سفیر ایران در تیرانا کرده، درحالی‌که بهانه آلبانی برای قطع روابط با ایران، حملات سایبری به این کشور خوانده شده که تیرانا مدعی شده از جانب ایران صورت گرفته است. رویترز هم گزارش داد «ادی راما»، نخست‌وزیر آلبانی چهارشنبه (هفتم سپتامبر) گفت: به همه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور دستور داده که ظرف ۲۴ساعت خاک آن کشور را ترک کنند.
وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام دولت آلبانی و با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌‌شده ازسوی این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان براساس چنین ادعاهای بی‌پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی خواند. در بیانیه وزارت امورخارجه، با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده‌مند کردن این حوزه، تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به‌عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می‌شمرد. در بیانیه وزارت امورخارجه با رد ادعاهای اثبات‌نشده علیه جمهوری اسلامی ایران، اعلام شده است: نوع اقدام و نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث در ساخته و پرداخته کردن این ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران، نشانگر اعمال نفوذ کشورهای حامی تروریسم و فتنه‌آفرین در این زمینه است. در بیانیه وزارت امورخارجه کشورمان همچنین با اشاره به میزبانی دولت آلبانی از یک فرقه تروریستی نشان‌دار، از اثرپذیری تیرانا از طرف‌های ثالث و تصمیم نابجا و نامناسب اتخاذشده ازسوی دولت آلبانی ابراز تاسف شده است.
آلبانی میزبان حدود دوهزار عضو گروهک تروریستی منافقین است که پس از برچیده شدن اردوگاه‌‌های‌شان در عراق، به آلبانی منتقل شده و در این کشور حضور دارند. تروریست‌هایی که موردحمایت آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و عربستان‌سعودی قرار گرفتند و بی‌ثباتی‌هایی در غرب آسیا علیه کشورمان را دنبال می‌کنند. آلبانی در سال۱۳۹۷ نیز اقدام به اخراج دو دیپلمات ایرانی ازجمله «غلامحسین محمدنیا»، سفیر ایران در تیرانا به اتهام واهی به‌خطرانداختن امنیت این کشور کرده بود. از آن زمان به بعد، سفارت ایران در آلبانی در سطح کاردار اداره می‌شد.
اما ساعتی بعد از مخابره ادعای تیرانا علیه ایران، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای به حمایت از اتهامات ضدایرانی آلبانی پرداخت و اعلام کرد: «ایالات‌متحده به‌شدت حمله سایبری ایران به آلبانی، متحد ما در ناتو را محکوم می‌کند. وزارت امورخارجه عربستان‌سعودی، بعدازظهر دیروز (جمعه)، بیانیه‌ای در ارتباط با اقدام آلبانی در قطع روابط با جمهوری اسلامی ایران صادر کرد. بنابر بیانیه منتشرشده در صفحه توییتری وزارت امورخارجه عربستان‌سعودی، ریاض با «تروریستی» خواندن حملات سایبری علیه آلبانی، این اقدام را محکوم کرد. 
خوش‌رقصی آل‌سعود در حالی برای آلبانی‌ها انجام می‌شود که ریاض با عادی‌سازی پنهانی روابط با رژیم‌صهیونیستی و تروریست‌های موجود در آلبانی، بی‌ثباتی و ناآرامی در غرب آسیا را دنبال می‌کند. 
در بیانیه وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به تحرکات رسانه‌ای و سیاسی سازمان‌یافته بلافاصله پس از اعلام تصمیم دولت آلبانی، عنوان شده است: صدور فوری بیانیه دولت آمریکا و همچنین استقبال رسانه‌های صهیونیستی از این تصمیم، از وجود برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد. 
اما آمریکا و کشورهایی که پیش از این در برابر حملات متعدد سایبری علیه زیرساخت‌های جمهوری اسلامی ایران، حتی علیه تاسیسات هسته‌ای، سکوت اختیار کرده و حتی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از این نوع اقدامات حمایت کرده بودند، فاقد هر گونه وجاهت در وارد کردن اینگونه اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

نظر شما