شناسهٔ خبر: 5608654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون قوه قضاییه:

بیش از 9 میلیون پرونده قضایی در سال 93 استخراج و پالایش شد

تهران - ایرنا- معاون حقوقی قوه قضاییه از استخراج و پالایش یک میلیون و 316هزار و 523 پرونده مهم و ضروری و هفت میلیون و 905 هزار و 315 پرونده غیرضروری قضایی در سال 93 خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، ذبیح الله خداییان روز یکشنبه در نشست خبری، افزود: از این تعداد پرونده، هفت میلیون و 564 هزار و 263 پرونده در سیستم رایانه ای ثبت و حدود 6 میلیون و 469 هزار پرونده نیز پس از پالایش اطلاعات، امحا و بایگانی ها تخلیه شد.

وی همچنین از اسکن کردن اسناد موجود و پرونده ها خبر داد و اضافه کرد:تاکنون نیز اوراق 734 هزار و 459 پرونده اسکن شده است.

معاون حقوقی قوه قضاییه با اشاره به اصل 158 قانون اساسی، یکی از وظایف قوه قضاییه را تهیه لوایح قضایی متناسب با نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: معاونت حقوقی قوه قضاییه تحت نظارت رییس دستگاه قضا این وظیفه را برعهده دارد.

خداییان به تدوین، تهیه و تصویب لوایح مهم انجام شده توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه اشاره کرد و ادامه داد: در سال های اخیر با کمک معاونت حقوقی قوه قضاییه لوایح مهمی تهیه و به مجلس ارسال شد که از جمله آن می توان به تصویب قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کرد.

وی افزود: معاونت حقوقی قوه قضاییه لوایح دیگری مانند لایحه پلیس قضایی، لایحه جامع وکالت، لایحه حمایت از کودکان و جوانان، لایحه مالکیت صنعتی، لایحه جرم زدایی و قضا زدایی، لایحه مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم و کمک در طرح قانون شوراهای حل اختلاف را تهیه کرده است.

خداییان، لوایحی مانند لایحه قانون تعزیرات بخش دوم قانون مجازات اسلامی، لایحه جامع داوری، لایحه اصلاح قانون اجرای احکام مدنی، لایحه اصلاح قانون تملک آپارتمان ها، لایحه همکاری های قضایی بین المللی و لایحه مؤجر و مستأجر را از لوایح در دست تدوین این معاونت برشمرد که به مرور به مجلس ارسال خواهد شد.



** قوانین به اجرا گذاشته شده آسیب شناسی می شود

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه در حال بررسی و آسیب شناسی قوانین به اجرا گذاشته شده هستیم، گفت: قانون مجازات اسلامی که از زمان تصویبش در سال 92 به مدت پنج سال به صورت آزمایشی اجرایی شده است، آسیب شناسی می شود.

وی ادامه داد: با این آسیب شناسی و بررسی انجام شده، بعد از مدت اجرای آزمایشی در جهت رفع ایرادات برای اجرای کامل قانون اقدام می کنیم.



** پاسخ به استعلامات وظیفه دیگر معاونت حقوقی قوه قضاییه

این مقام قضایی از دیگر وظایف معاونت حقوقی قوه قضاییه را پاسخ به استعلامات مراجع قضایی و سایر مراجع(نهادها و سازمان ها) دانست و گفت: در واقع هر فردی که در رابطه با اجمال، ابهام و یا تناقض قوانین سوالی داشته باشد، از طریق معاونت حقوقی پاسخ داده می شود.

وی افزود: در سال 93 ، این معاونت به 2 هزار و 350 سوال پاسخ داده است. این پاسخگویی باعث ایجاد وحدت رویه می شود که در خصوص پاسخگویی، از اساتید و قضات مجرب استفاده می کنیم.



** معاونت حقوقی به نمایندگی از قوه قضاییه اقامه دعوای داخلی می کند

خداییان وظیفه دیگر معاونت حقوقی قوه قضاییه را دفاع از این قوه و اقامه دعاوی داخلی عنوان کرد و اظهارداشت: در سال گذشته 43 فقره دعاوی علیه دستگاه قضایی پاسخ داده شده است که عمدتا مربوط به شکایت برای خسارت و دیه بوده است.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات در این معاونت تنقیح می شوند که در زمان حاضر دو مجموعه بزرگ قوانین حقوقی و قوانین جزایی در دست تنقیح داریم.

خداییان تصریح کرد: قوانین مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، حمایت از حقوق خانواده، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کار و تأمین اجتماعی در حال تدوین است که این قوانین توأم با آرای وحدت رویه و آرای مشورتی قوه قضاییه است و از این رو از اعتبار قابل قبولی در جامعه حقوقی برخوردار خواهد شد.



**تبدیل اسناد قضایی به اسناد الکترونیکی

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه تبدیل اسناد قضایی به اسناد الکترونیکی و ساماندهی با بایگانی های دادگستری ها از دیگر اقدامات این معاونت است، گفت: از زمان تأسیس دادگستری اقدام موثری در جهت ساماندهی بایگانی های پرونده ها انجام نشده است ولی اکنون ما اقدام به پالایش پرونده ها کردیم.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که از زمان تشکیل دادگستری تاکنون در بایگانی بود، ثبت رایانه ای شده و پالایش در این زمینه صورت گرفته است.

اجتمام(3)** 9317**1776

نظر شما