شناسهٔ خبر: 56080679 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فدراسیون فوتبال | لینک خبر

نشست خبری رییس فدراسیون فوتبال برگزار شد

بخش نخست توضیحات رییس فدراسیون فوتبال

مهدی تاج در حضور جمع کثیری از خبرنگاران ضمن ارائه توضیحات به مدت ۲ ساعت و سی دقیقه پاسخگوی سوالات آنها بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، مهدی تاج در نشست خبری خود که عصر امروز (پنجشنبه) در هتل آکادمی ملی فوتبال برگزار شد، گفت: من خودم یکسری صحبت‌ها دارم که می‌خواهم عنوان کنم. من حدود 40 سال است که کار مدیریتی می‌کنم و در بخش‌های مختلف کار کردم. به جز مدتی که در جنگ به‌عنوان یک سرباز خدمت می‌کردم، باقی بخش‌ها را می‌دانید که در باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن سال‌ها مدیر بودم، در رئیس هیئت مدیره بودم و ... . در پرسپولیس نیز سال‌ها عضو هیئت مدیره بودم. در فدراسیون فوتبال هم به‌عنوان نایب رئیس اول و دوم و رئیس فدراسیون فعالیت داشتم. از سال 68 تاکنون در فدراسیون فوتبال در عناوین مختلفی فعالیت داشتم. من در طول دوران مدیریتی‌ام به لحاظ اینکه می‌دانید کار مدیریتی، امر و نهی کردن دارد و شرایطی است که باید کار انجام شود، در معرض تصمیم‌گیری جدی قرار گرفته بودم و اخیراً پرونده‌های قضایی که همه می‌گویند را خودم مایلم راجع به آنها به طور مفصل صحبت کنم. من هم در طول این مدت سه پرونده که فکر می‌کنم در طول یک دوران مدیریتی قابل قبول است، دارم که هر سه پرونده فوتبالی بوده و هیچ چیز غیرفوتبالی اعم از مالی و ... نبوده است. در بخشی از این پرونده‌ها براساس اساسنامه فدراسیون فوتبال که به فیفا و AFC دادیم، تصمیم بر آن بوده که تخلفات و گزارشات فوتبالی در ارکان فوتبالی رسیدگی شود، یعنی ارکان قضایی فوتبال، اما به هر جهت برخی از دوستان در بازرسی کل کشور این تعریفی را که ما داریم، آنها از فوتبال، سازمان لیگ و ... ندارند. به همین دلیل پرونده‌ای که تشکیل دادند، به دستگاه قضا ارائه کردند. در سه پرونده یکی مربوط به بکارگیری دو بازنشسته است که متهم هستیم به عدم اجرای قانون. یکی از آنها بهاروند است و دیگری ساکت. این پرونده‌ها هیچ‌کدام بحث سوء‌استفاده مالی و ... ندارد و فقط حرف این است که چرا ما بازنشستگانی را که به موجب قانون بازنشسته بودند، به کار گرفتیم. البته ما دلایل متقنی برای قاضی داشتیم که قاضی بدوی منع تعقیب داده و پرونده را مختومه کرده است، اما سازمان بازرسی اعتراض کرده و این پرونده در شعب تجدیدنظر در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: موضوع دوم پرونده‌ای درباره فعالیت‌های من و همکارانم در سازمان لیگ است که این پرونده 14 متهم دارد و یکی از آنها من هستم، دیگران نیز کفاشیان، بهاروند، عابدینی، حسن‌پور و حاج جعفری که قبلاً حضور داشت و فوت کرده است و تعداد دیگری. برای اینها نیز سازمان بازرسی منع تعقیب داده است، ولی باز شکایت شده و همه متهم به اعمال نفوذ شده‌ایم. مثلاً در حوزه  تبلیغات ما تخفیف داده‌ایم به کسی که تبلیغات محیطی را بر عهده داشته است. ما استدلال‌ها را ارسال کرده‌ایم. لیگ ما آن زمان 18 تیمی بود، تعداد تبلیغات محیطی در ورزشگاه آزادی سه دور بوده و البته به دو دور تبدیل شد. برنامه‌ریزی این بوده است که دربی‌ها را در زمان تاریکی هوا برگزار کنیم، اما شورای تأمین تشخیص داده است که زمان دیگری باشد تا بتواند ترافیک را کنترل کند. در مجموع همه اینها جنبه مدیریتی داشته است. با توجه به اینکه قرار منع تعقیب وجود داشته، دوستان اعتراض کردند و در حال رسیدگی است. پرونده سوم، پرونده ویلموتس است. که اسم ما و هیئت رئیسه هر جا که می‌آید، می‌گویند فساد ویلموتس. هر مربی در صورت عدم دریافت مطالبات خود پس از دو ماه می‌تواند قراردادش را فسخ کند. کسانی چون برانکو، استراماچونی و بسیاری از مربیانی که شما می‌دانید، از این قاعده مستثنی نیستند. هنوز هفته پنجم لیگ برتر انگلیس هستیم که سرمربی چلسی را اخراج کردند و تمام پولش را دادند. پس فسادی در کار نیست.

رییس فدراسیون فوتبال افزود: من و شما ریشه کارهای مربوط به ویلموتس را می‌دانیم و در تلویزیون بیشتر از هزار بار به این مسئله پرداخته شد. این موضوع در ذهن مردم جای گرفت که فساد صورت گرفته است. دو میلیون یورو از شرکت شستا با مجوز معاون اول رئیس جمهور و شورای امنیت داخلی کشور گرفته شده است. مصوباتش را به قاضی محترم ارائه کردیم. در میان مربیانی که قراردادشان را در ایران یک‌طرفه فسخ کردند، تنها رأی ویلموتس شکسته و مبلغ آن به یک‌سوم تقلیل یافته است. ما شش میلیون یورو محکوم شده بودیم که این رقم به سه میلیون یورو رسید و پرداخت جرایم منتفی شده است. زمانی که دو میلیون یورو از شستا گرفتیم، دلار 12 هزار تومان بود که دو میلیون یورو می‌شود 24 میلیارد تومان. فدراسیون فوتبال در آن دوره 25 میلیارد تومان به شستا پول داد؛ یعنی یک میلیارد بیشتر. منتها چون فدراسیون فوتبال در فرصت 20 روز تجدیدنظر نکرده، رأی فوق قطعی شده و تمام دو ساختمان در اختیار شستا است. نامه‌ای به ریاست قوه قضاییه نوشتیم که همه این پول را به اضافه یک میلیارد تومان بیشتر پرداخت کردیم و امیدوارم در تجدیدنظر، بتوانیم دو ساختمان (ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس) را از زیر نظر این مجموعه خارج کنیم.

تاج گفت: نماینده محترمی گفته که رد پای فلانی در پرونده 91 هزار میلیارد تومانی بوده است. من بازنشسته فولاد مبارکه بودم و زمانی که قانون منع بکارگیری بازنشستگان آمد، رئیس فدراسیون بودم. سلطانی‌فر وزیر ورزش و رحمانی وزیر صمت به این نتیجه رسیدند که اعاده به کار شوم و در فدراسیون بمانم. همان موقع مسابقات مقدماتی جام جهانی را داشتیم. سه سال از فولاد مبارکه حقوق گرفتم که جمعاً به رقم 900 میلیون تومان رسیده بود؛ یعنی بابت سه سال ماهانه 20 میلیون تومان. آن زمان 22 میلیون تومان می‌گرفتم که دو میلیون تومان کم شد. برخی نقل قول‌ها از یکی دو نماینده مطرح شد و شاید بگویم آن (سند مربوط به تخلفات فولاد مبارکه) را به‌خاطر این یک بند انتشار دادند. بعد گفتند انتشار این مطلب غیرقانونی بوده، اما بابت سه سال ماهانه بیست میلیون تومان گرفتم.

تاج تصریح کرد : اگر کسی جز اینها از من پرونده دارد، آن را منتشر کند. از کسانی که به یکباره در هفته گذشته به کاری سازمان‌یافته پرداختند، گلایه دارم. این بحث در چند شبکه تلویزیونی مطرح شد و همه رسانه‌ها نوشتند که مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه، کل جرایم تاج را اعلام کرد. در آن فقط آدم‌ربایی و قتل وجود نداشت! از مرکز رسانه‌ای و سخنگوی قوه قضاییه تشکر می‌کنم که اعلام کردند چنین چیزی توسط قوه قضاییه اعلام نشده است.

همه مطالب را کپی گرفته‌ام و معلوم می‌شود که خیلی‌ها چه کار کرده‌اند. تنها نامه‌ای که از قوه قضاییه به فدراسیون فوتبال آمده است، استعلام دبیرکل محترم فدراسیون فوتبال بوده از دادستان تهران و گفته است که این سه کاندیدا چند پرونده باز دارند و دادستانی به درستی همین سه پرونده را ذکر کرده و شرح داده و در آنهم گفته است که منع تعقیب وجود دارد و جلب دادرسی و رسیدگی می‌شود. این نامه‌ای بوده که از دادستانی تهران آمده است. همچنین راجع به کاندیداهای دیگر هم پرونده‌هایی را مطرح کرده است که نمی‌خواهم به آنها اشاره کنم، ولی همه اینها منتشر شده است. البته ما درباره پرونده ویلموتس آمادگی کافی داریم و سه چهار بار هم رفتیم و همه با امضای هیئت رئیسه بوده است، ولی آنچه که فیفا عنوان کرده، این است که همه اینها باید در ارکان فوتبالی رسیدگی شود که یک بار کمیته اخلاق فدراسیون رسیدگی کرده و منع تعقیب و برائت داده است. با این وجود اجازه می‌دهیم قوه قضاییه که قابل احترام هم هست، رسیدگی کند و به روند رسیدگی آنها احترام می‌گذاریم.

نظر شما