شناسهٔ خبر: 56075409 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«ایران» از رفع محدودیت‌های تولید واحدهای موجود برق برای عبور بدون خاموشی از تابستان امسال گزارش می‌دهد

بازگشت نیروگاه‌ها از تعطیلات 2 ساله

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی/ علاوه‌ بر ظرفیت‌سازی جدید نیروگاهی در تابستان امسال، با انجام مجموعه اقداماتی واحدهای نیروگاهی به مدار تولید بازگشتند که در سال‌های اخیر به‌ دلیل مشکلات ناشی از تحریم نظیر تأمین قطعه تعطیل بودند، اما چگونه؟ مدیرعامل شرکت برق حرارتی می‌گوید: «برخی از واحدهای نیروگاهی مانند شهید سلیمی نکا و رامین اهواز در سال‌های اخیر به‌ دلیل نقص در تأمین قطعات و انجام تعمیرات تعطیل شده بودند. امسال این بخش نیز با مجموعه اقدامات جهادی و استفاده از توان داخلی به مدار تولید بازگشت. امسال بیش از 4306 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید  وارد مدار شد که بخشی از آن ارتقای توان و رفع محدودیت‌های تولید بود.»
به گزارش «ایران» در جریان این تعمیرات، بیش از 695 هزار قطعه تحریمی صنعت برق از جمله توربین‌ گازی، روتور توربین بخار، کنترل توربین گازی و تجهیزات ابزار دقیق، بومی‌سازی شده است؛ ضمن آنکه تعمیرات بموقع موجب شد پیش از آغاز فصل گرما همه ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی آماده تولید شود. «عبدالرسول پیشاهنگ» با اشاره به این موضوع می‌گوید: «برخی از اقدامات نیازمند زمان بیشتری بود. یا باید تعمیرات در حالت توقف فعالیت واحد نیروگاهی انجام می‌شد تا دما خنک شود اما همان کار، در زمانی که فعالیت واحد در حال انجام بود و در مدت زمانی کمتر رقم خورد، مانند نیروگاه نکا که تعمیرات آن به جای 20 روز در 3 روز و در حالت فعال انجام شد.» پیشاهنگ به 4 رکورد ثبت شده در تابستان امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: «افزایش 4300 مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، انجام 94 هزار مگاوات برنامه تعمیراتی، نصب و راه‌اندازی یک واحد جدید نیروگاهی در مدت 8 ماه و ثبت بیشترین میزان تولید برق سالانه از جمله رکوردشکنی‌های صنعت برق در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم است.»
او در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه رکورد ایجاد ظرفیت نیروگاهی نسبت به چه دوره‌ای شکسته شد، بیان می‌کند: «این رکورد در 12 سال اخیر بی‌سابقه بوده است و با ایجاد 1051 مگاوات دیگر تا پایان شهریورماه، رکورد جدید 5357 مگاوات برای امسال به ثبت خواهد رسید.»
مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه 95 درصد برق مصرفی تابستان امسال از محل نیروگاه‌های حرارتی بود و رکورد 348 میلیارد کیلووات ساعت در سال نخست دولت سیزدهم به ثبت رسید، می‌گوید: «به آقای رئیس‌جمهور قول داده‌ایم رکورد امسال در زمینه افزایش ظرفیت تولید را در سال آینده نیز حفظ کنیم. این امر کار را سخت می‌کند، اما برای آن، جلسات را از همین حالا آغاز کرده‌ایم.»
به گفته پیشاهنگ، به منظور افزایش آمادگی واحدها برای تولید برق پایدار تابستان سال آینده بیش از 107 هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در قالب 735 پروژه در دستور کار قرار گرفته است.

نظر شما