شناسهٔ خبر: 56054795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

لیز تراس از بایدن نمی ترسد

آرزو کیهان خبرنگار

کارشناسان بریتانیایی می گویند لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا از اینکه با بایدن بر سر سیاست گذاری هایش درگیر شود نمی ترسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین، کارشناسان سیاسی در گفتگو با فاکس نیوز  بیان کردند، لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا، احتمالاً در زمان تحولات بزرگ ژئوپلیتیکی، رویکرد قوی تری به سیاست خارجی بریتانیا - از جمله با ایالات متحده - در پیش خواهد گرفت.

انتظار می رود تراس، یک مقام باتجربه حزب محافظه کار که در حال حاضرنخست وزیر انگلیس است  موضعی جنگ طلبانه در مورد روسیه و چین اتخاذ کند.
کارشناسان می‌گویند نخست‌وزیر جدید بریتانیا می‌تواند علیه بایدن در مورد برگزیت و دیگر مسائل مقابله کند.


"نیل گاردینر"، مشاور سابق مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق بریتانیا، گفت: "فکر نمی کنم او از جنگیدن با جو بایدن بر سر زمینه های مهم منافع ملی بریتانیا بترسد. او در صورت لزوم در مقابل رئیس جمهور ایالات متحده خواهد ایستاد.

آنچه درباره لیز تراس باید بدانید


"جان کامپفنر" ، مدیر اجرایی اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس، به فاکس نیوز گفت: «لیز تراس شخصیتی مصمم و متین است. او یک ایدئولوگ سرسخت است، اومارگارت تاچر را هم از نظر سیاست داخلی و هم سیاست خارجی تحسین می کند.

وی افزود: می توان گفت مهم ترین شکاف بین تراس و بایدن می تواند در مورد برگزیت و آنچه به عنوان پروتکل ایرلند شمالی شناخته می شود، باشد که به عنوان بخشی از برگزیت با اتحادیه اروپا مذاکره شده است. این توافق عملاً ایرلند شمالی، بخشی از بریتانیا، را در بازار واحد اتحادیه اروپا رها می کند.

رهبران بریتانیا خواهان مذاکره مجدد درباره این توافق هستند، زیرا به گفته آنها، این توافق جایگاه ایرلند شمالی را در بریتانیا تضعیف می کند، اما رهبران اتحادیه اروپا - و برخی در واشنگتن - با چنین اقدامی مخالف هستند و استدلال می کنند که این می تواند خطر تضعیف بیش از دو دهه صلح بین ایرلند و بریتانیا را به همراه داشته باشد.

"نیل گاردینر"، مشاور سابق مارگارت تاچر اظهار داشت:کاخ سفید در مورد ایرلند شمالی درست و مفید عمل نکرده است و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، چندین تهدید علیه بریتانیای کبیر در رابطه با از بین بردن توافق تجاری ایالات متحده و بریتانیا به دلیل موضوع ایرلند شمالی انجام داده است. وی افزود:"من انتظار دارم که لیز تراس در برخورد با جو بایدن قاطع تر از بوریس جانسون باشد."

یکی دیگر از زمینه های اختلاف احتمالی بین تراس و بایدن می تواند تلاش های دولت ایالات متحده برای مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای با ایران باشد. تراس هنوز موضع قاطعی در مورد مذاکرات مجدد اتخاذ نکرده است. این کارشناس سیاسی در ادامه اظهارتش بیان کرد،  اما برخی از اعضای حزب محافظه کار تراس از ایده مذاکرات ناراحت هستند و این احتمال را افزایش می دهد که از جایی که ایالات متحده در حال حاضر است فاصله بگیرد . در همین حال،" کامپفنر" پیش‌بینی کرد که تراس ممکن است به دنبال انعطاف‌پذیری در مورد ایران باشد تا از ایجاد اختلاف با ایالات متحده در جبهه‌های سیاسی مختلف  بیش از آنچه لازم است جلوگیری کند.

مشاور سابق تاچر افزود: «در زمان تونی بلر، گوردون براون، دیوید کامرون، ترزا می، بریتانیا به دنبال ایجاد روابط اقتصادی قوی‌تر با چین بود. این به طور مثال در مورد شرکت های مخابراتی چینی، مانند هوآوی که امنیت ملی بریتانیا را تهدید می کرد صدق می کند. بنابراین لیز تراس طرفدار رویکرد بسیار قوی تر در قبال چین نیز خواهد بود."

انتهای پیام/

 

نظر شما