شناسهٔ خبر: 56042079 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تظاهرات دانشجویان و کارگران در اندونزی علیه افزایش بهای سوخت

کارگران و دانشجویان در اندونزی در اعتراض به افزایش بهای سوخت تظاهرات کردند و از دولت خواستند افزایش قیمت سوخت را لغو کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صدها کارگر و دانشجو در اندونزی روز سه‌شنبه علیه افزایش بهای سوخت تظاهرات کردند و از دولت خواستند افزایش قیمت سوخت را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس» اعضای اتحادیه‌های کارگری، کشاورزان، ماهیگیران و  معلمان مقابل ساختمان پارلمان اندونزی در «جاکارتا» پایتخت این کشور و دفاتر فرمانداری استان در اعتراض به افزایش ۳۰ درصدی قیمت سوخت که توسط «جوکو ویدودو» روز شنبه اعلام شد، تظاهرات کردند.

جوکوویدودو گفت که این آخرین گزینه اوست، زیرا یارانه انرژی کشور در سال جاری سه برابر شده که ناشی از افزایش قیمت جهانی نفت و گاز بوده است.

«سعید اقبال» رئیس کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری اندونزی گفت که این تجمع همچنین خواستار افزایش حداقل دستمزد در سال آینده شد. وی گفت که تظاهرات در جاکارتا و ۲۵ استان تنها آغاز  اعتراض‌ها بوده و تا دسامبر ادامه خواهد داشت. کارگران همچنین در حال بررسی اعتصاب سراسری هستند مگر اینکه خواسته‌هایشان برآورده شود.

 

دولت اندونزی برای چندین دهه یارانه سوخت پرداخت کرده است. افزایش‌های گذشته  قیمت سوخت و سایر کالاها باعث اعتراضات دانشجویی در سال ۱۹۹۸ و شورش‌های دسته جمعی شد که به سرنگونی دیرینه «سوهارتو» دیکتاتور این کشور کمک کرد.

جنگ روسیه با اوکراین و وابستگی اروپا و سایر کشورها یجهان به گاز روسیه موجب افزایش انرژی در بخش‌هایی از جهان شده است.

چندی قبل منابع رسانه‌ای از افزایش بی‌سابقه بهای سوخت در ترکیه طی روزهای گذشته خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا» شهروندان ترکیه اخیرا تحت تاثیر دور سوم افزایش قیمت سوخت تنها در یک هفته قرار گرفتند. به گزارش رسانه‌های محلی ترکیه،  قیمت هر لیتر بنزین در سراسر این کشور چندی قبل  ۲.۱۸ لیر (حدود ۰.۱۲ دلار آمریکا) افزایش یافت و به نزدیک به ۲۸.۵ لیر ( ۶۹ هزار تومان) در هر لیتر رسید که نشان دهنده افزایش تقریباً ۲۶۸ درصدی قیمت سوخت در مقایسه با سال گذشته  میلادی است.

کامیون داران و دارندگان خودروهای سنگین در آرژانتین نیز اخیرا در اعتراض به افزایش سرسام آور سوخت و کمبود شدید آن در این کشور، به تظاهرات پرداخته و با خودروهای خود یکی از بزرگراه‌های اصلی پایتخت را مسدود کردند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

نظر شما