شناسهٔ خبر: 56022945 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«سود کشاورز» و «خرید ارزان مردم» را با قطع ید دلال‌ها ممکن کنید

روزنامه جوان

رسیدن به استقلال و خودکفایی درکشاورزی و تأمین غذا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه برای تأمین سفره مردم نباید نیاز به خارج از کشور داشته باشیم، گفت: «در زمانبندی محدود می‌توانیم به استقلال کشاورزی برسیم. باید در الگوی کشت بازنگری شود تا سودآور شود و نیاز کشور را برطرف کند؛ خصوصاً درباره کالا‌های اساسی و راهبردی.»

صاحب‌خبر -

رشد و توسعه بخش کشاورزی و رعایت الگوی کشت و بهره بردن از فناوری‌های جدید آبیاری از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود. اهمیت این بخش تا آنجاست که روز گذشته رئیس‌جمهور در آیین شروع سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی حضور یافته و نکات مهمی را در این مراسم گوشزد کرد. بدیهی است یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت هر کشوری تولیدات کشاورزی و رسیدن به خودکفایی است. از این رو استقلال، خودکفایی و امنیت غذایی از برنامه‌های مهمی است که در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این مراسم با تأکید بر اینکه کار باید علمی و دانش بنیان باشد، گفت: «نکته جهادی محدود به عزیزان در جهاد کشاورزی نیست، بلکه اساتید دانشگاه‌ها در حوزه علم و دانش، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران باید تلاش کنند و تحقیقاتی داشته باشند تا کشاورزی در همه بخش‌ها علم پایه باشد.»
وی افزود: «حرکت در جهاد کشاورزی باید جهادی باشد و تولیدکنندگان عزیز در عرصه کشاورزی باید وارد میدان شوند. مصرانه از شما می‌خواهم تلاش خود را افزون کنید و حرکت جهادی داشته باشید.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جهاد به معنای آن است که هم سریع راه را بپیماید و هم حساب شده راه برود و هم در مقابل دشمن را ببیند که نمی‌خواهد او به خودکفایی برسد، تصریح کرد: «دشمن نمی‌خواهد در تولید بذر و نهال به خودکفایی برسیم. ما نهال را خودمان تولید می‌کنیم و محتاج او نیستیم. ما خودمان داریم جوجه یکروزه را تولید می‌کنیم و دشمن نمی‌خواهد ما به آن مرحله برسیم. نمی‌خواهد در تولید گندم و کنجاله‌ها به خودکفایی برسیم. ما اگر مدیریت دقیق داشته باشیم می‌توانیم در بخش آب نیز خودکفا باشیم.»
رئیسی بیان کرد: «به تولیدکنندگان و فعالان جهاد کشاورزی توصیه می‌کنم تلاش کنیم تا امنیت غذایی کشور را تأمین کنیم و برای تأمین سفره مردم احتیاجی به خارج از کشور نداشته باشیم و حتی به صادرات برسیم.»
خام فروشی متوقف شود
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «صنایع تولیدی در کار زراعی ارزش افزوده تولید و برای تولیدکننده انگیزه ایجاد می‌کنند. باید جلوی خام فروشی گرفته شود تا ارزش افزوده به جیب کشاورز و خود تولیدکننده برود و این‌ها از کار‌های ضروری است که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد که در سیاست‌های ابلاغی و هم برنامه توسعه به آن اشاره شده است. باید به دولت و مجلس در تصمیم‌سازی کمک شود تا تصمیم‌سازی انقلابی همراه با عقلانیت تحقق یابد. در یک زمانبندی محدود می‌توانیم به استقلال در کشاورزی برسیم و این امکانپذیر است.»
رئیسی تأکید کرد: «به کشاورزان کمک کنیم تا به الگوی کشت مناسب با اقلیم برای کالا‌های اساسی و راهبردی در کشور برسند. افزایش سرمایه‌گذاری معادل ۵/۴ درصد و افزایش بهره‌وری همه دستگاه‌ها، بهره‌وری از آب و خاک حاصلخیز، مدیریت آب و... اهمیت بسیار زیادی دارد. ما چند سالی است کم آبی و خشکسالی داریم، اما می‌توان با مدیریت خوب این مشکل را برطرف کرد.»
وی با تأکید بر اینکه مدیریت آب ضرورت دارد، گفت: «ما امروز به مدیریت آب نیاز داریم. حفظ خاک و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات لازم است. باید با سوداگران تغییر کاربری اراضی کشاورزی برخورد شود. تغییر کاربری اراضی باید همراه با انضباط باشد و وزارت جهاد کشاورزی باید از تعارض به جنگل‌ها و منابع طبیعی جلوگیری کند. باید با افرادی که باعث می‌شوند شهر‌ها و بلاد ما در برابر سیل و طوفان بدون حافظ باشند برخورد شود. جنگل‌ها، مانع و حافظ بروز سیلاب هستند. در تمام ایام سال باید کاشت نهال ادامه پیدا کند و انجام گیرد.»
سود باید به جیب کشاورزان برود
رئیس‌جمهور تصریح کرد: «جلوی سیل و طوفان را می‌توان با کاشت درخت و گیاه مناسب گرفت. کشت فرا سرزمینی از موارد مورد تأکید است. کشت قراردادی نیز می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. در ارتباط با عرضه محصولات کشاورزی اعتقاد دارم سود باید به جیب کشاورز برود. باید زنجیره از تولید تا مصرف مورد نظارت دقیق باشد تا دلال‌ها نتوانند حق کشاورز و صاحب حق را از بین ببرند و جنس و محصول کشاورزی گران به دست مردم نرسد.»
وی ادامه داد: «امنیت غذایی پایدار شعار ما است. بالارفتن کیفیت و غذای سالم از محور‌های مورد تأکید ما است. با برنامه تحول دولت مردمی امیدوار هستیم این موارد تحقق یابد.» رئیس‌جمهور تأکید کرد: «نکاتی در این جلسه مطرح شد به ویژه در خصوص بانک‌هایی که قصد دارند تسهیلات بدهند، ان‌شاء‌الله از سوی وزیر دنبال شود. بانک‌ها وقتی قرار است تسهیلات پرداخت کنند باید به موقع جواب مردم را بدهند و ما به هیچ عنوان تأخیر را جایز نمی‌دانیم.»
ابلاغ الگوی کشت در روز‌های آینده
محمد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز در آیین آغاز فصل زراعی گفت: «امروز در حافظه کشاورزان ایرانی این رویداد ملی به عنوان اتفاق بزرگ، ماندگارخواهد شد و این نشان دهنده اهتمام ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهور و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی است.» ساداتی‌نژاد افزود: «مأموریت رئیس‌جمهور به وزارت کشاورزی در قالب طرح تأمین غذای با کیفیت، سالم و ارزان با منشأ داخلی، موجب آغاز رویکردی جدید برای وزارت کشاورزی در آغاز سال دوم دولت سیزدهم در طرح تحول کشاورزی ایران است.»
وی با بیان اینکه امیداوریم در سال زراعی جدید رکورد‌های بهتر و تولیدات بیشتری را ثبت کنیم، گفت: «طرح اصلاح و ابلاغ الگوی کشت در مرحله نهایی است و طبق قانون در روز‌های آینده ابلاغ خواهد شد. طرح مشوق بخشودگی آب بهای کشاورزی با وزارت نیرو در حال تکمیل است و قبل از سال زراعی ابلاغ خواهد شد. انتقال محصولات آب‌بر به گلخانه‌ها و ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در کشور هم از جمله فعالیت‌هایی است که در وزارت کشاورزی پیگیری می‌شود.» ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: طرح انتقال از سیاست‌های قیمتی به سیاست‌های غیر قیمتی در بسیاری از کشور‌های جهان اجرا شده و موجب افزایش تولیدات شده که این موضوع هم در سال زراعی جدید در وزارت کشاورزی پیگیری می‌شود.»

نظر شما