شناسهٔ خبر: 5599601 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

احزاب حاضر درانتخابات ترکیه در یک نگاه

حزب جمهوریخواه مردم که همان حزب مصطفی کمال آتاترک، مؤسس سکولار ترکیه مدرن است، در سال های اخیر جایگاهش رو به افول رفته است و رهبر سابق آن با رسوایی اخلاقی رو به رو شد. قلیچدار اوغلو، رهبر فعلی این حزب تلاش کرده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از استانبول به قلم استوارت ویلیامز نوشت:
بیش از 53 میلیون و 700 هزار تن از مردم ترکیه واجد شرایط رای دادن در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه هستند؛ انتخاباتی که نتایج آن تعیین خواهد کرد آیا نظامی برای تقویت جایگاه و افزایش اختیارات رئیس جمهور تصویب خواهد شد یا خیر.

این انتخابات به منزله بزرگترین چالش برای حزب حاکم از زمان به قدرت رسیدن آن در سال 2002 و تلاش آن برای ایجاد تغییر و تحولات در کشور تاکنون به شمار می رود. این در حالی است که تحلیلگران احتمال ائتلاف این حزب با احزاب دیگر را برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن تاکنون منتفی نمی دانند.
در اینجا اسامی و ویژگی های احزاب سیاسی اصلی شرکت کننده در انتخابات پارلمانی ترکیه را ذکر می کنیم:

حزب عدالت و توسعه
رهبر: احمد داود اوغلو
شعار: «دیگران حرف می زنند، حزب عدالت و توسعه عمل می کند»
جایگاه احتمالی: نخست
میزان آراء ماخوذه در تازه ترین انتخابات (2011): 49 ممیز 83 درصد

حزب عدالت و توسعه همچنان حزب سیاسی غالب در ترکیه است، اما در انتخابات امروز این حزب به خاطر کاهش رشد اقتصادی کشور در انتخابات امروز با چالش بزرگی رو به رو است. حزب عدالت و توسعه تحت رهبری احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه سابق ترکیه نخست وزیر پرجذبه سابق، یعنی رجب طیب اردوغان را - که با وجود خشم مخالفان به تازگی به طور کامل پا در میدان مبارزات انتخاباتی گذاشته- از دست داده است .این حزب اسلام گراست و داوداوغلو مذهب را در کانون مبارزات انتخاباتی خود قرار داده و در عین حال قول مدرن سازی ترکیه را داده است.

حزب جمهوریخواه مردم
رهبر: کمال قلیچدار اوغلو
شعار: «رای بدهید و آنها را بیرون برانید«
جایگاه احتمالی: دوم
میزان آراء ماخوذه در انتخابات قبلی: 25 ممیز 98 درصد

حزب جمهوریخواه مردم که همان حزب مصطفی کمال آتاترک، مؤسس سکولار ترکیه مدرن است، در سال های اخیر جایگاهش رو به افول رفته است و رهبر سابق آن با رسوایی اخلاقی رو به رو شد. قلیچدار اوغلو، رهبر فعلی این حزب تلاش کرده است از ولخرجی ها و حیف و میل های حزب عدالت و توسعه برای انتقاد از این حزب و حمله لفظی به آن استفاده کند، با این همه وی به عنوان رهبر مخالفان پویایی لازم را که حزب جمهوریخواه مردم در پی آن است، ندارد. مبارزات انتخاباتی این حزب مؤثر بوده است و از نظر حمایت رای دهندگان، پس از حزب عدالت و توسعه در جایگاه دوم قرار دارد.

جنبش ملی گرا
رهبر: دولت باغچه لی
شعار: « ترکیه با ما همراه باش»
جایگاه احتمالی: سوم
میزان آراء ماخوذه در انتخابات قبلی: 13 ممیز یک صدم درصد

این حزب که در دهه 1960 تاسیس شده است، مدت طولانی وابسته به راست های افراطی بود، اما تحت رهبری دولت باغچه لی به جای ملی گرایی قومی به سوی ملی گرایی فرهنگی روی آورده است. تاکید این حزب بر مذهب، آن را به حزب عدالت و توسعه نزدیک کرده است و اگر حزب حاکم اکثریت آراء را کسب نکند، این دو حزب می توانند شرکای ائتلافی احتمالی باشند. اما جنبش ملی گرا با تلاش های حزب عدالت و توسعه برای صلح با گروه پ ک ک مخالف است.

حزب دموکراتیک مردم
رهبران: صلاح الدین دمیرتاشSelahattin Demirtas و فیگن یوکشکداغFigen Yuksekdag
شعار: « ما در مسیر راهیابی به پارلمان هستیم.»
جایگاه احتمالی: چهارم


این حزب حامی کردها تحت رهبری دمیرتاش-تنها سیاستمدار ترکیه که از نظر مهارت های کلامی رقیب اردوغان است- در مبارزات انتخاباتی توجه شمار زیادی از رای دهندگان را به خود جلب کرده است. این حزب تلاش کرده است حمایت رای دهندگان کرد ساکن در جنوب شرقی، اتباع سکولار و زنان را جلب کند. چالش پیش روی این حزب کسب ده درصد رای حداقلی لازم برای به دست آوردن کرسی های پارلمانی است. اگر این حزب در پارلمان نماینده داشته باشد می تواند مانع از تحقق رؤیای حزب عدالت و توسعه برای تغییر قانون اساسی شود.

انتخابات پارلمانی ترکیه در یک نگاه

174 هزار شعبه رای گیری ساعت 8:00 صبح روز یکشنبه به وقت محلی به روی رای دهندگان گشوده می شود. این مراکز ساعت 5:00 بعدازظهر به کار خود پایان می دهند و احتمال می رود نتایج در طول شب اعلام شود.
در پارلمان قبلی ترکیه که 550 کرسی دارد، 311 کرسی در اختیار حزب عدالت و توسعه، و 125 کرسی در اختیار حزب جمهوریخواه مردم بود. همچنین 52 کرسی تحت کنترل جنبش ملی گرا و 29 کرسی در اختیار حزب دموکراتیک مردم بود. همچنین 18 کرسی در اختیار نمایندگان مستقل و احزاب دیگر بود. 15 کرسی نیز به علت مرگ نمایندگان یا تغییر سمتشان خالی بود.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 

نظر شما