شناسهٔ خبر: 5599454 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

انتخابات سرنوشت‌‌ساز ترکیه آغاز شد

نسیم

بیست و پنجمین انتخابات سرنوشت‌‌ساز ترکیه که ممکن است باعث تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست‌‌جمهوری شود، آغاز شد

صاحب‌خبر -

به گزارش «نسیم»، بیست و پنجمین انتخابات پارلمانی ترکیه امروز، یکشنبه در 81 استان این کشور آغاز شد.  این انتخابات از آن جهت حائز اهمیت است که ممکن است نظام سیاسی ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تغییر دهد. "رجب طیب اردوغان"، رئیس‌جمهور ترکیه از مردم خواسته با رأی بالا زمینه‌های این اقدام را فراهم کنند.

شرکت‌کنندگان در این انتخابات برای انتخاب 550 عضو پارلمان به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.  در صورتی که حزب حاکم عدالت و توسعه در این انتخابات بتواند کسب دستکم 330 کرسی پارلمانی را از آن خود کند می‌تواند طرح تبدیل نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری را یک گام دیگر به اجرا نزدک‌تر کند. در این صورت "رجب طیب اردوغان" خواهد توانست مجوز لازم را از پارلمان به منظور برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی کسب کند.

در این انتخابات برای اولین بار حزب حامی کردها موسوم به حزب دموکراتیک مردم (خلق) (HDP) در لیست حزبی و نه نامزد مستقل، در انتخابات شرکت کرده و چنانچه بتواند 10 درصد لازم برای ورود به پارلمان را کسب کند می‌تواند 50 تا 60 کرسی به دست آورده و از مجموع کرسی‌های حزب حاکم بکاهد.

نزدیک به 54 میلیون نفر واجد شرایط رأی در این انتخابات که از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز شده و تا 5 عصر (6:30 به وقت تهران) ادامه خواهد داشت به پای صندوق‌های رأی می‌روند. 20 حزب در این انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند که از جمله آنها می‌توان حزب حاکم عدالت و توسعه، حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه، حزب جنبش ناسیونالیست، حزب چپگرای دموکراتیک مردم (خلق) و 165 نامزد مستقل از سراسر ترکیه را نام برد.

 

 

نظر شما