شناسهٔ خبر: 55978930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انتقال بیش از ۷میلیارد لیتر انواع فرآورده‌ نفتی در منطقه شمال‌شرق

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق از رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در کنار انتقال ایمن و پایدار چهار فرآورده نفتی به پنج استان شمال‌شرق کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،رضا جبارزاده گفت: همکاران ما تاکنون با رعایت اصول بهداشتی و خود مراقبتی ضمن مقابله با ویروس کرونا، عملیات انتقال شبانه‌روزی انواع فرآوره‌های نفتی را بدون مشکل خاصی انجام داده‌اند.

وی افزود: کارکنان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق تلاش می‌کنند تا با انتقال ایمن و پایدار فرآورده‌های نفتی هرگونه دغدغه هموطنانمان برای تامین سوخت در استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، سمنان و بخشی از گلستان را مرتفع نموده و با ارائه خدمات شایسته به زائران آقا امام هشتم(ع) که مسیر تهران –مشهد را برای تشرف به حرم مطهر ثامن الححج انتخاب کرده‌اند، لیاقت خادمی این عزیزان را در کارنامه خود ثبت کنند.

انتقال بیش از ۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰ لیتر انواع فرآورده از طریق خط لوله منطقه شمال‌شرق

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق گفت: هفت میلیارد و ۸۴۶میلیون و ۷۶۳هزار لیتر انواع فرآورده‌ نفتی در یکسال اول دولت سیزدهم از طریق خطوط لوله این منطقه انتقال‌یافته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۱درصد رشد داشته است.

رضا جبارزاده با اشاره به انتقال چهار میلیارد و ۳۸۲میلیون و ۸۵۵هزار لیتر نفت گاز (۴درصد بیشتر از سال قبل) در این مدت ابراز داشت: سهم نفت گاز(گازوئیل) پاک یک میلیارد و ۹۷۵میلیون و ۵۲۰هزار لیتر و نفت گاز معمولی دو میلیارد و ۴۰۷میلیون و ۳۳۵هزار لیتر است.وی سهم بنزین منتقل شده در این بازه زمانی را دو میلیارد و ۹۲۲میلیون و ۲۶۴هزار لیتر ذکر کرد که نسبت به سال قبل از آن ۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته وی؛ سهم انتقال بنزین معمولی در یکسال گذشته دو میلیارد و ۴۰۴میلیون و ۵۳۳هزار لیتر و بنزین پاک ۵۱۷میلیون و ۷۳۱هزار لیتر است.جبارزاده گفت: در یکسال ابتدایی دولت سیزدهم نفت سفید با دو درصد رشد نسبت به سال قبل از آن یعنی ۴۱۱میلیون و ۷۱۰هزار لیتر توسط خطوط لوله منطقه شمال‌شرق انتقال یافته است.

وی ادامه داد: نفت جت در این مدت ۱۲۹میلیون و ۹۳۱هزار لیتر انتقال یافته که در مقایسه با سال قبل از آن که ۴۰میلیون و ۱۷هزار لیتر بوده با ۲۲۵درصد رشد بیشترین درصد افزایش انتقال را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تامین و انتقال سوخت مورد نیاز سه نیروگاه‌ سیکل ترکیبی حوزه فعالیت منطقه شمال‌شرق یعنی نیروگاه‌های شهید بسطامی شاهرود، شهید باکری سمنان و خیام نیشابور نیز بخشی از همین آمار است که با تلاش همکاران ما صورت گرفته است.

تعمیرات اساسی توربین گازی در کنار برقی کردن مراکز انتقال نفت سبزوار و سمنان

جبارزاده با اشاره بر تاکید منطقه برای استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بومی تاکید کرد: خوشبختانه کارشناسان این منطقه با تکیه بر تجربیات گذشته و علم روز، چندین سال است که موفق به انجام تعمیرات اساسی توربین گازی رستون TB-۴۰۰۰ و پمپ‌های مراکز انتقال نفت و تاسیسات این منطقه شده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت انجام تعمیرات اساسی در جهت حفظ توان انتقال ایمن و پایدار فرآورده‌های نفتی، تصریح کرد: در کنار کسب این موفقیت بزرگ، مقدمات برقی کردن دو مرکز انتقال نفت و تاسیسات مهم این منطقه یعنی سمنان و سبزوار را فراهم کرده‌ایم که پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سبزوار در آستانه بهره‌برداری است و پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سمنان مراحل نهایی ساختمان سازی را طی می‌کند.

مدیر منطقه شمال‌شرق با اشاره به اهمیت مرکز انتقال نفت سبزوار در انتقال روزانه حدود ۲۰میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از شاهرود به سمت سه استان خراسان شمالی، مرکزی و جنوبی اضافه کرد: این میزان از حجم ارسال فرآورده توسط یک مرکز انتقال، بهترین گواه برای اهمیت و ضرورت عملکرد دقیق آن است.

بارزاده گفت: برای پمپاژ فرآوردهای نفتی به سمت مشهد مقدس تا بحال از توربوپمپ استفاده می‌شد که راندمان آن در شرایط طراحی ۲۴درصد پیش‌بینی شده ولی در شرایط فعلی بدلیل فرسودگی قطعات، افزایش لقی‌ها و تلفات ناشی از آن، این راندمان به ۲/۱۱درصد کاهش یافته است و قطعا ادامه روند فعلی به صلاح و صرفه اقتصادی نیست.

وی با اشاره به اینکه شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی بصورت مستقیم بر تعمیر و نگهداری این توربین‌ها اثر گذاشته تا جاییکه تعمیر اساسی هر یک از این توربوپمپ‌ها بالغ بر یک میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت، ادامه داد: شاید یکی از مهمترین چالش‌های همکاران ما برای تعمیر اساسی توربوپمپ‌ها، تامین قطعات مستهلک است و مشکلات بازرگانی حاکم بر تجارت بین المللی کشورمان، امکان مراورده مستقیم و تامین قطعات یدکی از سازنده اصلی توربین‌ها را تقریبا غیر ممکن کرده است و از سوی دیگر در حال حاضر امکان تامین این قطعات با تکنولوژی روز از تولیدکنندگان داخلی نیز مقدور نیست.

پروژه برقی کردن مراکز انتقال نفت سبزوار و سمنان

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق گفت: با تلاش همکاران این منطقه و حمایت‌های مسئولان عالیرتبه شرکت، پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت و تاسیسات سبزوار در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد و ساختمان پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سمنان نیز به پایان رسیده و ان شالله بزودی با نصب تجهیزات تکمیل خواهد شد.

وی مهمترین مزیتهای این دو پروژه بزرگ را اینگونه ذکر کرد: کاهش هزینه‌ تامین سوخت‌ مورد نیاز مرکز انتقال، افزایش راندمان، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات و کاهش وابستگی به خارج از کشور در بحث تامین قطعات توربین‌ها مهمترین اهداف اجرای این پروژه‌هاست. وی ادامه داد: برای افزایش قدرت برق مرکز انتقال نفت سبزوار از ۲۱۰کیلووات به چهار مگاوات به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های لازم برای برقی کردن این مرکز، ۱۲میلیارد ریال اعتبار صرف شده که با پیش‌بینی و طراحی پروژه افزایش قدرت برق مرکز، گام مهمی در این رابطه برداشته شد.

جبارزاده اضافه کرد: خوشبختانه پیشرفت کاری فعالیت‌های ساختمانی پروژه سبزوار مطابق برنامه و مطلوب است که ان‌شالله در پروژه برقی کردن مرکز انتقال نفت سمنان نیز با حمایت‌های ستاد، بتوانیم مطابق برنامه جلو برویم.

اکسپوز مخازن زیر زمینی مراکز انتقال و تاسیسات تابعه منطقه شمال‌شرق

جبارزاده گفت: روکار نمودن (اکسپوز) مخازن زیرزمینی مراکز انتقال نفت و تاسیسات تابعه منطقه شمال‌شرق با هدف صیانت از محیط زیست با پیشگیری از خوردگی‌و نشت احتمالی آنها انجام می‌شود.

مدیر منطقه شمال‌شرق اضافه کرد: در همین راستا و مطابق دستورالعمل‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، روکار نمودن (اکسپوز) مخازن زیرزمینی این منطقه طبق برنامه انجام گرفته که این امر در بازدید سرپرست معاونت عملیات مدیر خط لوله دیده و مورد تقدیر سیدمسلم مسلمی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: عملیات اکسپور مخازن انجام می‌شود تا از خوردگی مخزن و لوله‌های آن ممانعت به عمل آمده و از نشتی‌های احتمالی که امکان آسیب به محیط زیست را به دنبال دارد، پیشگیری شود بعبارت دیگر نمایان سازی این مخازن، امکان پایش دائمی در راستای صیانت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب و خاک را فراهم خواهد کرد که قطعا مصداق بارز تحقق اهداف و رسالت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در احترام به منابع طبیعی و محیط زیست است.

انتقال مخزن ۹۰ هزار لیتری از مرکز انتقال نفت شاهرود به نیروگاه سمنان

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال‌شرق گفت: با موفقیت همکاران ما در انتقال مخزن ۹۰هزار لیتری از مرکز انتقال نفت شهیدسربرزگر شاهرود به تاسیسات نیروگاه شهید باکری سمنان به عنوان مخزن رلیف، نخستین بار موفق به حمل یک محموله ترافیکی در جاده ترانزیتی مشهد-تهران شدیم.

جبارزاده افزود: این اقدام شایسته تقدیر همکاران ما، با استفاده از تجارب نیروهای واحد ترابری و بدون نیاز به نیروهای برون سازمانی محقق گردید و علیرغم محدودیت‌ها و مشکلات موجود در این مسیر، کارشناسان منطقه شمال‌شرق بدون بهره‌گیری از تجهیزات باربری مرسوم، موفق شدند این مخزن را بدون هیچ حادثه‌ای تا نیروگاه سمنان حمل کنند.

وی ضمن تشریح عملیات بارگیری، حمل و تخلیه این محموله ترافیکی گفت: در استعلام‌های سازمان حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان، مسیر شاهرود، آزادشهر، گرگان، ساری، فیروزکوه و سمنان پیشنهاد شده بود که علاوه بر طولانی بودن مسیر و زمانبر بودن آن، هزینه بالایی در بر داشت، ولی با بررسی‌های متعدد موانع، پل‌ها و... مسیر شاهرود- سمنان توسط همکاران ما، مسیر بصورت دقیق اندازه گیری و کنترل شد که در نتیجه آن توانستیم برای حمل این محموله ترافیکی از جاده ترانزیتی مشهد –تهران مجوز بگیریم.

وی افزود: این عملیات که نخستین عملیات حمل محموله‌هایی با این حجم و اندازه است، تحت نظارت کارشناسان منطقه انجام و در نهایت بدون هیچ مشکلی در نیروگاه سمنان تخلیه گردید که همین امر نشانگر این امر است که منطقه شمال‌شرق با دارا بودن تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در این زمینه، آمادگی دارد تا تجارب خود را در خدمات دهی سریع برای انتقال محموله‌های مشابه در اختیار سایر مناطق دوازده گانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران قرار دهد.

بروزرسانی نقشه‌های مراکز انتقال نفت و تاسیسات منطقه شمال‌شرق

مدیر منطقه شمال‌شرق از تلاش همکارانش برای ایجاد کارگروهی با مسئولیت واحد برنامه‌ریزی تعمیرات برای بررسی نقشه‌های مراکز انتقال نفت و تاسیسات این منطقه و بروز رسانی نقشه‌ها نیز به عنوان بخش دیگری از موفقیت این منطقه یاد کرد وگفت: همکارانی از واحدهای مکانیک، تعمیرات خط، ابزار دقیق، برق، عملیات و مخابرات این منطقه عضو کارگروه بوده و ما را در این بروزرسانی همراهی کردندو کلیه نقشه‌های شریان‌های اساسی مانند تاسیسات، کابل‌های برق و مخابرات و نقشه‌های پی.اند.آی.دی در این بررسی بازنگری شده و در صورت وجود تغییرات، نقشه‌ها اصلاح و بروزرسانی کردند.

وی دسترسی آسانتر و تسهیل در برنامه‌ریزی‌های آتی را از مزیت‌های عمده اینکار عنوان کرد و ادامه داد: این مهم با هدف برنامه‌ریزی دقیق‌تر روی خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی انجام گردید و جلوگیری از قطع شریان‌های زیرکار در مواقع حفاری و جلوگیری از دوباره کاری‌های ناشی از آن، برآورد قدمت و فرسودگی لوله‌ها و برنامه‌ریزی جهت ترمیم و یا تعویض آنها به منظور پیشگیری از نشتی‌های غیر مترقبه، امکان برآورد دقیق و با برنامه‌ریزی فعالیت‌ها در پروانه کارهایی که نیاز به حفاری دارند، کاهش خطرات جانی مانند احتیاط کارگر هنگام کلنگ زنی بر روی مسیر کابل‌های برق، تسریع در روند حفاری و امکان استفاده از بیل مکانیکی در حفاری‌ها و الکترونیکی کردن نقشه‌ها و بروزرسانی مستمر آنها از دیگر مزیت‌های این مهم است.

تعویض پوشش خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی

مدیر منطقه شمال‌شرق یکی از مهمترین شرح وظایف مناطق ۱۲گانه شرکت خطوط لوله برای حفاظت از این سرمایه ملی را حفظ و نگهداری آن با تعویض پوشش به موقع دانست و گفت: شناسایی نقاط آسیب پذیر و تعویض پوشش خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی حوزه عملکرد این منطقه با هدف ایمن سازی خطوط لوله و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از نشت آن، بصورت مستمر و دائمی در حال انجام است.

وی ادامه داد: این اقدام با نظارت دقیق و مستمر کارکنان واحد خوردگی، تعمیرات خط، بازرسی فنی و اچ‌اس‌ای به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی به لوله به درستی و با کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

منطقه شمال‌شرق پیشرو در مسئولیت اجتماعی

مدیر منطقه شمال‌شرق با تاکید بر اینکه حس مسئولیت پذیری اجتماعی در جامعه امروز گفت: کمک رسانی به هم‌نوعان و اتومبیل‌های گرفتار شده در برف و کولاک، عملیات‌های میدانی برای بازگشایی مسیرها و گذرگاه‌های سخت، اهدای خون سالم به بیماران نیازمند، کمک به خیریه‌ها و ده‌ها صحنه زیبای دیگر تنها بخشی از احیای سرمایه‌های اجتماعی و انسانی است.

وی تصریح کرد: عموما کارکنان این منطقه آستین همت خود را برای ترویج روحیه انسان دوستانه بالا زده و ثابت کرده‌اند که شهروندانی مسئولیت پذیرند.

48

برچسب‌ها:

نظر شما