شناسهٔ خبر: 55931531 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انجمن خیرین میراث فرهنگی به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند/ حفظ میراث فرهنگی نیازمند نهضت مردمی

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور بابیان این‌که حفظ میراث فرهنگی به نهضت مردمی نیاز دارد، گفت: انجمن خیرین میراث فرهنگی که در وزارت کشور به ثبت رسیده است، به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی دارابی در حاشیه بازدید از بافت تاریخی مشهد در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از عملیات مرمت و احیای بازار تاریخی فرش و بازار سرشور مشهد اظهار کرد: بازار فرش مشهد که قدمتی ۸۰۰ ساله دارد، توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و سایر نهادها ازجمله شهرداری، و فرمانداری بازسازی، مرمت و حفظ و احیا می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: تعدادی از آثار تاریخی کشف‌شده در این محدوده، در آب‌انبار موجود از عهد ناصری در قالب موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی بابیان این‌که این بازار محیط کسب‌وکار و زندگی مردم است، افزود: بخشی از بازار سرشور که مرمت‌شده بسیار زیبا و دل‌نشین شده و شرایط محیطی مناسبی پیداکرده است.

دارابی تصریح کرد: آنچه در دولت سیزدهم و مدیریت آقای مهندس ضرغامی اهمیت دارد، این است که هم از میراث فرهنگی صیانت کنیم و هم از مشکلات مردم گره‌گشایی کنیم.

وی تأکید کرد: میراث فرهنگی با توسعه همراه است و مزاحم توسعه نیست و ما این را در عمل می‌خواهیم انجام دهیم.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی بابیان این‌که در خراسان رضوی آثار تاریخی فراوان و بزرگی وجود دارد، یادآور شد: حرم مطهر رضوی در صدر همه آثار تاریخی قرار دارد و امیدواریم با همکاری تولیت آستان قدس رضوی، استانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم.

دارابی در پاسخ به سؤالی درباره نقش حفظ  و احیای بازار تاریخی فرش مشهد در حفظ و احیای بناها و بافت تاریخی مشهد گفت: آثار تاریخی ما را خطر جدی ریزش تهدید می‌کند، درحالی‌که طی سال‌های گذشته با کمبود بودجه و امکانات مواجه بوده است.

وی افزود: علاوه بر این‌که خطر، زلزله و دیگر حوادث غیرمترقبه آثار تاریخی را تهدید می‌کند، اگر به آثار تاریخی رسیدگی نکنیم، تغییر کاربری غیرقانونی و غیراصولی به بافت تاریخی به‌صورت جدی آسیب می‌رساند.

معاون میراث فرهنگی کشور بر ضرورت اجرای مسئولیت اجتماعی توسط نهادها تأکید و خاطرنشان کرد: در حوزه حفظ میراث فرهنگی به نهضت مردمی نیاز است، چون مردم در بافت‌های تاریخی زندگی و کار می‌کنند، باید این دو را به ‌هم پیوند داده و یک نهضت بزرگ مردمی را راه‌اندازی کنیم.

وی اذعان کرد: در این راستا به‌زودی انجمن میراث فرهنگی که در وزارت کشور به ثبت رسیده، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که امیدواریم با کمک خیران داخل و خارج کشور حمایت‌های مادی و معنوی گسترده‌ای را برای صیانت از میراث فرهنگی همراه داشته باشیم.

دارابی بابیان این‌که اکنون در دوران پساکرونا، گردشگری یکی از پیشران‌های رشد و توسعه کشورها ازجمله ایران خواهد بود، اظهار کرد: گردشگری ایران برمدار میراث فرهنگی است و بناها و ابنیه تاریخی مورد بازدید گردشگران قرار می‎گیرد، تلاش همکاران ما بر این است که این مهم محقق شود.

 انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

نظر شما