شناسهٔ خبر: 55923693 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون هنری حوزه هنری:

پیاده روی اربعین یک اتفاق آخرالزمانی است

فروزانفر با بیان اینکه پیاده روی اربعین یک اتفاق فرا منطقه ای است، گفت: هرچه در طول تاریخ ماندگار شده از طریق هنر بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، علی فروزانفر در نشست خبری ششمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین که در سالن کنفرانس حوزه هنری برگزار شد، گفت: امسال در همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین از نظر کمی و کیفی با یک رویداد متفاوت مواجه هستیم. مجموعه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری امسال برنامه مفصل تری برای اربعین دارد.

 

معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه اربعین یک اتفاق آخرالزمانی است، عنوان کرد: اربعین و راهپیمایی چند صد کیلومتری آن با حضور مردم اقصی نقاط جهان برگزار می شود. در واقع می توان گفت اربعین یک اتفاق فرا منطقه ای و فرا دینی است. بشریت خود را مدیون قیام حضرت سیدالشهدا (ع) می داند. هر آنچه که در طول تاریخ ماندگار شده از طریق زبان هنر به ماندگاری رسیده است، هرچه هنری شده در قالب یک اتفاق تمدنی وجه خود را نشان داده است.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از هنرهای تاثیرگذار نمایش است و دوستان تلاش می کنند که خود را به همایش تئاتر مردمی راهپیمایی اربعین برسانند. امسال پا را از نمایش فراتر گذاشته و در حوزه های شعر و سرود وارد شدند. امیدواریم در سال آینده با روایت راهیان فرا هنرهای نمایشی در سطح بین المللی مواجه شویم. ما در حوزه هنری حامی همایش تئاتر مردمی پیاده روی اربعین هستیم.

 

معاون هنری حوزه هنری با اشاره به اینکه امسال جمعیت در پیاده روی اربعین بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: از عاشورا تا اربعین چندین گروه نمایشی از کشورهای مختلف آثار خود را در بین الحرمین اجرا می کنند، سال گذشته ظرفیت وجود داشت و دوستان در همایش تئاتر پیاده روی اربعین توانستند در بین الحرمین نیز اجرا داشته باشند اما امسال ظرفیت و جمعیت بالاست و در 25 و 26 شهریور در کتابخانه مرکزی اجرا خواهند داشت.

 

فروزانفر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا در طول سال نمایش اجرا نمی کنید، بیان کرد: کشور عراق هنرمندان نمایشی دارد که آنها در مناسبت های مختلف به اجرای نمایش می پردازند اما اربعین یک بحث فرا منطقه است، بر این اساس ما نیز اجراهایی برای پیاده روی اربعین در نظر گرفتیم. امسال دیدیم که غدیر هم دارد تبدیل به یک اتفاق بین المللی می شود. هنرمندان ما دنبال ادای دین به جریان های دینی هستند. یک منطق نظری و مبنایی باید وجود داشته باشد که هنرمندان ما ورود پیدا کنند. ما برای اربعین می توانیم نمایش هایی را در شهر عراق برگزار کنیم. هر وقت ظرفیت پیش آید برای سایر مناسبت ها نیز هنرمندان ما حاضر به ادای دین هستند. مناسبات بین ایران و عراق شکل گرفته است.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: امسال ورود و تعامل جدی استان ها را در همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین داشتیم. مسئله دیگر بخش پیوست رسانه ای است که در همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین به آن توجه شده است.

 

پایان پیام/31

نظر شما