گروه اقتصادی/ روز سهشنبه، درحالی شاخص کل بورس با کاهش 3هزار و 875 واحدی تا سطح یک میلیون و 441 هزار واحد کاهش ارتفاع داد که شاخصکل هم وزن، به لطف افزایش قیمت در اکثر سهام کوچک، روند صعودی خود را همچنان ادامه داد و با 143 واحد افزایش، سطح 410 هزار واحد را بازپس گرفت. در این روز شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز 14 واحد کاهش یافت و در سطح 19 هزار و 290 واحد به کار خود پایان داد.
آمار نشان میدهد، روز سهشنبه نمادهای «فولاد»، «تاپیکو»، «خودرو» و «خساپا» در بورس و «دی»، «فزر»، «آریا» و «خدیزل» در فرابورس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخصها به ثبت رساندهاند. به این ترتیب گروه خودرو، استخراج کانههای فلزی و فلزات اساسی در این روز سه گروهی بودند که بر روند کاهشی بازار بیشترین تأثیر را داشتهاند و بیشترین تأثیر مثبت بر شاخصها از جانب گروههای اطلاعات و ارتباطات، سیمان، کاشی و سرامیک و حمل و نقل و انبارداری بوده است.
خودروییها در برزخ اصلاحات
درجریان معاملات روز سهشنبه، نمادهای خودرویی ضمن قرارگرفتن در لیست پرتراکنش ترینهای بازار، آهنگ نزولی به خود گرفتند تا بیشترین تأثیر منفی را نیز بر شاخصها داشته باشند.
این روند بعد از آن صورت میپذیرد که قیمت اعلام شده برای سهام بلوکی سایپا پایینتر از قیمتهای بازاری، اعلام شد و سهامداران با مشاهده این قیمتگذاری نسبت به قیمتهای فعلی این شرکت، ناامید شدند. همچنین این موضوع انتظارات سهامداران در خصوص قیمتگذاری 13.77 درصد سهام شرکت ایران خودرو متعلق به شرکتهای گسترش سرمایهگذاری ایرانخودرو و سرمایهگذاری سمند را نیز منفی کرده و متعاقباً با توجه به تملک سهام این خودروسازها توسط شرکتهای زیر مجموعه، قیمت سهام این شرکتها نیز از قیمتگذاریها، تأثیر گرفته است.
مورد دیگری که این روزها برمعاملات سهام گروههای خودرویی تأثیر بسیار زیادی داشته، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا بوده است، این رویه که در روزهای ابتدایی منجر شد تا خریداران بتوانند خودروها را در قیمتی پایینتر از بازار خریداری کنند، برای شرکتها نیز خوش یمن بود و قیمت فروشرفته خودروها از قیمت مصوب کارخانه بالاتر رفت تا سهامداران نیز با توجه به این روند، نسبت به پایان فعالیتهای زیانده این صنعت و حرکت خودروسازها به سمت سود سازی، خوشبین شوند.
با این وجود خبرهای رسیده مبنی بر نهایی شدن واردات خودرو به کشور و تقسیم بازار خودروی کشور میان رقبای غیرایرانی، موضوع دیگری بود که میتوانست بر سودسازی خودروییها تأثیر بسیار زیادی بگذارد.
کارشناسان بر این باورند که با رقابتی شدن بازار خودروی ایران، خودروسازها برای حفظ سهم خود از بازار ایران، ناچار خواهند بود که عناوینی را که برهزینه تمام شده محصولات نهایی آنها تأثیرگذار است اصلاح کنند و در غیر این صورت از قدرت رقابت بسیار پایینی در بازار برخوردار خواهند بود. به گفته کارشناسان با توجه به نسبت بالای نیروی کار به تولید در این صنعت، اولین چالش خودروسازها مواجهه با نیروی کار مازاد خود خواهد بود. همچنین این صنعت در مواردی مانند تهیه نهادههای مورد نیاز مانند ورق فولادی، هزینههای انرژی و سایر نهادهها، با چالشهای بسیار زیادی روبهرو خواهد بود.
این موارد در کنار وجود داراییهای مسموم در صورتهای مالی خودروسازها، نگهداری املاک و مستغلات زیاد و نسبت بسیار پایین بازده حقوق صاحبان سهام، سرمایهگذاری در سهام این خودروسازها را با نااطمینانی بالایی روبهرو کرده است.
«فولاد» همچنان شاخص را با خود به پایین میکشد
نماد «فولاد» روز سهشنبه و برای چهارمین روز پیاپی در صدر بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل بورس قرار گرفت و با کاهش قیمت خود، بازار را تحت تأثیر قرار داد و شاخصها را پایین کشید.
اگرچه روند نزولی قیمت سهام در اکثر نمادهای فلزاتی، متأثر از کاهش جهانی قیمت محصولات، این روزها مشاهده میشود، اما به نظر میرسد نماد «فولاد» به طور خاص از جانب گزارشهای منتشر شده از تحقیق و تفحص مجلس و تخلفات اعلام شده در این شرکت نیز تحت تأثیر باشد.
از سویی دیگر، آمار نشان میدهد که ارزش فروش این شرکت فولادی، در مردادماه نسبت به ماه قبل با کاهش 21 درصدی روبهرو شده که این موضوع نیز بر ناامیدی سهامداران تأثیر بسیار زیادی داشته است.
رویکرد منفی سهامداران نسبت به نماد فولاد این روزها درحالی تقویت شده که گزارشهای عملکردی و تولید و فروش این شرکت در 5 ماهه منتهی به مرداد ماه، از افزایش 31 درصدی درآمدهای این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر میدهد و نسبتهای ارزندگی در خصوص سهام این شرکت همچنان در محدوده ارزندهای قرار دارند.
کارشناسان در این خصوص معتقدند، شرکت فولاد مبارکه با توجه به افزایش سرمایه 23 هزار و 700 میلیارد تومانی و طرحهای توسعهای ارزشمندی که در حوزههای مختلف از جمله تأمین آب، برق و تکنولوژی در دست اقدام دارد، میتواند در آینده سودهای بسیار مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.
∎
آمار نشان میدهد، روز سهشنبه نمادهای «فولاد»، «تاپیکو»، «خودرو» و «خساپا» در بورس و «دی»، «فزر»، «آریا» و «خدیزل» در فرابورس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخصها به ثبت رساندهاند. به این ترتیب گروه خودرو، استخراج کانههای فلزی و فلزات اساسی در این روز سه گروهی بودند که بر روند کاهشی بازار بیشترین تأثیر را داشتهاند و بیشترین تأثیر مثبت بر شاخصها از جانب گروههای اطلاعات و ارتباطات، سیمان، کاشی و سرامیک و حمل و نقل و انبارداری بوده است.
خودروییها در برزخ اصلاحات
درجریان معاملات روز سهشنبه، نمادهای خودرویی ضمن قرارگرفتن در لیست پرتراکنش ترینهای بازار، آهنگ نزولی به خود گرفتند تا بیشترین تأثیر منفی را نیز بر شاخصها داشته باشند.
این روند بعد از آن صورت میپذیرد که قیمت اعلام شده برای سهام بلوکی سایپا پایینتر از قیمتهای بازاری، اعلام شد و سهامداران با مشاهده این قیمتگذاری نسبت به قیمتهای فعلی این شرکت، ناامید شدند. همچنین این موضوع انتظارات سهامداران در خصوص قیمتگذاری 13.77 درصد سهام شرکت ایران خودرو متعلق به شرکتهای گسترش سرمایهگذاری ایرانخودرو و سرمایهگذاری سمند را نیز منفی کرده و متعاقباً با توجه به تملک سهام این خودروسازها توسط شرکتهای زیر مجموعه، قیمت سهام این شرکتها نیز از قیمتگذاریها، تأثیر گرفته است.
مورد دیگری که این روزها برمعاملات سهام گروههای خودرویی تأثیر بسیار زیادی داشته، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا بوده است، این رویه که در روزهای ابتدایی منجر شد تا خریداران بتوانند خودروها را در قیمتی پایینتر از بازار خریداری کنند، برای شرکتها نیز خوش یمن بود و قیمت فروشرفته خودروها از قیمت مصوب کارخانه بالاتر رفت تا سهامداران نیز با توجه به این روند، نسبت به پایان فعالیتهای زیانده این صنعت و حرکت خودروسازها به سمت سود سازی، خوشبین شوند.
با این وجود خبرهای رسیده مبنی بر نهایی شدن واردات خودرو به کشور و تقسیم بازار خودروی کشور میان رقبای غیرایرانی، موضوع دیگری بود که میتوانست بر سودسازی خودروییها تأثیر بسیار زیادی بگذارد.
کارشناسان بر این باورند که با رقابتی شدن بازار خودروی ایران، خودروسازها برای حفظ سهم خود از بازار ایران، ناچار خواهند بود که عناوینی را که برهزینه تمام شده محصولات نهایی آنها تأثیرگذار است اصلاح کنند و در غیر این صورت از قدرت رقابت بسیار پایینی در بازار برخوردار خواهند بود. به گفته کارشناسان با توجه به نسبت بالای نیروی کار به تولید در این صنعت، اولین چالش خودروسازها مواجهه با نیروی کار مازاد خود خواهد بود. همچنین این صنعت در مواردی مانند تهیه نهادههای مورد نیاز مانند ورق فولادی، هزینههای انرژی و سایر نهادهها، با چالشهای بسیار زیادی روبهرو خواهد بود.
این موارد در کنار وجود داراییهای مسموم در صورتهای مالی خودروسازها، نگهداری املاک و مستغلات زیاد و نسبت بسیار پایین بازده حقوق صاحبان سهام، سرمایهگذاری در سهام این خودروسازها را با نااطمینانی بالایی روبهرو کرده است.
«فولاد» همچنان شاخص را با خود به پایین میکشد
نماد «فولاد» روز سهشنبه و برای چهارمین روز پیاپی در صدر بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل بورس قرار گرفت و با کاهش قیمت خود، بازار را تحت تأثیر قرار داد و شاخصها را پایین کشید.
اگرچه روند نزولی قیمت سهام در اکثر نمادهای فلزاتی، متأثر از کاهش جهانی قیمت محصولات، این روزها مشاهده میشود، اما به نظر میرسد نماد «فولاد» به طور خاص از جانب گزارشهای منتشر شده از تحقیق و تفحص مجلس و تخلفات اعلام شده در این شرکت نیز تحت تأثیر باشد.
از سویی دیگر، آمار نشان میدهد که ارزش فروش این شرکت فولادی، در مردادماه نسبت به ماه قبل با کاهش 21 درصدی روبهرو شده که این موضوع نیز بر ناامیدی سهامداران تأثیر بسیار زیادی داشته است.
رویکرد منفی سهامداران نسبت به نماد فولاد این روزها درحالی تقویت شده که گزارشهای عملکردی و تولید و فروش این شرکت در 5 ماهه منتهی به مرداد ماه، از افزایش 31 درصدی درآمدهای این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر میدهد و نسبتهای ارزندگی در خصوص سهام این شرکت همچنان در محدوده ارزندهای قرار دارند.
کارشناسان در این خصوص معتقدند، شرکت فولاد مبارکه با توجه به افزایش سرمایه 23 هزار و 700 میلیارد تومانی و طرحهای توسعهای ارزشمندی که در حوزههای مختلف از جمله تأمین آب، برق و تکنولوژی در دست اقدام دارد، میتواند در آینده سودهای بسیار مناسبی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.