شناسهٔ خبر: 55887761 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

هادی عیسی دلّول، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

برگ برنده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها چیست؟

هادی عیسی دلّول، کارشناس حقوق بین‌الملل و فیزیک هسته‌ای با بیان اینکه آنچه غربی‌ها و به‌طور خاص آمریکا از آن کوتاه آمده‌اند، جزئی از کل خواسته‌های ایران و مطالبات ایران در مذاکرات به‌طور قطع و کامل محقق نشده است، گفت: باید به دستاوردهای علمی، فناوری و هسته‌ای ایران افتخار کرد که اکنون به برگ برنده‌ای تبدیل شده و به ایران این قدرت را داده است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها را مجبور کنند مذاکرات را گام‌به‌گام، مرحله‌به‌مرحله و بند و به بند جلو ببرند و غربی‌ها نتوانند خواسته‌های خود را بر ایران و تیم مذاکره‌کننده دیکته کنند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ فارغ از اینکه نتیجه تعاملات جدید ایران و اتحادیه اروپا و آمریکا در روند مذاکرات رفع تحریم ها و بازخورد پیشنهاد‌های ایران به غربی‌ها چه باشد، تا همین‌جا ایران توانسته است موفقیت دیگری از همگرایی میدان و دیپلماسی را تجربه کند و با تأکید بر اصول و مبانی خود، بر اثربخشی نهایی این راهبرد امیدوار باشد. ایران در حال حاضر بدون برجام و بدون FATF صادرات نفت خود را افزایش داده، درآمدهای نفتی خود را وصول می‌کند و صادرات غیرنفتی را افزایش داده است. بنابراین ایران اکنون در پرونده هسته ای در موضع برتر قرار دارد و این آمریکا و اروپا هستند که به بازگشت به برجام نیازمندند.


توصیه کارشناسان سیاسی و دلسوزان نظام به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان این است که با توجه به اخبار و گزارش‌های ادعایی برای فشار بر مذاکره کنندگان با هدف کوتاه آمدن از حقوق ملت ایران، از حقوق مسلم ایرانیان کوتاه نیایند و متوجه این نکته باشند در صورت استقامت بر اهداف و منافع ملی، اروپا و آمریکا هستند که مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد.


اجازه فروش نفت در قحطی و کمبود سوخت دیگر یک امتیاز ساده برای ایران در ازای دادن امتیازات هسته‌ای نیست، بلکه نیاز حیاتی آنهاست و غرب در حال گدایی نیاز خود به اسم دادن امتیاز است و نباید فریب خورد، به ویژه وقتی پای منافع ملی در میان است.

ایران تنها به توافقی هسته‌ای راضی می‌شود که شأن و کرامت و جایگاه والای ایرانیان حفظ شود و بتوانند به‌وسیله آن از منافع یک توافق بین‌المللی در راستای رفاه ایرانیان استفاده کنند


هادی عیسی دلّول، کارشناس حقوق بین الملل و فیزیک هسته ای در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: همه آنچه با عنوان کوتاه آمدن غربی‌ها و به‌طور خاص آمریکا بر سر مذاکرات مطرح می‌شود در حد پنج بند یا مورد در برابر خواست مذاکره‌کنندگان ارشد ملت ایران نیست. آنها از چیزی کوتاه نمی‌آیند مگر اینکه بخواهند طرف مقابل از خواسته‌هایش کوتاه بیاید.


وی افزود: آنها خواهان دست برداشتن ایران از اولویت‌های به حق خود هستند و می‌خواهند ایران بند مربوط به تضمین‌ها را بردارد یا نسبت به آن در برخی موارد و بندها کوتاه بیاید. آنها می‌خواهند هزینه‌های حاصل از اجرای تدابیر خود را نسبت به رفع تحریم‌ها علیه ایران تا حد زیادی کاهش دهند.


این کارشناس حقوق بین الملل عنوان کرد: معتقدم آنها به هیچ وجه پایبند به توافقات خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در ژنو امضا شد، نیستند و نخواهند بود و از آن به عنوان ابزاری برای فشار یا بازداشتن ایران از خواسته‌هایش سوءاستفاده می‌کنند.


دلول گفت: آنچه غربی‌ها و به‌طور خاص آمریکا از آن کوتاه آمده‌اند، جزئی از کل خواسته‌های ایران و مطالبات ایران در مذاکرات به طور قطع و کامل محقق نشده است. طبعاً مردم ایران خواهان پذیرش جزء نیستند و مذاکره‌کنندگان ایران نیز از کانال‌های مختلف به دنبال تحقق خواسته‌های خود و ملت ایران هستند. ایران تنها به توافقی هسته‌ای راضی می‌شود که شأن و کرامت و جایگاه والای ایرانیان حفظ شود و بتوانند به‌وسیله آن از منافع یک توافق بین‌المللی در راستای رفاه ایرانیان استفاده کنند.


وی تأکید کرد: معتقدم چیزی به عنوان توافق رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام شکل نخواهد گرفت و همه آنچه درباره کوتاه آمدن‌ها و نادیده گرفتن بندها و مطالبات مطرح می‌شود، تنها گزاره‌های رسانه‌ای است و در واقعیت امکان تحقق ندارد. غربی‌ها اولویت‌ها و مطالبات ایرانی‌ها را زیاده‌خواهی می‌خوانند و می‌خواهند ایران کوتاه بیاید و در مقابل حاضر نیستند از مطالبات خود که در آن حق مردم ایران نادیده انگاشته شده است، ذره‌ای کوتاه بیایند.

همه می‌دانند ایران نه‌تنها میز مذاکره را ترک نکرد بلکه همه طرف‌ها را به مذاکره و پایبندی به تعهداتشان فراخواند، ولی آنها نشان دادند در اثبات ادعاهایشان درباره مذاکرات جدی نیستند


هادی عیسی دلول عنوان کرد: باید به دستاوردهای علمی، فناوری و هسته‌ای ایران افتخار کرد که اکنون به برگ برنده‌ای تبدیل شده و به ایران این قدرت را داده است که غربی‌ها و آمریکایی‌ها را مجبور کنند مذاکرات را گام به گام، مرحله به مرحله و بند و به بند جلو ببرند و غربی‌ها نتوانند خواسته‌های خود را بر ایران و تیم مذاکره‌کننده دیکته کنند.

 


وی گفت: اکنون همه ایرانی‌ها و طرف‌های منطقه‌ای می‌دانند کدام طرف متخاصم و کدام طرف دنبال حل مشکلات است. همه می‌دانند ایران نه‌تنها میز مذاکره را ترک نکرد بلکه همه طرف‌ها را به مذاکره و پایبندی به تعهداتشان فراخواند، ولی آنها نشان دادند در اثبات ادعاهایشان درباره مذاکرات جدی نیستند.


دلول گفت: بحران‌های داخلی آمریکا را دربر گرفته است و اکنون آنها در عرصه بین‌المللی با چالش تایوان مواجهند. این بحران نیز زاییده سیاست یکجانبه‌گرایی واشنگتن در جنگ دیپلماتیک و سیاسی با چین است.

نظر شما