شناسهٔ خبر: 55883452 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل تعزیرات کرمانشاه:

جرایم سنگین پیش روی قاچاقچیان ذغال/ "شوتی‌ها" مجازات می‌شوند

فاطمه کمانی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه از در نظر گرفتن جرائم سنگین و بازدارنده برای قاچاق هیزم و ذغال خبر داد.

صاحب‌خبر -

قهرمان شاهی در نشست خبری امروز (هفتم شهریور) با اشاره به قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا که تلاش شده بازدارندگی بیشتری داشته باشد، گفت: در این قانون برای موارد مختلف جرائم بازدارنده‌تری در نظر گرفته شده است.

وی یکی از مهمترین این موارد که در استان ما به یک معضل تبدیل شده را قاچاق هیزم و ذغال درختان جنگلی خصوصا بلوط دانست که در قانون جدید جرائم سنگینی برای آن لحاظ شده است.

مدیرکل تعزیرات استان کرمانشاه با بیان اینکه از این پس خودرویی که قاچاق هیزم و ذغال انجام می‌دهد نیز علاوه بر بار مشمول جریمه می‌شود، تاکید کرد: بر اساس ارزش خودرو رقمی به جریمه بار اضافه خواهد شد. همچنین برای سایر کالاهای قاچاق چنانچه ارزش کالا زیر پنج میلیون تومان باشد فقط کالا ضبط شده و مشمول جریمه نخواهد شد، اما برای ذغال و هیزم وضعیت به این شکل نیست.

شاهی همچنین از برخورد جدی با خودروهای معروف به شوتی(قاچاق‌بر) که باعث ناامنی جاده‌ها می‌شوند هم بر اساس قانون جدید خبر داد و عنوان کرد: این خودروها معمولا با ارتفاع دستکاری شده قابل تشخیص هستند و حتی اگر بار قاچاق هم نداشته باشند باز هم مشمول مجازات خواهند شد.

وی یکی دیگر از بخش‌های مهم قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نظارت جدی بر انبار کالاها در قالب سامانه جامع انبارها اعلام کرد و گفت: ورود و خروج هر کالایی به انبار باید به صورت دقیق در سامانه ثبت شود، در غیراینصورت تا یک چهارم ارزش کل کالاهای موجود در انبار، برای تخلفات جریمه در نظر گرفته خواهد شد.

تشکیل ۱۵ هزار پرونده از ابتدای سال

مدیرکل تعزیرات استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به آمار پرونده‌های تعزیرات کرمانشاه از اول امسال داشت و اظهار کرد: در این مدت ۱۵ هزار پرونده با وصولی ۲۲۰ میلیارد ریال داشتیم که از نظر تعداد پرونده‌ها به نسبت جمعیت استان، تعداد واحدهای صنفی و... رتبه اول کشور را کسب کردیم.

شاهی از پرونده‌های عمده‌ای که از ابتدای سال تا کنون در تعزیرات کرمانشاه داشتیم هم یاد کرد و ادامه داد: ۲۱۲ پرونده در حوزه قاچاق احشام با جریمه ۴۱۶ میلیارد ریال و ۳۴ پرونده خوراک دام به ارزش ۳۰ میلیارد ریال داشتیم.

وی عنوان کرد: ۲۶۰ پرونده احتکار به ارزش ۱۵۳ میلیارد ریال هم داشتیم که عمدتا در زمینه کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن و ... بوده است.

مدیرکل تعزیرات استان کرمانشاه از تشکیل پرونده‌های سنگین برای برخی از کارخانجات رب و لبنیات نیز به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال خبر داد.

تخلفات خبازی‌ها از آردفروشی تا سوءاستفاده از کارتخوان

شاهی از تشدید نظارت بر فعالیت خبازی‌ها نیز خبر داد و گفت: از ابتدای سال تا کنون ۵۰۰ فقره پرونده برای نانوایی‌ها تشکیل شده که این تعداد فقط در یک هفته اخیر ۸۵ مورد بوده است. به علاوه از اول امسال ۵.۸ میلیارد ریال جریمه نیز برای نانوایی‌های متخلف در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۱۹۹ مورد پرونده عرضه خارج از شبکه داشتیم، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از این پرونده‌ها مربوط به نانوایی‌ها و به جهت عرضه خارج از شبکه آرد بوده است، بگونه‌ای که خبازی داشتیم که ۲۴۰۰ کیسه آرد که سهمیه حدود یکسال بوده را خارج از شبکه عرضه کرده است.

مدیرکل تعزیرات کرمانشاه یکی از مهمترین موارد تخلفات برخی از خبازی‌ها را سوءاستفاده از دستگاه های کارتخوان نصب شده برای دریافت مشوق فروش نان اعلام کرد و گفت: خبازی داشتیم که با انجام تراکنش‌های غیرواقعی که آن را به جای فروش نان جا زده، تخلف زیادی کرده است.

اصلاح تعرفه‌های مصوب اتحادیه‌ها

موضوع دیگری که شاهی به آن اشاره کرد نرخ نامه اتحادیه‌های صنفی کرمانشاه بود و افزود: اتحادیه‌هایی داشتیم که برای چندین سال نرخ نامه خود را اصلاح نکرده بودند و این امر دستاویزی برای برخی تخلفات شده بود.

وی از الزام اتحادیه‌ها به اصلاح نرخ نامه خبر داد و تاکید کرد: همه اتحادیه ها ملزم شدند قیمت کارشناسی شده و به روز خود ر اعلام کنند، در غیر اینصورت مبنای محاسبه ما برای اخذ  وجه اضافه از مردم همان نرخ قدیم اتحادیه بوده و با هرگونه گرانفروشی برخورد خواهد شد.

برخورد جدی با پزشکان زیرمیزی بگیر

شاهی از تشکیل ۱۸۸ پرونده تخلف در حوزه بهداشت، دارو و درمان نیز از ابتدای سال تاکنون خبر داد و عنوان کرد: عمده این پرونده‌ها مربوط به پزشکان، درمانگاه‌های شبانه روزی و داروخانه‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: در بخش پزشکان بیشترین تخلف مربوط به اخذ وجه اضافه از بیماران بوده است و یا پزشکان زنان و زایمانی که در مطب خود سونوگرافی انجام داده و پول آن را از بیمار می‌گیرند.

مدیرکل تعزیرات کرمانشاه خاطرنشان کرد: موارد دیگر مربوط به داروخانه‌ها و یا درمانگاه‌هایی بوده که مجوز شبانه روزی دارند، اما در ساعات شب خدمات ارائه نمی‌دهند و خودسرانه تعطیل می‌کنند.

شاهی ارزش جرائم در نظر گرفته شده برای این بخش را ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان تنها جریمه نقدی مهم نیست، بلکه توبیخ، درج در پرونده و یا لغو پروانه را داریم که بسیار بازدارنده تر است.

وی  اعلام کرد، مردم در صورتی که تخلفاتی را از پزشکان شاهد بودند می‌توانند موضوع را به جهت پیگیری به طور مستقیم به تعزیرات حکومتی نیز اعلام کنند، اما در موارد تخصصی تر علوم پزشکی باید نظر دهد.

برخورد با گرانفروشی مدارس غیرانتفاعی

شاهی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن ایام بازگشایی مدارس از برخورد با مدارس متخلفی خبر داد که بیش از رقم مصوب و البته به اجبار مبالغی را تحت عناوین مختلف از دانش آموزان بگیرند و این امر را مصداق فروش اجباری دانست.

وی تاکید کرد: به علاوه مدارس نیز اگر مبالغی از دانش آموزان تحت عناوین مختلف اخذ کنند، تخلف است.

مدیرکل تعزیرات کرمانشاه با بیان اینکه نظارت بر بازار محصولات مورد نیاز بازگشایی مدارس نیز در اولویت تعزیرات است که معمولا از ۱۵ شهریور بازار آن رونق می‌گیرد، گفت: اگرچه وظیفه نظارت بر عهده ما نیست، اما در کنار سایر دستگاه‌ها حضور داریم.

انتهای پیام

نظر شما