شناسهٔ خبر: 55881078 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

ماموریت اکتشاف ماه ناسا در آستانه شروع شدن

احسان محمدحسینی منبع: reuters  

فضاپیمای ناسا برای اجرای مرحله نهایی فاز یکم از ماموریت اکتشاف ماه با عنوان آرتمیس، آماده بوده و تا ساعاتی دیگر این ماموریت تاریخی انجام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

فضاپیمای ناسا برای اجرای مرحله نهایی فاز یکم از ماموریت اکتشاف ماه با عنوان آرتمیس، آماده بوده و تا ساعاتی دیگر این ماموریت تاریخی انجام خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، تیم ‌های تخصصی پرتاب در مرکز فضایی کندی در فلوریدا آخرین مراحل آماده‌ سازی قبل از پرواز را انجام می دهند. مقامات ناسا روز یکشنبه گفتند که همه سیستم‌ ها برای انجام ماموریت، در شرایط ایده آل بوده و پیش‌بینی‌ های آب ‌و هوا به احتمال ۸۰ درصد شرایط مساعد را در نشان می دهد.

این ماموریت ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح دوشنبه به وقت محلی و ۱۷ عصر امروز دوشنبه به وقت ایران انجام خواهد شد. اگر این ماموریت به هر دلیلی متوقف شود، ناسا روزهای ۲  و ۵ سپتامبر را به عنوان تاریخ راه اندازی نسخه پشتیبان تعیین کرده است.
جف اسپالدینگ، مدیر ارشد آزمایش ناسا  در مورد این ماموریت برجسته که Artemis I نام دارد، گفت: همه چیز تا به این لحظه خوب بوده و در شرایط مناسبی است. اگرچه روز شنبه شاهد برخورد رعد و برق با تجهیزات موجود در در محل پرتاب بودیم ولی هیچ آسیبی به فضاپیما یا تاسیسات پرتاب وارد نشده است.
موشک سیستم پرتاب فضایی  SLS  قرار است یک کپسول بدون خدمه به نام اوریون را به دور ماه به حرکت درآورد و در یک پرواز آزمایشی شش هفته ‌ای، شرایط را برای ماموریت سرنشین دار بعدی مورد مطالعه قرار دهد.

SLS که به عنوان قدرتمندترین و پیچیده ترین موشک در جهان شناخته شده و بزرگترین سیستم پرتاب عمودی جدید ناسا از زمان Saturn V که برای آپولو استفاده شد، به شمار می رود.

به گزارش سیناپرس، اگر دو مأموریت اول آرتمیس با موفقیت انجام شود، ناسا قصد دارد فضانوردان را به ماه بازگرداند، از جمله اولین زنی که در اوایل سال ۲۰۲۵ قدم بر سطح ماه می گذارد، اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازه زمانی فوق ممکن است کمی کاهش یابد. آخرین انسانی که بر روی ماه قدم گذاشت، تیم دو نفره فرود آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بود.

برنامه آرتمیس به دنبال ایجاد یک پایگاه طولانی مدت در ماه به عنوان پله ای برای سفرهای جاه طلبانه فضانوردان به مریخ است، هدفی که مقامات ناسا گفته اند دست کم تا اواخر دهه ۲۰۳۰ به طول خواهد انجامید.

به گزارش سیناپرس، یکی از موضوعاتی که مقامات ناسا روز یکشنبه قبل از اولین پرواز SLS به آن توجه داشتند، مربوط به نشت احتمالی - اما جزئی - هلیوم در تجهیزات سکوی پرتاب بود، اگرچه اسپالدینگ در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که او انتظار نداشت هیچ مانع فنی برای این ماموریت مشاهده شود.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: reuters
 

no-alt
no-alt
no-alt
no-alt
no-alt
no-alt
no-alt
هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما