شناسهٔ خبر: 55879669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

رئیسی: تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه‌ها نشود

نشست خبری رئیس‌جمهور بمناسبت یکسالگی دولت امروز(هفتم شهریور) آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست خبری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بمناسبت یکسالگی دولت صبح امروز(7 شهریور) در سالن اجلاس سران آغاز شد.

آیت‌الله رئیسی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی در هفته دولت، اظهار داشت: یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌دارم و به ارواح مطهر شهیدان به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی درود می‌فرستیم. 

وی افزود: یک سال به عنوان مسئولیت دولت و انتخاب از سوی مردم عزیز، بنده و همکارانم بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم. در این یک سال علی‌رغم مشکلات و مسائلی که برخی از آن‌ها اشاره خواهم کرد، امداد الهی و عنایت حضرت حق را شاهد بودیم. تشکر و قدردانی می‌کنم از مردم عزیز و صبور که با دولت بسیار همراهی کردند. صمیمانه از مردم تشکر می‌کنم. از مقام معظم رهبری نیز تشکر می کنم که با رهنمودهایشان دولت را کممک کردند. همه نهادها و سازمان‌ها و مجلس که به دولت کمک کردند، تشکر می‌کنم؛ از اصحاب رسانه و کسانی که در این عرصه فعال بودند و تلاش کردند تا فعالیت‌های دولت را تبیین کنند و اگر گره‌های ذهنی وجود دارد، آن گره‌ها را باز کنند، حتی اگر کسانی که انتقاد داشتند از سر دلسوزی نکاتی را بیان کنند، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در روزهای تبلیغات انتخاباتی نکاتی را مطرح کردم به عنوان اینکه ما بنا داریم تغییر رویکردهایی در کشور باشیم، گفت: در ادامه به این تغییر رویکردها که در یک سال گذشته اشاره می‌کنم. اولین تغییر رویکردی که صورت گرفت و بر آن تاکید کردیم این بود که دولت مردمی باشد و به خواست مردم توجه شود. در میان مردم باشیم و با مردم بودن را تجربه کنیم. تاکید بنده و همکارانم این بوده که در کنار مردم باشیم. حضور در31 استان و مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و... در این راستا بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی که ملامت می‌کردند ثمرات حضور شما در بین مردم چیست، تجربه حضور در بین مردم را ندارند و لذت این حضور را ندارند، تصریح کرد:  حقیقتاً مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد؛ فرق می کند که فرد در میدان مردم مدیریت کند، یا پشت میز بنشیند. با مردم بودن و مشکلات مردم را احساس کردن به عنوان یک اصل در دولت به حساب می‌آید. اینکه مردم مشکل دارو داشته باشند و ما از نزدیک نبینیم؛ البته فقط حضور در بین مردم نیست، باید مشکل را بشناسیم و پیگیری کنیم. ما جایی حضور پیدا نکردیم، مگر اینکه به مشکل توجه نکنیم و درصدد رفع آن برنیاییم.

رئیسی خاطرنشان کرد: همه سفرها با نگرش به مشکلات و پیدا کردن راهکار و دنبال کردن رفع مشکلات بوده است. دستگاه‌هایی هم مسئول کردیم تا حصول نتیجه دنبال کردند؛ رویکرد دوم عدالت‌محوری است. بودجه 1401 براین اساس تنظیم شد. مستند ما هم سند آمایش سرزمینی بود. ممکن است عزیزی انتقاد داشته باشد، اما عدالت باید مستند به سندی برای توزیع امکانات باشد.

وی با بیان اینکه در جذب نیروی انسانی، در پرداخت، در ارتقای نیروی انسانی، در به کارگیری افراد نیز همواره تاکید شده است که پیوست عدالت داشته باشد، گفت: عدالت امری است که تمامی اقدامات باید به طرفش گرایش داشته باشد.

رئیسی ادامه داد: نکته سوم ستیز با فساد است. هم اصلاح ساختارهای فسادزا و هم کسانی که بخواهند نظام اداری را آلوده کنند. هم بخش بازرسی ریاست جمهوری در این رابطه فعال شده است و هم نظارت‌های درون سازمانی و هم برون سازمان فعال شده است. مسئول مبارزه با فساد را مدیر همان دستگاه می‌دانیم. هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل تعریف نمی‌شود؛ مدیریت ضدیت با فساد را ابتدا مسئول آن سازمان دارد. مدعی برخورد با فساد دولتمردان باید باشند، در این مدت نیز برخوردهایی شده است. 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ساختارهای فسادزا باید اصلاح شود تا شاهد تولید پرونده در دستگاه قضایی نباشیم. این بدان معنا نیست که دیگر کسی دچار  خلاف نشود. ممکن است در دولت گزارشی برسد، اما همه باید حساس باشند؛ اگر با هر تمهید مقدماتی باز هم اتفاق افتاد، برخورد با مفسد می‌تواند عدالت را برقرار کند.

وی افزود: رویکرد سوم همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و ظرفیت‌های کشور است. همه و حتی سازمان‌های مردم نهاد در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند؛ در استان‌ها همه گزارش می‌دهند. ما تاکید کردیم که گرفتار حاشیه‌ها نباید شویم. در برخی ادوار در دولت‌ها داشتیم که حاشیه‌ها بر متن‌ها غلبه کردند و گرفتار حاشیه‌ها شدند. مردم نیز از حاشیه‌ها خسته شدند. سعی کردیم حاشیه‌ها ما را گرفتار نکند و از متن بازنمانیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: رویکرد بعدی حرکت جهادی و مدیریت جهادی در دولت است. نگاه به اینکه ما می‌توانیم. بدون تردید ما با موانعی روبروی هستیم و باید با حرکت جهادی به دنبال رفع موانع باشیم. رهبری فرمودند که هیچ مشکلی در کشور نیست که حل نشود؛ ما با این نگاه حرکت می‌کنیم. من در استان‌ها می‌گویم این مشکل قابل حل است یا خیر و می‌گویم بروید مشکل را حل کنید. انتظار مردم بیان مشکل نیست و انتظار حل مشکل دارند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رویکرد بعدی نگاه به درون است و بیگانگان مشکلی برای کسی حل نکردند، گفت: نگاه به دستان توانای مردم، جوانان و کارشناسان نگاه دولت بوده است. نگاه به دستان بیگانه کشور را معطل نگه می‌دارد، کما اینکه سال‌ها کشور معطل نگه داشته شد. ما ظرفیت در کشور کم نداریم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم. در مساله تولید در کشور نگاه به درون کشور از مهمترین محورهای دولت بوده است.

نظر شما