شناسهٔ خبر: 55865902 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

آخرین فرصت های اخذ شهروندی و اقامت ترکیه در سال ۲۰۲۲

ترکیه یکی از کشورهایی است که به ایرانیان اجازه می دهد تا 90 روز بدون ویزا در این کشور اقامت داشته باشند. اما اگر قصد دارید بیش از 90 روز در ترکیه بمانید، باید برای اقامت یا شهروندی ترکیه اقدام کنید.

صاحب‌خبر -

منظور از تابعیت ترکیه چیست؟
ترکیه یکی از کشورهایی است که به ایرانیان اجازه می دهد تا ۹۰ روز بدون ویزا در این کشور اقامت داشته باشند. اما اگر قصد دارید بیش از ۹۰ روز در ترکیه بمانید، باید برای اقامت یا شهروندی ترکیه اقدام کنید.
اگر ترکیه را به عنوان کشور دوم برای زندگی انتخاب می کنید و می خواهید چندین بار در سال در بازه های زمانی مختلف وارد این کشور شوید، می توانید اقامت توریستی یک ساله در ترکیه داشته باشید که مراحل چندان پیچیده ای ندارد. ما به طور خاص توضیح دادیم. اما اگر ترکیه را به عنوان کشور اقامت خود انتخاب کنید، قطعا اخذ تابعیت ترکیه از بسیاری جهات به نفع شما خواهد بود.
اخذ تابعیت ترکیه دشوارتر از اخذ اقامت ترکیه است و باید مراحل بیشتری را طی کنید. با اخذ اقامت ترکیه و شهروندی ترکیه در ۶ ماه ،  به همراه همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود پاسپورت ترکیه دریافت می کنید و به عبارتی به عنوان یک هموطن ترک شناخته می شوید و همچنین تمامی امکانات و مزایایی را که مردم ترکیه از آن برخوردار هستند دریافت خواهید کرد.

درخواست شهروندی ترکیه
متقاضیان برای درخواست شهروندی ترکیه باید مدارک زیر را به یک اداره دولتی محلی بیاورند.
پاسپورت معتبر
چهار عکس در اندازه پاسپورت
وجود اسنادی که روابط شما را با همسر و فرزندانتان ثابت می کند
گواهی که ثابت می کند شما در سلامت روحی و جسمی خوبی هستید
همچنین به مدرک زبان ترکی نیاز دارید
شما می توانید این را با مصاحبه با یک مقام دولتی ترکیه، شهر یا شهرداری خود ثابت کنید. مصاحبه ها ذهنی هستند و بسته به مسئول، سختی آنها متفاوت است. با این حال، اگر به زبان ترکی مسلط هستید، مشکلی ندارید.
هنگامی که مدارک خود را به سالن دولتی می آورید، فرم های درخواست به شما ارائه می شود. پس از تکمیل مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه درخواست، مدارک و درخواست های شما برای ارزیابی به وزارت کشور ارسال می شود. سرکنسولگری ترکیه نتایج را از طریق پست به شما اطلاع خواهد داد.

اخذ تابعیت ترکیه به صورت استثنایی
پس از عدم ایجاد خطر برای امنیت ملی و نظم عمومی، تابعیت استثنایی ترکیه بدون توجه به سایر شرایط به پیشنهاد وزارت کشور و تصمیم هیات وزیران اعطا می شود.
اتباع خارجی که در ترکیه تأسیسات صنعتی ایجاد کرده اند یا خدمات استثنایی در زمینه های علمی، فناوری، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و هنری ارائه می دهند یا می خواهند ارائه دهند و پیشنهاد مستدلی از سوی وزارتخانه های مربوطه ارائه شده است.
اتباع خارجی که طبق قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی شماره ۶۴۵۸ دارای مجوز اقامت هستند و خارجیانی که دارای کارت تورکواز هستند و همسر خارجی آنها، فرزندان زیر سن قانونی و تحت تکفل آنها، خارجیانی که ملزم به ملی شدن هستند، ۵۵۴۳ به عنوان مهاجر پذیرفته می شوند.

تابعیت ترکیه از طریق ازدواج
اگر یک خارجی با یک شهروند ترکیه ازدواج کند، نمی تواند مستقیماً شهروند ترکیه باشد. او باید به مدت سه سال با یک شهروند ترکیه ازدواج کند و در طول روند درخواست باید به ازدواج خود ادامه دهد. خارجی ها در صورت داشتن این شرایط می توانند از طریق ازدواج تابعیت ترکیه را دریافت کنند.
از وضعیت زندگی مطلوبی برخوردار باشند و با هم وحدت داشته باشند.
الزام به عدم انجام هیچ گونه فعالیتی که منافی آن باشد.
تحت هیچ شرایطی نباید برای امنیت ملی و نظم عمومی به خطر بیفتد.

تابعیت ترکیه از طریق فرزندخواندگی
از تاریخ تصمیم به فرزندخواندگی، خردسالی که توسط یک شهروند ترکیه به فرزندخواندگی گرفته می شود، می تواند تابعیت ترکیه را کسب کند، مشروط بر اینکه خطری برای نظم عمومی و امنیت ملی وجود نداشته باشد.

تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه
برای بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت و زندگی در ترکیه را دارند، هنوز تفاوت بین اقامت و شهروندی قابل لمس نیست. بسیاری از مردم این دو را یکسان می دانند.
کسانی که قصد اقامت بیش از ۹۰ روز در ترکیه را دارند باید برای اقامت یک ساله یا توریستی اقدام کنند که در این صورت اجازه کار رسمی را نخواهند داشت و فرد باید هر ساله برای تمدید اقدام کند.
علاوه بر این، کسانی که قصد دریافت اقامت دارند، باید ملکی را در ترکیه اجاره کنند و با پر کردن فرم قرار ملاقات، برای دریافت کارت کیملیک اقدام کنند.
در صورت کامل بودن مدارک فرد، به فرد و اعضای خانواده او (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) اقامت یک ساله اعطا می شود.
البته علاوه بر یک سال اقامت، امکان اخذ اقامت تحصیلی و کاری نیز وجود دارد که شرایط خاص خود را داشته باشد.
البته علاوه بر اقامت، اما با اخذ تابعیت ترکیه، علاوه بر اقامت در این کشور، از حقوقی که در قانون اساسی برای اتباع در نظر گرفته شده برخوردار می شوید و پاسپورت ترکیه دریافت می کنید و همچنین وضعیت رسمی و قانونی در این کشور پیدا می کنید. همچنین امکان اخذ اقامت تحصیلی و کاری که شرایط خاص خود را دارد نیز وجود دارد.
پیشنهاد ما به شما به منظور انجام امور مهاجرتی راهنمایی گرفتن از وب سایت معتبر ترامند که در این زمینه دارای سابقه درخشانی است، می باشد.

نظر شما