شناسهٔ خبر: 55854476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

افت تقاضا از شتاب رشد نرخ در بازار محصولات کشاورزی می‌‌‌کاهد

نیمکره‌شمالی با موج گرمای بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای روبه‌رو شده و این موضوع، برداشت گندم در بازارهای جهانی را با تهدید روبه‌رو کرده است. احتمال کاهش برداشت محصولات کشاورزی، زمینه رشد قیمتی این کامودیتی‌‌‌ها را فراهم کرده است. با وجود این، اوج‌‌‌گیری قیمت‌ها و کاهش رشد اقتصاد جهانی باعث شده است تا تقاضا نیز همزمان با احتمال افت عرضه کاهشی شود. در این شرایط، تقابل عرضه و تقاضا مانع از آن می‌شود که رشد قیمت‌ها متاثر از کاهش تولید پرشتاب باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «اکوایران»، بهای موادغذایی در بازارهای جهانی مجددا به مسیر رشد بازگشت، به نحوی که تا ظهر روز جمعه ۲۶اوت بر نرخ هفتگی سویا ۱/ ۵درصد، بر قیمت گندم ۸۷/ ۲درصد، بر بهای روغن‌پالم ۳۹/ ۲‌درصد و بر نرخ ذرت ۹۲/ ۵درصد افزوده شد. نگرانی نسبت به تغییرات آب‌‌‌وهوایی و خشکسالی کم‌‌‌سابقه نیمکره‌شمالی با احتمال کاهش برداشت محصولات کشاورزی، از مهم‌ترین دلایل بازگشت نرخ محصولات کشاورزی به مسیر رشد قیمتی بود.

سویا در مسیر بازگشت به اوج

بهای سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو در اواسط روز جمعه ۲۶اوت تا ۶/ ۱۵دلار به‌ازای هر بوشل رشد کرد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته گذشته ۳/ ۵‌درصد و در بازه زمانی یک‌ماهه ۱۰‌درصد بالاتر بود. نگرانی نسبت به کاهش برداشت این محصول در ایالات‌متحده آمریکا همزمان با افزایش تقاضا برای سویا ازسوی چین، به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده این محصول، از مهم‌ترین دلایل رشد قیمتی این محصول ظرف یک‌هفته اخیر بود.  دمای هوا در ایالات‌متحده آمریکا با گرمای بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای مواجه شده و این موضوع باعث شده است تا انتظار عرضه این محصول کاهش داشته باشد. آمریکا با طولانی‌‌‌ترین موج گرمایی روبه‌روست و احتمال می‌رود موج گرما به محصولات کشاورزی این کشور آسیب جدی وارد کند.  ظرف روزهای اخیر بر تقاضای چین برای خرید سویا از آمریکا افزوده شده است؛ اما داده‌‌‌های گمرک نشان می‌دهد که میزان خرید دانه سویای چین از آمریکا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹‌درصد کاهش یافته است. افزایش قیمت جهانی این محصول از مهم‌ترین دلایل عقبگرد تقاضای چینی‌‌‌ها در ماه قبل بود.

گندم در انتظار تثبیت نرخ

گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف روز جمعه ۲۶اوت با نرخ ۷۵/ ۷دلار به ازای هر بوشل معامله شد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل رشد ۸/ ۲درصدی داشت. با وجود این، محصول یادشده از رکورد قیمتی خود در سال‌جاری که هفدهم ماه مه به ثبت رسیده بود، فاصله حدود ۴۰درصدی دارد. به نظر می‌رسد، گندم در حال کف‌‌‌سازی قیمتی در نرخی پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین است.  تغییرات آب‌‌‌وهوایی و موج گرمای بی‌‌‌سابقه در نیمکره‌شمالی از رشد بهای گندم در بازارهای جهانی حمایت می‌کند؛ اما در این شرایط برقراری کریدور تجاری امن برای صادرات غلات اوکراینی باعث شده است تا از بهای این محصول در بازارهای جهانی کاسته شود.

ذرت

هر بوشل ذرت در معاملات آتی بورس شیکاگو به نرخ ۶/ ۶دلار به ازای هر بوشل در روز جمعه ۲۶اوت رسید. این محصول در بازه زمانی یک‌هفته‌‌‌ای رشد ۶درصدی و در بازه زمانی یکساله افزایش نرخ ۴/ ۱۰درصدی را به ثبت رسانده است. وزارت کشاورزی ایالات‌متحده آمریکا هفته گذشته وضعیت ۵۵‌درصد سطح زیرکشت ذرت این کشور را خوب تا عالی ارزیابی کرد. این در حالی بود که نتیجه ارزیابی در هفت قبل اعلام می‌کرد که وضعیت ۵۷‌درصد محصول عالی است. افزایش گرما در ایالات متحده آمریکا زمینه رشد کاهش کیفیت این محصول را فراهم کرده است. این موضوع سیگنالی در جهت رشد قیمتی در این محصول است.

نظر شما