شناسهٔ خبر: 55844258 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

انسیه خزعلی عنوان کرد؛

بازبینی و تغییر شاخص های عدالت جنسیتی/ لغو مجوز مراکزی که تحت پوشش بیمه ناباروری نیستند

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: به دلایل متعددی تاکنون طرح عدالت جنسیتی به سرانجام نرسیده بود لذا جلسات متعددی درباره بازبینی و تغییر شاخص های عدالت جنسیتی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انسیه خزعلی معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در نشست خبری درباره اقدامات دولت در زمینه تحقق عدالت جنسیتی، اظهار داشت: به دلایل متعددی تاکنون طرح عدالت جنسیتی به سرانجام نرسیده بود لذا جلسات متعددی درباره بازبینی و تغییر شاخص های عدالت جنسیتی برگزار شد. 

 
به گفته معاون ریاست جمهوری در امور زنان، این موضوع در دستور کار دبیرخانه ستادقرار گرفت و  بحث بازآرایی و تنظیم شاخص های هدفمند در حوزه عدالت جنسیتی ارایه داده شده که گزارش های آن منتشر خواهد شد. 
 
خزعلی در ادامه درباره عملکرد دولت درباره بیمه زوج های نابارور نیز گفت : این موضوع در جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد تا تمامی مراکز درمان، این قشر را تحت پوشش بیمه قرار دهند و اگر مرکزی درمان این زوجین را تحت پوشش قرار ندهد تمدید مراکز آنان صورت نخواهد گرفت و مجوز آنها باطل خواهد شد.
حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی گفت: حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود. فشار فیفا در این تصمیم اثر گذار نبود و تدوام این موضوع نیز براساس تصمیم وزارت ورزش است.
 
 
 
به گفته وی ، معاون امور زنان وظیفه داشت جوانب مختلف محل حضور زنان در استادیوم را بررسی کند که براساس بررسی های صورت گرفته شرایط بسیار عادی بود و حتی از برخی محیط هایی نظیر بازار و سینما سالم تر به نظر می‌آمد.
 
 

آخرین وضعیت بررسی لایحه "حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت"

 
خزعلی در پاسخ به سوالی دیگر درباره آخرین وضعیت لایحه "حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت" گفت: این لایحه به مجلس رفته که جلسات متعددی در این راستا با نمایندگان مجلس برگزار شد و ظاهرا این لایحه با دو فوریت در دستور مجلس قرار گرفته است، در واقع روند بررسی آن طولانی شده است.
 
 
 

لایحه "اختیارات حاضن" و مشکلات افراد "بی‌هویت" در دست بررسی معاونت زنان

 
به گفته معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، این معاونت در حال حاضر ۱۰ ، ۱۵ لایحه و پیشنهاد و اصلاحیه را در دست بررسی دارد که از جمله آن لایحه "اختیارات حاضن" و لایحه‌ای پیرامون مسائل و مشکلات افراد "بی‌هویت" است.
 

اصلاح قانون دورکاری

 
خزعلی با اشاره به عدم اجرای درست قانون دورکاری گفت: در این راستا چندین بار به دستگاه‌های مختلف نامه نگاری صورت گرفته تا قانون دورکاری را اجرایی شود، اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها همکاری نمی کنند. در تلاشیم تا قانون بازنویسی و اصلاح  شود.
 

بزودی؛ دولت ضامن زنان سرپرست خانوار

 
معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره وضعیت زنان سرپرست خانوار گفت:  صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار برای اشتغال یکی از وعده‌های ریاست جمهوری بود که بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و در اسرع وقت  محقق شد و دولت به زودی ضامن زنان سرپرست خانوار می شود.
 

 

تامین اعتباربرای 12 استان در راستای اشتغال پایدار خانواده محور

 
خزعلی با بیان این مطلب که اشتغال با رویکرد زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار گرفت، گفت: اشتغال پایدار خانواده برای 12 استان تأمین اعتبار شد.
 
 
 

لزوم حمایت از ازدواج ده شصتی‌ها

 
وی با بیان این مطلب که طرح حمایت از ازدواج دهه شصتی‌ها سال گذشته با محوریت روستاها انجام شد و امسال، هم در روستاها و هم در شهرها انجام خواهد شد، گفت: دهه شصتی‌ها به دلیل اینکه اگر از سن ازدواج آنها بگذرد ممکن است به تجرد قطعی آنان منجر شود لازم است که به صورت ویژه از آنان حمایت کنیم.
 
 
 
به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در تلاشیم تا تسهیلات ویژه از نظر تسهیلات بانکی برای وام ازدواج ، نظر مسکن و خدمات دیگری مانند خدمات مشاوره داشته باشیم.
 

تعهد برای پرداخت حقوق زنان طی مرخصی زایمان از ماه‌های ابتدایی

 
وی همچنین در خصوص افزایش مرخصی زایمان و حقوق آنان نیز گفت: افزایش مرخصی زایمان باید مورد کارشناسی قرار گیرد،چرا که این افزایش زمان ممکن به کار لطمه وارد کند اما در خصوص حقوق این بانوان باید گفت گاهی شش تا ۹ ماه حقوق زنان در مرخصی زایمان قطع شده و سپس پرداخت می‌شد. پس از پیگیری‌هایی که در این راستا انجام دادیم به ما تعهد دادند پرداخت به زنان از همان دوره اول مرخصی انجام شود.
 
 
 

۲۹ تا ۳۲ سال؛ متوسط سن ازدواج در ایران

 
خزعلی  درباره سن ازدواج تصریح کرد: در حال حاضر سن ازدواج بالاست و متوسط سن ازدواج ۲۹ تا ۳۲ سال است و این رده سنی برای زنان و مردان پایین نیست. در مجموع در متوسط ایران کودک همسری غلبه ندارد اما وظیفه رفع همان مقدار کم که ظلم و اجحافی در حق بچه‌ها می‌شود را بر عهده داریم.
 
 
 

بیمه زنان خانه‌دار روستایی دارای ۳ فرزند

 
وی در باره بیمه زنان خانه‌دارنیز گفت: در حال حاضر مقدار پرداخت خانم‌ها زیاد و سهم دولت کم است و این امر باید فراگیری بیشتری داشته باشد. در قانون جوانی جمعیت این امر از روستاها عملیاتی می‌شود و زنان خانه دار روستایی دارای سه فرزند بیمه می‌شوند و سپس به شهرها گسترش پیدا می‌کند.
 
 
 

نظام‌مند شده غربالگری در قانون جوانی جمعیت

 
وی درباره محدود شدن غربالگری در قانون جوانی جمعیت اظهار داشت: در قانون جوانی جمعیت زور و اجبار مطرح نیست. غربالگری حذف نشده بلکه نظام مند شده است. مثل کشور انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی در شرایطی که ریسک باشد غربالگری  توسط پزشک توصیه می‌شود.
 
 
 

تحقیق در مناطق محروم درباره کودک همسری/کودک همسری تنها مختص ایران نیست

 
خزعلی در مورد کودک همسری گفت: در حال انجام تحقیقات در برخی از مناطق محروم در خصوص کودک همسری هستیم. در واقع باید گفت  برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال باید برگه رشد و صادر شود و باید مراحل بازبینی شود که آیا برگه رشد داشته‌اند یا خیر. این امر اختصاص به ایران ندارد و حتی در کشورهایی نظیر ایالات متحده نیز سن ازدواج متفاوت است.
 
 

نظر شما