شناسهٔ خبر: 55836930 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حداقل ۹۳۰ هزار کشته، حاصل جنگ‌های آمریکا در عراق، افغانستان، پاکستان و ...

اکرم ترابی

در ۷۶ کشوری که ایالات متحده در حال حاضر مدعی است در آنها با "تروریسم" مبارزه می‌کند، حداقل جنگ در سه کشور به طور باورنکردنی مرگبار بوده‌اند؛ عراق، افغانستان و پاکستان. آمار کلی حدود ۹۳۰ هزار تن را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت بیزنس اینسایدر، در حالی که خروج ایالات متحده از افغانستان به یک سالگی خود رسیده است، گزارش "پروژه هزینه‌های جنگ" دانشگاه براون جزئیات مرگبار بودن این جنگ‌ها را نشان می‌دهد. مساله مورد بررسی این است که در این سه کشور چند تن بر اثر «جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر ایالات متحده» کشته شده‌اند.

این گزارش، میزان تلفات در افغانستان و پاکستان بین اکتبر ۲۰۰۱ تا اکتبر ۲۰۱۸ و در عراق بین مارس ۲۰۰۳ تا سپتامبر ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. در این سه کشور دست‌کم ۵۰۰ هزار تن بر اثر جنگ کشته‌اند.

در اکتبر ۲۰۰۱، ایالات متحده به بهانه شکست دادن القاعده و طالبان به افغانستان حمله کرد و ۲۰ سال بعد، در ۳۰ اوت ۲۰۲۱، ایالات متحده خروج پرهمهمه نیروهای خود را از افغانستان به پایان رساند و طالبان دوباره کنترل کامل این کشور را به دست گرفت.

در طی هفته‌های نزدیک به خروج آمریکایی‌ها، یک بمب‌گذار انتحاری ۲۰۰ تن را در کابل کشت و بعدا در روزهای پایانی جنگ در جریان حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده ۱۰ غیرنظامی افغان کشته شدند.

در مارس ۲۰۰۳، ایالات متحده به عراق حمله کرد و رژیم صدام را به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی و به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای سرنگون کرد. ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج شد و راه را برای ظهور داعش و استقرار مجدد نیروهای آمریکایی هموار کرد.

اوضاع پاکستان کمی نامشخص‌تر و مبهم‌تر است. از ۱۱ سپتامبر، ایالات متحده صدها حمله با هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان انجام داد و از این کشور به عنوان یک منطقه نظامی استفاده کرد اما اسلام‌آباد همچنین به پناه دادن به "تروریست‌ها" متهم شده است.

گزارش "هزینه‌های جنگ" که داده‌هایی را از دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌ها و غیره جمع‌آوری می‌کند، اشاره کرده که تعداد واقعی کشته‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که مستند کردن تلفات در مناطق درگیر دارد، کم است.

در این گزارش آمده است: به عنوان مثال، ممکن است ده‌ها هزار غیرنظامی در بازپس‌گیری موصل و دیگر شهرها از دست داعش جان خود را از دست داده باشند، اما احتمالاً اجساد آنها پیدا نشده است. آمار کشته‌ها برای کشته‌شدگان ناشی از حملات مستقیم است، نه مرگ و میر غیرمستقیم ناشی از عدم دسترسی به غذا، آب و امکانات بهداشتی، برق یا دیگر زیرساخت‌ها.

این گزارش میزان تلفات در سوریه را از سپتامبر ۲۰۱۴ تا مه ۲۰۲۱ و تلفات جنگ یمن را از اکتبر ۲۰۰۲ تا اوت ۲۰۲۱ پوشش داده است.

نتیجه گزارش پروژه جنگ

تلفات غیرنظامیان در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه / داعش، یمن و دیگر مناطق: ۳۶۳۹۳۹ تا ۳۸۷۰۷۲ تن.

تلفات نظامیان آمریکایی در این کشورها و دیگر مناطق: ۷۰۵۲ تن.

تلفات مقامات غیرنظامی پنتاگون در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۱ تن.

تلفات مقاطعه‌کاران آمریکایی در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۱۸۹ تن.

تلفات پلیس و ارتش ملی در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۰۴۶۴۵ تا ۲۰۷۸۴۵ تن.

تلفات دیگر نیروهای متحد در این کشورها و دیگر مناطق: ۱۴۸۷۴ تن.

تلفات شبه‌نظامیان اپوزیسیون در این کشورها و دیگر مناطق: ۲۹۶۸۵۸ تا ۳۰۱۹۳۳ تن.

تلفات روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه در این کشورها و دیگر مناطق: ۶۸۰ تن.

تلفات نیروهای بشردوست و گروه‌های مردم‌نهاد در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۲ تن.

مجموع تلفات در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۷۱۵۰ تا ۹۲۸۵۸۸ تن.

مجموع رُند شده تلفات در این کشورها و دیگر مناطق: ۸۹۷ هزار تا ۹۲۹ هزار تن.

حداقل ۹۳۰ هزار کشته، حاصل جنگ‌های آمریکا در عراق، افغانستان، پاکستان و ...

انتهای پیام

نظر شما