شناسهٔ خبر: 55836428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش مقامات تل آويو به توافق جديد هسته اي؛ چرا اسرائيل نگران احياي برجام است؟

صاحب‌خبر -
واکنش مقامات تل آويو به توافق جديد هسته اي؛ چرا اسرائيل نگران احياي برجام است؟
خبرگزاری آریا-وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز جمعه بار دیگر لاف زنی های خود علیه ایران را در سایه مذاکرات جاری درباره رفع تحریم ها و احتمال دستیابی به یک توافق تکرار کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، بنی گانتس گفت: ما همکاری ها علیه ایران را در هوا، زمین، دریا، اطلاعات و حوزه سایبری گسترش خواهیم داد و مطمئن خواهیم شد که ایران توان هسته ای ندارد.
وی افزود: ما به تعمیق همکاری با ارتش آمریکا و گسترش اقدامات برای آسیب رساندن به هم پیمانان ایران در منطقه ادامه می دهیم.
 رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی "موساد" نیز پیش ازاین با ابراز نگرانی از امضای توافق هسته ای غرب باایران، گفت: توافق قریب الوقوع هسته ای با ایران در صورت تصویب نهایی، یک "فاجعه استراتژیک" برای تل آویو خواهد بود.
دیوید برنیع  افزود: تنها چیزی که در توافق تغییر می کند، برخی " تاکتیک‌ ها" است.
 براساس این گزارش رئیس موساد با استناد به بررسی های مختلف، احتمال امضای توافق را حدود 100 درصد اعلام کرده  و در روزهای اخیر با مسوولان دیگر رژیم صهیونیستی از جمله یاییر لاپید، دیدارهای فشرده ای دراین باره برگزار کرده است.

دیدار سالیوان با مقام صهیونیستی با محوریت ایران
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و درباره ایران و مسایل منطقه گفتگو کردند.
کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این دیدار برای ادامه رایزنی‌ها در مورد مسائل امنیتی صورت گرفت.
مشاور امنیت ملی دولت بایدن بر تعهد قاطع دولت بایدن به امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد و دو طرف درباره راههای تعمیق مشارکت امنیتی از جمله از طریق همکاری و هماهنگی منطقه‌ای تبادل نظر کردند.
بر اساس بیانیه کاخ سفید، آنها همچنین در تداوم ادعاهای همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران درباره تعهد ایالات متحده برای اطمینان از عدم دستیابی به سلاح هسته ای و لزوم مقابله با تهدیدات ادعایی و گروههای مورد حمایت ایران رایزنی کردند.

اظهار نظر جدید رئیس موساد درباره احیای برجام 
رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در ادامه تحرکات مقامات این رژیم علیه مذاکرات برجامی، توافق احتمالی با ایران را بر اساس «دروغ» و «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل خواند.
 «دیوید بارنیا» رئیس موساد در نشست‌های اخیر خود درباره توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و قدرت‌های جهانی، این توافق را «فاجعه راهبردی» برای رژیم صهیونیستی خواند.
به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، رئیس سازمان جاسوسی این رژیم در ادعاهایی که عصر پنجشنبه رسانه‌های عبری زبان منتشر کردند با اشاره به اظهارات همیشگی ایران درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود گفت که این توافقی «بسیار بد برای اسرائیل» است و ایالات متحده در حال عجله برای دستیابی به توافقی است که در نهایت بر اساس «دروغ» است. بارنیا اضافه کرد که به نظر می‌رسد توافق با توجه به نیازهای آمریکا و ایران اجتناب ناپذیر باشد. 
وی در ادامه با تکرار ادعاهای تکراری علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت «این توافق به دلیل بندهای غروب آن به ایران مجوز می‌دهد تا مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت بمب را در چند سال جمع‌آوری کند و همچنین میلیاردها دلار پول مسدود فعلی را در اختیار تهران قرار می‌دهد که باعث افزایش خطری می‌شود که ایران در سراسر منطقه از طریق نیابتی‌های خود ایجاد می‌کند».
بارنیا در ادامه تاکید کرد که توافق اسرائیل را ملزم نخواهد کرد و هر طور که صلاح بداند برای خنثی کردن تهدید علیه خود عمل خواهد کرد. به ادعای وی، «موساد در حال آماده شدن است و می‌داند که چگونه این تهدید را برطرف کند. اگر اقدامی نکنیم، اسرائیل در خطر خواهد بود».
رژیم موقت صهیونیستی همچنین «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی این رژیم را به واشنگتن فرستاده و این مقام صهیونیست در حال دیدار با مقامات ارشد آمریکایی است. کاخ سفید درباره دیدار دوجانبه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن با ایال هولاتا بیانیه صادر کرد و توضیح داد که این مقام آمریکایی به رژیم صهیونیستی درباره ادامه حمایت واشنگتن از تل‌آویو برای مقابله با تهدیدات ایران اطمینان داده است.
تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

 اولمرت: نتانیاهو باعث خروج آمریکا از برجام شد
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی که به نظر می‌رسد از روند مذاکرات هسته‌ای رضایت ندارد، رهبر حزب «لیکود» در اراضی اشغالی را عامل خروج آمریکا از برجام دانست و او را به باد انتقاد گرفت.
 «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با رادیو «103fm» «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود در اراضی اشغالی را یکی از عوامل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دانست.
بنابر گزارش مروز (جمعه) پایگاه خبری «الهدهد» به نقل از رادیو 103fm، ایهود اولمرت در این باره گفت: «این نتانیاهو است که ما را به سطح مواجهه غیرضروری با ایالات متحده رسانده است. او بود که با اثرگذاری بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا باعث خروج او از توافق هسته‌ای شد. خروج آن‌ها از آن توافق بیش از هر چیز دیگری باعث سرعت بخشیدن به پیشرفت ایران در پرونده هسته‌‌ای شد. او مسئول وخامت وضعیت موجود و مسئول حرکت ایران به سوی احتمال ساخت بمب است.»
اولمرت در پایان اضافه کرد: «نتانیاهو آخرین نفر در جهان است که لب به سخن گشوده است و از رفتار یک نفر در کابینه فعلی در ارتباط با توافق هسته‌ای انتقاد می‌کند زیرا خود او عامل این بحران است.»
 «دیوید بارنیع» رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز به‌تازگی در یکی از نشست‌های خود درباره توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و قدرت‌های جهانی، این توافق را «فاجعه راهبردی» برای رژیم صهیونیستی خواند.
رئیس موساد در این باره گفت: «این توافق به دلیل بندهای «غروب» آن به ایران مجوز می‌دهد تا مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت بمب را در چند سال جمع‌آوری کند و همچنین میلیاردها دلار پول مسدود فعلی را در اختیار تهران قرار می‌دهد که باعث افزایش خطری می‌شود که ایران در سراسر منطقه از طریق نیابتی‌های خود ایجاد می‌کند.»
بارنیع در ادامه تاکید کرد که توافق اسرائیل را ملزم نخواهد کرد و هر طور که صلاح بداند برای خنثی کردن تهدید علیه خود عمل خواهد کرد. به ادعای وی، «موساد در حال آماده شدن است و می‌داند که چگونه این تهدید را برطرف کند. اگر اقدامی نکنیم، اسرائیل در خطر خواهد بود.»
.
 بایدن  درخواست مکالمه نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفت
 رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش دادند؛ جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، تماس تلفنی یاییر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی را نادیده گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری "استپ نیوز"، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که دولت بایدن در حوزه تصمیم گیری درباره پرونده توافق هسته ای با ایران، "وقعی" به نظرات رژیم صهیونیستی نمی نهد.
یانون مگال روزنامه نگار اسراییلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: یائیر لاپید از جو بایدن، درخواست مکالمه با رئیس جمهور آمریکا را کرده ولی به وی گفته شده رئیس جمهور در تعطیلات به سر می برد.
مگال افزود، بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم شتابان به واشنگتن پرواز کرد اما آمریکا پاسخ ایران (در مورد توافق هسته‌ای) را داده بود. به طور خلاصه، این یعنی اینکه بایدن دولت رژیم صهیونیستی  را اساسا به حساب نمی آورد.

 نتانیاهو: ایران هرآنچه را که می‌خواست از توافق هسته‌ای به دست آورده 
 نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی طی سخنانی در ادامه تحرکات مقامات این رژیم برای کارشکنی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران هر آنچه را که می‌خواست از این توافق به دست آورده است.
 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رئیس اپوزیسیون فعلی این رژیم در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه در این باره مدعی شد: توافق هسته‌ای با ایران بر همه تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وی گفت: ایران هر آنچه را که می‌خواست از این توافق به دست آورده است.
نتانیاهو در ادامه همچنین خود را در موضع آمریکا نشاند و گفت: واشنگتن با مذاکره غیرمستقیم با تهران به منظور احیای توافق بد هسته‌ای و در تلاش برای دستیابی به دستاوردهای کوتاه مدت، علاوه بر اسرائیل خود را نیز ناامید و دلسرد کرد.
وی ادامه داد: ایران با موشک‌هایش قادر به هدف قرار دادن شهرهای آمریکا است.

لاپید:بایدن امتیازات بیشتری به ایران در توافق جدید داده است
اخیرا نیز یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی در پیامی به کاخ سفید ادعا کرده که پیش نویس توافق وین از معیارهای برجام فراتر رفته و با خطوط قرمز دولت جو بایدن همخوانی ندارد و از آن تعدی کرده است.
بر اساس گزارش تارنمای صهیونیستی – آمریکایی اکسیوس، لاپید در دفتر کار خود با «تد دوتچ» رئیس کمیته خاورمیانه در مجلس نمایندگان آمریکا و «تام نیدز» سفیر آمریکا دیدار و با آنها در مورد مسئله ایران صحبت کرده بود.
به نوشته آکسیوس، پیام لاپید به این دو مقام آمریکایی این بود که پیش نویس توافق هسته ای اتحادیه اروپا که به متن نهایی معروف شده است با معیار های دولت بایدن همخوانی ندارد و امتیازات بیشتری به ایران در مقایسه با توافق هسته ای اولیه می دهد.
لاپید گفته بود: وقتی پیش نویس اتحادیه اروپا به ایران فرستاده شد، به اصطلاح یک  پیشنهاد "نهایی" بود، اما وقتی ایرانی ها پاسخ خود را فرستادند، آنها نه تنها  این پیشنهاد را نپذیرفتند بلکه خواستار  امتیازات بیشتری هم نسبت به  توافق  2015  شدند.
نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که زمان خروج از مذاکرات فرا رسیده است، مدعی شده بود: هر اقدام دیگری پیام ضعف را به ایران ارسال می کند و اکنون زمان آن است که در مورد چگونگی جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای صحبت کنیم.
این مقام صهیونیستی همچنین مدعی شده بود: اسرائیل محدود به هیچ توافق هسته ای نیست و هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته ای انجام خواهد داد و همچنین با نیروهای وابسته به ایران در منطقه مقابله خواهد کرد.

 نگرانی های اسرائیل از توافق جدید هسته ای ایران
 ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل برای مذاکره در رابطه با خطرات پیش نویس نهائی توافق هسته ای به واشنگتن سفر کرده است. دولت یهودی نگران آن است که دولت جو بایدن امتیازاتی را که در متن برای تهران اشاره شده، دست کم بگیرد. نگرانی های دیگری در رابطه با این واقعیت مطرح است که عقد توافق هسته ای، احتمال دارد به نفع مخالفان سیاسی دولت فعلی اسرائیل تمام شود.
در روزهای اخیر، دولت بایدن تلاش کرده تا متحد خود در خاور میانه را به این متقاعد کند که هیچ امتیاز جدیدی در پیش نویس توافق با ایران ذکر نشده است. برعکس، تهران در موضع خود نرمش نشان داده که در رابطه با امتناع از درخواست خود مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی است. افزون بر آن، مقامات کاخ سفید به اسرائیلی ها اطمینان می دهند که احیای برجام قریب الوقوع به نظر نمی رسد.
نگرانی های جدی در اسرائیل پس از آن به وجود آمد که اتحادیه اروپا نسخه نهائی توافق را برای ایران ارسال کرد و ایران نیز به آن واکنش بسیار مثبتی نشان داد. پس از آن، یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل پیامی به کاخ سفید ارسال کرد که طی آن، گفت که پیش نویس توافق فراتر از توافق هسته ای سال 2015 است و با خطوط قرمز خود دولت بایدن مطابقت ندارد. لاپید در دیدار با تد دویچ، نماینده کنگره و تام نایدس، سفیر امریکا در اسرائیل گفت که زمان ترک میز مذاکرات فرا رسیده است.
رئیس دولت یهودی به بندی اشاره کرده که به گفته او، در پیش نویس توافق ذکر شده است. در این بند گفته شده که امریکا و دیگر قدرت های جهانی در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه برسد که ایران توضیحات کافی را ارائه کرده، باید از پایان تحقیقات بین المللی درباره برنامه اتمی ایران حمایت کنند.
برخی از اعضای دولت یهودی تردید دارند که بایدن و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده امریکا به طور کامل، در مورد تمامی شرایط درج شده در پیش نویس جدید برجام مطلع بوده باشند. به احتمال زیاد، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل در این خصوص با یاران امریکایی خود گفت و گو کرده است. همچنین، در روزهای اخیر، بندی در خصوص پرداخت غرامت به ایرانی ها در صورتی که یکی دیگر از مقامات ریاست جمهوری امریکا تصمیم به نقض برجام بگیرد، مطرح شده است.
نگرانی اسرائیل با این واقعیت تشدید می یابد که در حال حاضر، برای انتخابات بعدی کنست آماده می شود. اگر توافق هسته ای قبل از انتخابات حاصل شود، اعضای دولت کنونی نگران این خواهند بود که این امر بر موقعیت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین که برای بازگشت به قدرت امید بسیاری دارد، تاثیر مثبتی بگذارد و فرصت برای حمله علیه لاپید مهیا شود.
نکته قابل توجه این است که تمامی افراد در تشکیلات نظامی – سیاسی اسرائیل موضع خصمانه آشکاری را در قبال ضرورت احیای توافق هسته ای در پیش نگرفته اند. به عنوان مثال، سرلشکر آهارون خلیوا، رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل، در چند ماه گذشته، بارها، در جلسات کابینه نظامی – سیاسی اعلام کرده که احیای توافق هسته ای می تواند، منافع اسرائیل را تامین کند. بنی گانتز نیز به نوبه خود، خاطرنشان کرده که عدم اطمینان در خصوص ایران بسیار بدتر از احیای توافق هسته ای است. تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، تاکید کرده که توافق هسته ای برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران و کسب زمان بسیار ضروری است.
 

نظر شما