شناسهٔ خبر: 55836591 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمریکا: احیای توافق هسته ای قدمی مهم برای خاورمیانه است/اولیانوف: طرف‌های مذاکرات وین می توانند خواستار تغییرات در متن توافق شوند

صاحب‌خبر -
آمریکا: احیای توافق هسته ای قدمی مهم برای خاورمیانه است/اولیانوف: طرف‌های مذاکرات وین می توانند خواستار تغییرات در متن توافق شوند

خبرگزاری آریا-معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آخرین تحولات روند احیای توافق هسته‌ای و دیگر موضوعات مرتبط با ایران پاسخ داد.
به گزارش خبرگزاری آریا،وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا برنامه دارد برای سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و همراهانش جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل روادید صادر کند یا نه، گفت: ما قبلا هم گفته‌ایم که کشور میزبان سازمان ملل هستیم و آمریکا در کل و طبق توافق با این سازمان وظیفه دارد برای نمایندگان کشورهای عضو برای سفر به مقر سازمان ملل روادید صادر کند. آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل، وظایف و تعهداتش را جدی می‌گیرد، اسناد مربوط به روادید محرمانه هستند، بنابراین، نمی‌توانم چیز دیگری بگویم.
پاتل در ادامه، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توانسته رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در منطقه را راضی کند که انجام شدن توافق هسته‌ای برایشان بهتر است یا نه، با اشاره به این که قصد ندارد وارد جزئیات رایزنی‌های واشنگتن با رژیم اسراییل و دیگر متحدان و شرکای آمریکا شود، گفت: ما در این باره تعامل نزدیکی با شرکای اسراییلی‌مان داشته‌ایم. ما همچنان فکر می‌کنیم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به توافق، نه تنها در راستای منافع ملی آمریکاست، بلکه قدمی مهم برای خاورمیانه محسوب می‌شود.
او در توضیح این که انتظار دارد چه زمانی نظرات ایران درباره پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا جهت احیای توافق هسته‌ای ارائه شود، گفت که قصد ندارد درباره این بازه زمانی گمانه‌زنی کند.

مکرون :توافق با ایران در هر شکلی سازنده است
رئیس جمهور فرانسه اعلام نمود که توافق بر سر برنامه هسته ای ایران که در حال تدوین است و به هر شکلی مفید خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، روز جمعه رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون، در پاسخ به سوالات خبرنگاران در جریان سفر به الجزایر اعلام نمود که توافق با ایران در هر شکلی مفید خواهد بود.
رئیس جمهور فرانسه گفت: ما با تمام توجه خود به تصویب یک توافق متوازن با ایران نزدیک می شویم.
وی خاطرنشان کرد که کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب این توافق "نباید تحت فشار سیاسی قرار گیرد."
امائونل مکرون گفت: اگر توافق به شکل پیشنهادی منعقد شود، مفید خواهد بود.
گفتنی است، توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

رسانه‌های اسرائیلی: با نزدیک شدن به احیای برجام بایدن گفت وگوی تلفنی با لاپید را نپذیرفت
 رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که در سایه نردیک شدن به امضای توافق هسته‌ای جو بایدن گفت وگوی تلفنی با یائیر لاپید را نپذیرفت و وزیر دفاع آمریکا نیز احتمالا با بنی گانتس دیدار نکند.
به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، در سایه پیشرفت گسترده روند احیای توافق هسته ای، کاخ سفید درخواست راهبردی اسرائیل مبنی بر انجام گفت وگوی تلفنی میان جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا و یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل را نپذیرفت.
 رسانه های صهیونیستی اعلام کردند که در سایه نردیک شدن به امضای توافق هسته‌ای جو بایدن گفت وگوی تلفنی با یائیر لاپید را نپذیرفت و وزیر دفاع آمریکا نیز احتمالا با بنی گانتس دیدار نکند.
به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، در سایه پیشرفت گسترده روند احیای توافق هسته ای، کاخ سفید درخواست راهبردی رژیم صهیونیستی مبنی بر انجام گفت وگوی تلفنی میان جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا و یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفت.
واشنگتن در پاسخ به درخواست تل آویو مبنی بر انجام گفت وگوی تلفنی فوری میان لاپید و بایدن گفت که "رئیس جمهور آمریکا در تعطیلات به سر می برد" این درحالی است که شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی چندین روز است تلاش می کند که این گفت وگو انجام شود اما واشنگتن آن را به تعویق می اندازد.
به گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای با ایران به مرحله نهایی رسیده است می توان گفت که اسرائیل اولویت مهمی برای آمریکا نیست و در سبد اولویت های این کشور قرار ندارد.
در این گزارش آمده است که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز که روز گذشته (پنجشنبه) راهی آمریکا شده است احتمالا با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیدار نکند زیرا به مسئولان اسرائیلی اعلام شده است که آستین اکنون در خارج از واشنگتن به سر می برد.
بنی گانتس قبل از سفرش به واشنگتن اعلام کرد که هدف از این سفر رساندن پیام واضح درخصوص مذاکرات هسته ای است.
وی گفت: توافقی که چندین سال ایران را به عقب بازنگرداند و آن را در سال های آینده محدود نکند، به امنیت منطقه و جهان آسیب خواهد زد.
این شبکه صهیونیستی در پی تعویق گفت وگوی تلفنی میان بایدن و لاپید به نقل از یک منبع سیاسی صهیونیست اعلام کرد که شکاف ها میان واشنگتن و تل آویو بسیار زیاد شده است.

گفت‌وگوی «مکرون» با «گروسی» درباره برجام
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد راه های بازگشت آمریکا و ایران به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت و گو کرد.
به گزارش وب سایت سفارت فرانسه در انگلیس، امانوئل مکرون روز پنجشنبه میزبان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاریس بود. در این دیدار وزیر اروپا و امور خارجه و وزیر نیروهای مسلح فرانسه نیز حضور داشتند.
در این دیدار مکرون با گروسی درباره تلاش های دیپلماتیک فرانسه و شرکای آن برای یافتن راه‌حلی از طریق مذاکره که آمریکا و ایران را قادر می سازد تا به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از جمله راستی آزمایی و نظارت آژانس بر فعالیت های هسته ای ایران بازگردند، بحث و گفت و گو کردند
رئیس جمهور فرانسه در این دیدار همچنین به مدیرکل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حمایت کامل فرانسه از اجرای کاملاً بی‌طرفانه و کاملاً مستقل مأموریت خود اطمینان داد.
مکرون علاوه براین در دیدار با گروسی نگرانی عمیق خود را نسبت به تهدیدی که جنگ به راه انداخته شده توسط روسیه برای نیروگاه های هسته ای غیرنظامی اوکراین ایجاد می کند، تاکید کرد و از تلاش هایی که مدیرکل طی چند ماه گذشته با حمایت فرانسه برای تضمین ایمنی و امنیت این نیروگاه ها انجام داده است، قدردانی کرد.

اولیانوف: طرف‌های مذاکرات وین حق دارند خواستار تغییرات در متن توافق شوند
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی عنوان کرد که مشارکت‌کنندگان در مذاکرات حق دارند تا خواستار تغییراتی در متن توافق شوند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: پیشنهاد هر پیش‌نویس جدید باعث طولانی‌تر شدت مذاکرات وین بر سر برجام می‌شود. این ممکن است مایه تاسف باشد اما شرکت‌کنندگان حق دارند که مطابق با رویه‌های معمول در دیپلماسی چندجانبه خواستار تغییراتی در متن شوند. ما باید صبور باشیم.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

وزیر خارجه قطر: دوحه مشتاقانه در انتظار دستیابی به یک توافق هسته‌ای عادلانه است
 وزیر امور خارجه قطر امروز -پنجشنبه- گفت که کشورش مشتاقانه در انتظار دستیابی به یک توافق هسته‌ای عادلانه است.
شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر امروز -پنجشنبه- گفت که کشورش مشتاقانه در انتظار دستیابی به یک توافق هسته‌ای عادلانه است.
شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر امروز -پنجشنبه- گفت که کشورش مشتاقانه در انتظار دستیابی به یک توافق هسته‌ای عادلانه است.
وی در تماس تلفنی با «حسین امیر عبدالهیان» همتای ایرانی خود گفت که قطر مشتاقانه منتظر است که تهران و واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای به اجماع برسند.
آل ثانی اضافه کرد که دوحه منتظر دستیابی به توافق هسته‌ای عادلانه‌ای است که نگرانی‌های همه طرف‌ها را در نظر بگیرد.
وی افزود که چنین توافقی به نفع امنیت و ثبات منطقه است.

ادعای نخست‌وزیر اسرائیل: برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به کشور هسته ای تلاش خواهیم کرد
 نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اینکه برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای تلاش خواهند کرد، گفت که تل آویو مخالف توافق با ایران نیست بلکه با توافق موجود مخالف است.
نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اینکه برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای تلاش خواهند کرد، گفت که تل آویو مخالف توافق با ایران نیست. وی گفت که اگر توافقی که درحال تدوین آن هستند را با ایران امضا کنند اسرائیل به آن پایبند نخواهد بود و برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای تلاش خواهد کرد.
به گزارش الجزیره، یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که این رژیم مخالف توافق با ایران نیست بلکه مخالف توافق موجود است، مدعی شد: این توافق بد است و معیارهایی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وضع کرده است را برآورده نمی کند.
وی گفت که اگر توافقی که درحال تدوین آن هستند را با ایران امضا کنند اسرائیل به آن پایبند نخواهد بود و برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای تلاش خواهد کرد.
وی درآمد حاصل از این توافق توسط ایران را سالانه 100 میلیارد دلار خواند و مدعی شد که این درآمد باعث ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه می‌شود.
بر اساس این گزارش با نزدیک شدن احیای توافق هسته‌ای ایران، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز(سه شنبه) اعلام کرد که برای برخی دیدارها با مقامات دفاعی آمریکا، این هفته به واشنگتن سفر می‌کند.
گانتس همچنین گفت که رژیم اسراییل هم با آمریکا و هم با کشورهای منطقه درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در ارتباط است.
او افزود: ما هر کاری بتوانیم برای اثر گذاشتن روی این توافق انجام خواهیم داد.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به این که اسراییل عضوی از هیچ توافقی در این زمینه نخواهد شد، گفت که رژیمش «راه حفظ آزادی عملش در صورت لزوم» را پیدا خواهد کرد.

ایران، محور گفتگوهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آمریکا
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پیامی از دیدار و گفت‌وگو با فرمانده سنتکام درباره نقش ایران در منطقه خبر داد و گفت که قرار است موضوع برنامه هسته‌ای ایران از موضوعات مورد بحث در دیدارش با مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن باشد.
به گزارش روزنامه صهیونیستی  اورشلیم پست، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا با مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام در تمپای ایالت فلوریدا دیدار کرد.
گانتس در این باره با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه، در صفحه توییترش نوشت: ما گفت‌وگوهای قابل توجهی درباره تقویت همکاری امنیتی میان اسراییل، آمریکا و کشورهای منطقه در مواجهه با تجاوزات ایران داشتیم.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچین نوشت: قرار است از این جا به واشنگتن بروم تا با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کنم. با او درباره راه‌های پیشگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی گفت‌وگو خواهم کرد.
گانتس امروز جمعه با سالیوان دیدار می‌کند.
مشاور امنیت ملی آمریکا اخیرا با ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم اسراییل نیز دیدار کرده بود. بر اساس گزارش‌های متعدد، موضوع احیای توافق هسته‌ای قرار بود از محورهای رایزنی آن‌ها باشد.
 سفر گانس به واشنگتن در حالی انجام شده است که در برخی گزارش‌ها با اشاره به پیشرفت‌های انجام شده در روند احیای توافق هسته‌ای به نگرانی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی در مدت درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و "امتیاز دادن به ایران" اشاره شده است.
در همین راستا، وبگاه خبری –تحلیلی اکسیوس اخیرا در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشته بود: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا تلاش کرده به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند که نسبت به این موضوع اطمینان ندارند.
بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که علی‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است.
اکسیوس افزود: اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است، بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام شده و هدف این بوده است که مطمئن شوند، کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.


 

نظر شما