شناسهٔ خبر: 55833421 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -
تکرار حمله به پایگاه ترکیه در شمال عراق

گروه جهان/ روز پنجشنبه 37 روز پس از حمله ترکیه به پارک گردشگری دهوک که در آن دست کم 9 غیر نظامی کشته شدند، مقامات امنیتی کردستان عراق از اصابت دست کم 9 راکت به پایگاه زلیکان ترکیه در نینوا پرده برداشتند.
به نوشته یونی ایندیا، بنا بر مفاد بیانیه فیسبوکی مرکز ضدتروریستی کردستان عراق، در حمله روز پنجشنبه که در نزدیکی شهر «بعشیقه» در شمال شرق نینوا رخ داد، از آنجا که راکت‌های 122 میلیمتری به محیط‌های باز پایگاه ترکیه اصابت کرده، کشته و تلفاتی ثبت نشده است. در همین حال به رغم اینکه کشنده راکت‌ها ساعاتی بعد در جریان بررسی‌ها، در محدوده‌ای بین دو روستا نزدیک «بعشیقه» پیدا شده اما همچنان هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.
در همین حال العالم به نقل از شبکه گریلا تی وی وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) نوشت عناصر این گروه، یک خودروی زرهی ارتش ترکیه را با موشک‌های هدایت شونده ضدتانک روسی هدف قرار داده و منهدم کرده‌اند. 
حمله به پایگاه ترکیه در شرایطی رخ داده که عراق بارها ترکیه را به تنش‌آفرینی و تعرض به قلمرو سرزمینی خود در مرزهای شمالی متهم کرده است.
انفجار در منطقه سبز بغداد
در شرایطی که بحران سیاسی عراق، آرامش و امنیت منطقه سبز بغداد را دچار تزلزل کرده، انفجار یک بمب دست ساز در جاده القادسیه که منتهی به این منطقه است، خساراتی را به بار آورده است. به نوشته شفق نیوز، بنا بر گزارش‌های تکمیلی از انفجار صبح دیروز عراق، این حادثه در نزدیکی سفارت استرالیا و در مسیر فرودگاه بغداد رخ داد و خودروی سفارت این کشور نیز در میان خودروهای آسیب دیده بوده است. 
همزمان با این انفجار، فدراسیون فوتبال استرالیا در نامه‌ای به فدراسیون آسیا اعلام کرد که از بازی‌های مقدماتی جام جهانی نوجوانان در ماه سپتامبر به میزبانی بصره، انصراف می‌دهد. گفته می‌شود این تصمیم با توجه به نگرانی‌های امنیتی در عراق، به توصیه سفیر استرالیا اتخاذ شده است.

خاموشی نگران‌کننده تأسیسات اتمی زاپروژیا

گروه جهان/ تداوم خاموشی برق 6 راکتور تأسیسات هسته‌ای زاپروژیا برای حدود دو روز آن هم پس از حمله موشکی به این مرکز اتمی، کانون اتهام‌زنی دوباره اوکراین به روسیه شد.
به گزارش سی‌ان‌ان، این تأسیسات که از ماه مارس در اختیار نیروهای روسی قرار دارد، روز پنجشنبه برای نخستین بار قطع برق را تجربه کرد، اما ساعاتی پس از قطع کامل ارتباط زاپروژیا با نیروگاه برق اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور در بیانیه‌ای با اتهام زدن دوباره به روسیه برای حمله به این نیروگاه اعلام کرد: «تکنیسین‌های اوکراینی با سرعت عمل بالا در فعال کردن ژنراتورهای دیزلی پشتیبان، جهان را از فاجعه هسته‌ای نجات دادند.»
همزمان به نوشته رویترز، روسیه با تأیید قطع برق نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، گلوله‌باران سربازان اوکراینی را عامل قطع برق در این تأسیسات خواند. ولادیمیر روگوف، نماینده روسیه در این منطقه گفت: «قطع برق نیروگاه هسته‌ای در نتیجه تحرکات نیروهای اوکراینی است.»
نگرانی‌ها در اطراف تأسیسات اتمی زاپروژیا در حالی شدت گرفته است  که به تازگی شورای امنیت سازمان ملل با درخواست روسیه تشکیل جلسه داد و با اعلام وضعیت اضطراری در این منطقه، خواستار غیرنظامی شدن این تأسیسات شد.
در همین حال آلینا فرولووا، معاون سابق وزیر دفاع اوکراین و معاون مرکز راهبردهای دفاعی این کشور از برنامه‌های کی‌یف برای احداث پایگاه نظامی استراتژیک ناتو در شبه جزیره کریمه پرده برداشت. این مقام اوکراینی هدف از احداث این پایگاه را کنترل امنیتی دریای سیاه خواند.

نظر شما