شناسهٔ خبر: 55820845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پایان یک مناقشه به نفع رفع انحصار در کانون وکلا

صاحب‌خبر -
گروه اجتماعی/ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ماده ۶ طرح تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار که به موضوع جذب کارآموز وکالت از طریق نصاب شناور آزمون پروانه وکالت اختصاص داشت، موافقت کردند. بر این اساس آزمون وکالت بدون ظرفیت عددی برگزار خواهد شد و هر شخصی که بتواند ۷۰ درصد میانگین یک درصد برتر آزمون وکالت را کسب کند، به‌عنوان کارآموز وکالت پذیرفته خواهد شد. آزمون برگزار شد و 10512 نفر قبول شدند. عده‌ای از داخل قوه قضائیه و کانون وکلای دادگستری و... فشارهایی وارد کردند که این رقم زیاد است و باید کم شود و اینجا اعلام کردند باید ملاک درصد باشد نه تراز که در این صورت این عدد قبولی بسیار کم می‌شد. پیش از این اسماعیل حسینی‌ایجی سخنگوی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با «ایران» گفته بود: با توجه به ماده 5 اعتقاد داریم چون کلمه امتیاز برای پذیرش در آزمون آمده، باید تراز را محاسبه کنیم و تراز کلمه‌ای تخصصی در بحث سنجش و پذیرش است نه اینکه نمره را مدنظر قرار دهیم که هم‌اکنون محل اختلاف است و با سازمان سنجش هم مکاتبه‌ای داشته‌ایم تا نظر آنها را درباره این اختلاف بر سر تفسیر کلمه امتیاز جویا شویم. در تمام آزمون‌هایی که سازمان سنجش برگزار می‌‌کند، تراز ملاک قرار می‌‌گیرد و نمره خام داوطلبان ملاک نیست. اگر نمره در این آزمون ملاک قرار بگیرد، تعداد پذیرفته‌شدگان کمتر می‌شود و به یک‌سوم می‌‌رسد و چه بسا از سال‌های قبل هم کمتر شود. اگر تراز را ملاک قرار دهیم آن وقت اتفاق مدنظر قانونگذار نیز می‌‌افتد.
تفسیر صحیح قانون مهم است و چالش بر سر این است که ملاک پذیرش، نمره یا تراز باشد و در واقع همه این مسائل بر سر میزان ظرفیت است. در نهایت روز گذشته مجلس در مورد آزمون وکالت تکلیف را روشن کرد. پیش از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق درباره آزمون وکالت گفت: اگر قانون ابهام دارد و نیازمند تفسیر است باید مجلس تفسیر و شورای نگهبان تأیید کند؛ کسی حق ندارد بگوید که از قانون تمکین نمی‌کنم. در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تأکید کردند که در آزمون کانون وکلا، تراز نمره ملاک قبولی داوطلبان بوده و در آزمون اخیر اعمال می‌شود. درطرح استفساریه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار آمده است: آیا منظور از عبارت «امتیاز میانگین نمرات» در مواد (۳)، (۴) و (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، میانگین وزنی نمرات تراز شده، مطابق شاخص‌های آماری در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعمال می‌شود، است؟
پاسخ: بله، منظور از عبارت «امتیاز میانگین نمرات» در مواد (۳)، (۴) و (۵) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، میانگین وزنی نمرات تراز شده، مطابق شاخص‌های آماری در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعمال می‌شود، است.

نظر شما