شناسهٔ خبر: 55818481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قالیباف خبر داد:

روستاهای چگنی و دلفان پایلوت رفع محرومیت در لرستان

زهره گودرزی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با یک روحیه جهادی توأم با یک برنامه‌ریزی دقیق و همدلی برای مردم تلاش می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

محمدباقر قالیباف در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی در لرستان، اظهار کرد: استان از دو نعمت بزرگ برخوردار بوده یکی منابع انسانی با عمق فرهنگی و تمدنی غنی و یکی دیگر فرصت‌های طبیعی و خدادادی است.

وی تصریح کرد: امیدوارم همه دست‌به‌دست هم دهیم و همت کنیم و این سختی‌هایی که امروز مردم این استان دارند را برطرف کنیم. به‌عنوان خدمتگزار مردم در مجلس که با برخی از آن‌ها روبرو شدم چیزی جز شرمندگی نمی‌توانستم بگویم و وظایف همه ما را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مهم باید خواب را از چشم ما بگیرد و با یک روحیه جهادی توأم با یک برنامه‌ریزی دقیق و همدلی برای این مردم تلاش کنیم.

قالیباف ضمن تبریک هفته دولت، اضافه کرد: حتماً این سفر و سفر رئیس‌جمهور همه حول یک محور و با یک برنامه‌ریزی مشخص شده است که این‌ها مکمل هم و تقویت‌کننده یکدیگر هستند.

وی بیان کرد: ارزش‌افزوده‌ای برای کارها ایجاد می‌کنند که اصل این کار باید در برنامه ۵ سال هفتم که در همین ۲ الی ۳ ماه پیش رو بین دولت و مجلس اولویت‌ها می‌آید و دولت پیشنهاد می‌دهد و مجلس تصویب می‌کند و نهایتاً سند همه ما می‌شود که آن را دنبال کنیم در این مسیر پیش می‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌ها در صورت‌جلسه مدونی تنظیم می‌شود در همین چند روز اخیر در اختیار استان و رسانه‌های استان قرار خواهد گرفت.

قالیباف عنوان کرد: در مجلس بحث محرومیت‌زدایی و توانمندسازی در اولویت اول بوده و شرایط در لرستان به‌گونه‌ای است که باید از اولویت بیشتری برخوردار باشد.

وی اظهار کرد: در مجموع ۷۰۰ روستا با تنش آبی در استان وجود دارد که اعتبارات آن‌ها یکجا دیده‌ شده است که امیدوارم استان لرستان در دو سال آینده جز استان‌های پیشتازی باشد که دیگر روستایی که تنش آبی داشته باشد را نداشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: شهرستان چگنی و دلفان را به‌عنوان پایلوت برای رفع محرومیت در اولویت قرار دهیم و یک طرحی را فوق فشرده دنبال کنیم و به‌طور ویژه که توانمندسازی مورد توجه است به‌صورت ویژه بررسی شوند در حوزه توانمندسازی و اشتغال‌زایی در اولویت قرار بگیرند.

قالیباف خاطرنشان کرد: شب گذشته برخی خانواده‌های شهدا می‌آمدند که برای حداقل‌های زندگی دچار مشکل بودند استاندار و مسئولین هماهنگی انجام دهند در سقف ۵ هزار واحد مسکونی درصورتی‌که زمین آن را شما تهیه کنید به شرطی که ساختمان‌های یک طبقه باشد و در مناطق محروم و محل خودشان متعهد می‌شویم اعتبار ۵ هزار واحد را دنبال کنیم. این واحدها مختص خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی، کمیته و خانواده شهدا و افرادی که واقعاً محروم هستند در نظر گرفته شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: نگاه استاندار و مدیران استان برای حل مشکلات به مرکز نباشد چراکه گره اصلی را اراده و باور شما باز می‌کند و ما هم در مرکز اثرگذار هستیم اما تلاش اصلی بر عهده شما است.

وی بیان کرد: مجلس و دولت به دنبال تمرکززدایی از مرکز و انتقال اختیارات به استان‌ها بوده که در برنامه هفتم به دستور مقام معظم رهبری بر مبنای مساله محوری حرکت می‌کنیم.

قالیباف با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم در برخی استان‌ها آب است، اظهار کرد: در کشور از سطوح ملی تا محلی با یک وحدت رویه، حکمرانی دقیق و اولویت آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی و سیاستگذاری درست مصرف کردن باید توجه شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه خسارت سیل ۹۸ در لرستان چند۱۰ هزار میلیارد تومان بود باید تقسیم آب و احداث سدهای درست در این خصوص صورت گیرد و سهم محیط زیست و بالادست و پایین دست داده شود.

قالیباف با بیان اینکه کار اجرایی سد معشوره بیش از ۲ دهه به طول انجامیده است، گفت: با دیگر موضوعات آب در برنامه هفتم مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر کشاورزی لرستان با حل مشکل آب شکوفا شود گردشگری به عنوان ظرفیت بزرگ استان تحول بزرگی خواهد یافت.

وی یادآور شد: با این اقدام در زیرساخت‌های صنعتی و راه، در تولید استان ارزش افزوده بسیاری حاصل می‌شود و در صادرات هم اثرگذار خواهد بود. برنامه هفتم بر این محورها بسته می‌شود و نیازمند همدلی و همکاری مدیران و استان‌ها است.

قالیباف با تاکید بر اینکه وظیفه ما نظارت و اجرای قانون است افزود: هیچ موضوع یا بهانه دیگری نباید روی کار و خدمت به مردم سایه بیندازد و نیازمند مدیران قوی و امین هستیم تا با شجاعت تصمیم بگیرند چون تحول و حل مشکلات نیازمند تصمیم گیری خردمندانه و شجاعانه مدیران است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خیلی از نقاط زیرساخت‌ها آماده است و باید از ظرفیت‌هایی که هست استفاده کنیم.

وی گفت: در لرستان کشاورزی در اولویت است و با توجه به اینکه در سفر رئیس‌جمهوری حتی نسبت به استان‌های مشابه یک مقداری تعهد دولت کمتر بود من قبل از سفر با دوستان دولت صحبت کردیم در حوزه آبخیزداری و حوزه‌های مرتبط سقف اعتبارات را به ۲۰۰۰ میلیارد برسانیم که بتوان کمک در حوزه کشاورزی و بحث آب باشد.

انتهای پیام

نظر شما