شناسهٔ خبر: 55808959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

امیرعبداللهیان از همکاری‌های جدید اقتصادی خبر داد

تانزانیا دومین مقصد آفریقایی وزیر امور خارجه

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که در نخستین سفر خود به قاره آفریقا راهی مالی شده بود، با «آیسمی گویتا» رئیس دولت انتقالی جمهوری مالی دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل بین‌المللی گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن تشریح توافق‌های حاصله جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با مالی در چهارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های جامع، بر عزم دولت سیزدهم جهت توسعه همکاری با دولت مالی بویژه در سه زمینه اقتصادی - تجاری، دفاعی و علمی - فناوری تأکید کرد.
الگوی ایران در مبارزه با تحریم و زیاده‌خواهی
به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان با قدردانی از تلاش های دولت مالی در مبارزه با جریانات تروریستی، تجربیات کشورمان در مبارزه با جریانات تروریستی منطقه‌ای نظیر داعش را تشریح و تأکید کرد که ملت ایران با وجود تحمل تحریم‌های ظالمانه و گسترده، توانست مسیر حراست از استقلال سیاسی و پیشرفت های علمی و اقتصادی خود را با موفقیت ادامه دهد. رئیس دولت انتقالی مالی نیز در این دیدار با استقبال از توافق‌های حاصله بین دو کشور جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی، دستاوردهای ملت ایران در مقابله با تحریم‌های ظالمانه و کسب جایگاه مهم سیاسی و اقتصادی ملت ایران در عرصه منطقه‌ای و جهانی را الگویی برای ملت مالی جهت مبارزه با زیاده خواهی‌های برخی دولت‌های خارجی دانسته و مدیریت موفق سیاسی مسئولان ایرانی در هدایت جریان رشد اقتصادی و علمی کشور را ارزشمند خواند.
دیدار با فعالان اقتصادی دو کشور
وزیر امور خارجه همچنین عصر سه‌شنبه پس از این دیدار، از پلی کلینیک هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در پایتخت این کشور بازدید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای مالی خود، همکاری با مالی در حوزه‌های اقتصادی، دفاعی و آموزشی را از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت که همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی از عرصه‌های مهم تعاملات بین دو کشور است. امیرعبداللهیان همچنین در نشست مشترک وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مالی با فعالین اقتصادی و تجاری دو کشور، اظهار کرد: وزرای خارجه دو کشور تلاش و اهتمام ویژه‌ای برای کمک به بخش خصوصی دارند. وی در این نشست همچنین بر ضرورت گسترش تعاملات فعالین اقتصادی - تجاری دو کشور تأکید کرده و از آمادگی وزارت خارجه کشورمان برای ارائه تسهیلات هرچه بیشتر بخش خصوصی جهت فعالیت در این کشور خبر داد.
سفر به تانزانیا
وزیر امور خارجه کشورمان در دومین مقصد خود در این سفر دوره‌ای، ظهر دیروز عازم تانزانیا شد. پس از تانزانیا، امیرعبداللهیان در آخرین مقصد آفریقایی این سفر عازم زنگبار خواهد شد. این سفر در راستای تأکید سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم تحکیم و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی انجام شده است. رئیسی پیش‌تر با غیر قابل قبول دانستن سطح کنونی روابط میان ایران و کشورهای قاره سیاه، از وزارت امور خارجه خواسته بود تا ساز و کار عملیاتی را برای شناسایی همه ظرفیت‌‌ها و افزایش مناسبات میان ایران و کشورهای قاره آفریقا در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و سیاسی به کار گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما