شناسهٔ خبر: 55808763 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

پیمان صالحی در گفت‌وگو با دانا خبر داد:

تأمین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان، با راه‌اندازی صندوق علوم، تحقیقات و فناوری/ اعتبار بلاعوض برای تبدیل ایده به محصول ممکن خواهد شد

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت ویژه‌ نظام تأمین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان گفت: خوشبختانه رئیس‌جمهور راه‌اندازی صندوق علوم، تحقیقات و فناوری را تأیید کردند که اعتبار بلاعوض برای تبدیل ایده به محصول را ممکن خواهد کرد و تأکید کرد نگاهمان به دانش فناورانه، در راستای تجاری‌سازی اقتصادی یافته‌های علمی است.

صاحب‌خبر -

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره شعار سال و تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای تأمین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه اظهار کرد: امسال علاوه بر نگاه علمی به فعالیت دانشگاهی و مراکز علم و فناوری، ارتباط آنها با مسائل اقتصادی نیز مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.

ایران در رتبه ۱۵ تولید علم جهانی

وی ادامه داد: جوانان ما به‌خصوص محصلین تحصیلات تکمیلی در کارشناسی ارشد و دکترا بزرگ‌ترین نقش در تولید علم در کشور را دارند و رتبه تولید ما از سال ۱۹۹۶ که با تولید ۸۵۱ مقاله علمی در پله ۵۴ تولید علم دنیا قرار داشتیم در سال ۲۰۲۱ با ۷۸ هزار مقاله علمی در پله ۱۵ تولید علم جهانی ایستادیم که ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سایر بازیگران حوزه علم و فناوری وظیفه داریم این خروجی‌ علمی‌ را به تجاری‌سازی برسانیم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: ما در سال گذشته نیز رتبه ۱۶ جهانی را ثبت کرده بودیم، پس علاوه بر همه محدودیت‌ها باز هم باهمت جوانان ۶ هزار مقاله بین‌المللی به مقالات ما اضافه شده است  تا جایی که امروز در بین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه دارای رتبه نخست تولید علم هستیم.

دکتر صالحی گفت: ما با وجود داشتن یک درصد جمعیت جهان دو درصد تولید علم جهانی را داشتیم و این فقط مقالات بین‌المللی ماست که باید بسیاری از مقالات فارسی علمی داخلی را نیز به آن افزود، اما مهم است در راستای تأمین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان برای به تولید رسیدن این ایده‌ها نیز قدم برداریم تا ثمره این اقدامات اقتصادی در سفره مردم دیده شود.

بیشتر بخوانید:
حمایت از شرکت‌های دانش بنیان موثرترین مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی

وجود تناسب مستقیم بین رشد تکنولوژی نوآورانه و اقتصاد


وی با اشاره به موفقیت‌های علمی چین و پیشی‌گرفتن تولید علم در این کشور بر کشور امریکا گفت: پس نسبت مستقیمی بین رشد تکنولوژی نوآورانه و اقتصاد وجود دارد که باید با یک ریل‌گذاری خوب این روند را در کشور پیاده کرد که در سال‌های اخیر این اقدامات آغاز شده تا ایده جوانان به محصول تبدیل شود و به بازار برسانیم.

وی در خصوص پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی علم و فناوری و انجمن‌های علمی ایران اظهار داشت: هم اکنون ۵۵۹ پژوهشگاه و مرکز پژوهشی، ۱۰۷ قطب علمی و ۴۱۹ انجمن علمی در حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، هنر و معماری در کشور داریم.

وی خاطرنشان کرد: تعریف جهانی کلمه نوآوری تبدیل ایده به محصول قابل‌استفاده است که در طول سال‌های گذشته با راه‌اندازی ۳۰۰ مرکز رشد و مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری سعی کرده‌ایم حلقه ارتباط تولیدات علمی و بازار را به حلقه‌ای پیوسته تبدیل کنیم.

ایده‌های نوآورانه در ۲۲۳ مرکز، هدایت و تجاری‌سازی می‌شوند


این معاون نوآوری و تجاری‌سازی اسبق ریاست‌جمهوری گفت: امروز این امکان پیش‌آمده تا در ۲۲۳ مرکز در کشور جوانان نوآور مورد هدایت و پشتیبانی قرار بگیرند تا ایده آنها در قالب یک شرکت به محصول تبدیل شود و این محصول در تمامی پارک‌های علم و فناوری استانی که اکنون ۶۶ هزار نفر در این مراکز مشغول به کار هستند نیز دید و به‌کارگیری شود.

وی با اشاره به وجود ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان گفت: یک هزار و ۷۰۰ شرکت از این آمار اکنون در این پارک‌های علم و فن آوری مستقر هستند و این اقدامات در سال‌های اخیر موجب شده تا رتبه کشور ما که در سال ۲۰۱۴ میلادی در شاخص نوآوری جهانی ۱۲۰ بوده اکنون مبدل به رتبه ۶۰ جهانی شده است.

اعتبار بلاعوض برای تبدیل ایده به محصول با راه‌اندازی صندوق علوم، تحقیقات و فناوری


صالحی با اشاره به اهمیت نظام تأمین مالی گفت: یک ایده هرقدر هم قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد اگر حمایت مالی نشود در واقع اتفاقی نیفتاده است و خوشبختانه قدم‌هایی برای راه‌اندازی صندوق‌های پژوهش و فناوری در سال‌های گذشته برداشته شده و امروز در تمامی ۳۱ استان کشور این صندوق وجود دارد که وظیفه این صندوق‌ها حمایت‌های مالی به‌صورت وام و سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر واحدهای فناورانه است.

وی توضیح داد: علاوه بر این اقدام صندوقی با نام نوآوری و شکوفایی وجود دارد که به طور خاص وظیفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد تا برنامه‌ریزی دقیق در راستای تأمین مالی طرح‌های دانش‌بنیان به سرانجام برسند.

دکتر صالحی گفت: خبر خوب این روزها این است که در هفته جاری رئیس‌جمهور راه‌اندازی صندوق علوم، تحقیقات و فناوری را نیز تأیید کردند که حلقه مفقوده اعتبار بلاعوض برای تبدیل ایده به محصول را ممکن خواهد کرد، زیرا در بعضی مواقع نیاز بود تا سرمایه‌گذاری‌هایی بلاعوض انجام شود زیرا وام نمی‌توانست جواب‌گوی نیاز تبدیل یک ایده به محصول تجاری شود.

وی گفت: صندوق علوم و فناوری که نام بین‌المللی آن گرند می‌شود صندوقی است که این اعتبار را دارد تا تأمین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان یا گرند پژوهشی را برای این ایده‌ها در نظر بگیرد تا یک ایده به محصول تبدیل شود و امید داریم با تصویب در هیئت دولت و فعال‌شدن این صندوق گره‌ای از کار نوآوران باز شود.

 

نظر شما