شناسهٔ خبر: 55807764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

دکتر قالیباف در نشست شورای برنامه‌ریزی استان لرستان؛

دولت و مجلس محکوم به موفقیت هستند/ دستگاه‌های نظارتی شجاعت را از مدیران امین و قوی نگیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: هنوز سال اول دولت سیزدهم است و مردم به این مجلس و دولت امیدوار هستند؛ این دولت و مجلس محکوم به موفقیت بوده و این توقع به حق مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان دومین نظارت ستادی خود در نشست شورای برنامه‌ریزی استان لرستان، ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت هفته دولت و گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، گفت: بدون شک این شهیدان از مصادیق مسئولانی بودند که تقوا پیشه می‌کردند، اخلاص داشتند و بر اساس سنت الهی حرکت کرده و دغدغه مند مردم بودند.

رئیس قوه مقننه افزود: به استاندار استان لرستان و مجموعه عزیزان حوزه اجرایی استان خداقوت می‌گوییم، هنوز سال اول دولت سیزدهم است و مردم به این مجلس و دولت امیدوار هستند. این دولت و مجلس محکوم به موفقیت بوده و این توقع به حق مردم است.

وی ادامه داد:  کمتر از ده روز قبل بود که به نمایندگان استان لرستان اعلام کردم که قصد داریم به این استان سفر کنیم و با آشنایی که از این استان دارم، باید بگویم که لرستان از معدود استان‌هایی است که ظرفیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر نیز ظرفیت‌های آن آنگونه که باید در مسیر بعد از دوران جنگ که فرصت خوبی برای انجام کارها بوده، رشد نکرده است.

دکتر قالیباف با بیان اینکه لرستان از جهت سوابق گذشته و تمدن عظیم و قوی، قابلیت های زیادی دارد، تصریح کرد: در سال ۹۰ مطالعه ۵ الی ۶ ماهه‌ای از لرستان به مناسبت کارهایی که در حال انجام بود داشتم و دقیق به این استان پرداختم، در ذهن من این بود که به این استان با دقت بیشتری توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: با همت نمایندگان استان لرستان و با سیاست‌های مجلس یازدهم برای توجه به مناطق محروم، بودجه سال ۱۴۰۱ لرستان علی رغم تمامی مشکلات در مقایسه با سال گذشته آن تفاوت پیدا کرده و این نوعی توجه است. اما بنظر می‌رسد که باید کار متفاوت تری از گذشته انجام دهیم و امیدواریم این سفر موجب رخ دادن این اتفاق خوب در برنامه هفتم توسعه شود.

قالیباف با اشاره به اینکه برخی نکات ارائه شده در این نشست تازگی داشت و آنها را یادداشت کردم و حتما به آنها توجه می‌کنیم، افزود: اجازه بدهید در نشست فردا در خصوص اولویت‌های سفر و اقداماتی که باید انجام شود بحث کنیم و روسای کمیسیون‌ها جمع‌بندی‌های خود را ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً در استان‌ها تاکید می‌کنم  دستگاه‌های نظارتی باید شجاعت را به مدیران امین و قوی بازگردانند و این خیلی مهم است، عنوان کرد: اگر به مدیرانی که قوی و امین نیستند فرصت و شجاعت داده شود، مشکل ایجاد می‌کنند و باید برای آنها طور دیگری چاره اندیشی کرد، ولی به مدیر قوی و امین باید شجاعت داد تا بتواند کارها را پیش ببرد و مسئولیت پذیر باشد، امروز در بروکراسی بسیار پیچیده و بی‌ربطی گرفتاریم که اگر بخواهیم از آن عبور کنیم باید شجاعت داشته باشیم وگرنه در مسیرهایی می‌افتیم که کمتر کسانی حاضر می شوند که هزینه ها را بدهند و شجاعت داشته باشند.

رئیس قوه مقننه گفت: اگر کسی قوی، امین، با اخلاص و با شجاعت کار کند و به دِین خود نسبت به مردم، انقلاب و نظام عمل کند بدون شک خداوند از او حمایت کرده و آبروی او را حفظ می‌کند و قدرت او را تقویت می‌نماید و این سنت الهی است و در آن تردید نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی باید در این راه تلاش کنند تا در حین نظارت، حمایت و گره‌گشایی، شجاعت را نیز به مدیران بدهند البته خود مدیر باید شجاع باشد اما دستگاه های نظارتی نباید شجاعت و انگیزه مدیر را از بین ببرند.

 

فاطمه مقصودی در نشست شورای برنامه‌ریزی استان لرستان، گفت: از دستگاه‌های اجرایی برای ارائه گزارش تشکر می‌کنیم؛ دکتر قالیباف نیروی جهادی و میدانی و بیشتر به صورت عملی در جهت رفع مشکلات ورود می‌کند از این رو ایشان پیشنهاد دادند که به جای آمار دادن و خوب نشان دادن وضعیت، مسائل و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، مطرح شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: استان لرستان سا‌ل‌ها در مسیر توسعه بوده اما روی توسعه را ندیده است و متأسفانه با این مهم فاصله زیادی دارد؛ راه‌های رسیدن به پیشرفت و توسعه بیانیه گام دوم انقلاب است که باید از آن پیروی کرد و با تورم افسارگسیخته‌ای که امروز با آن مواجه هستیم مردم را از لحاظ اقتصادی از تنگناها نجات دهیم.

وی یادآور شد: آمار بیکاری و وضعیت اقتصادی استان لرستان رضایت‌بخش نیست بنابراین برنامه‌ها باید برای رفع این تنگناها باشد و وظیفه دستگاه‌های اجرایی مرتفع کردن مشکلات است و مشکلات باید در سایه تحول آفرینی رفع شود و لازمه رسیدن به تحول جهش تولید است و با بهبود وضعیت تولید، زمینه برای گسترش صادرات و بازاریابی فراهم خواهد شد و همچنین باید به ارتقاء کیفیت کالاهای تولیدی نیز توجه کرد زیرا باعث جذب بازارهای داخلی و خارجی می شود؛ مردم مدیر متعهد، متخصص و مردمی و انقلابی می‌خواهند و باید ایمان داشت که در سایه بیانیه گام دوم انقلاب، ایران در چند سال آینده از نظر نظامی، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری جزء برترین کشورها باشد.

یحیی ابراهیمی نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: دستگاه‌های اجرایی گزارشات میدانی خود را از مشکلات در حوزه‌های مختلف ارائه کردند و در دنیا نیروی انسانی قوی و آموزش دیده و همچنین منابع خدادادی باعث تولید ثروت می‌شود که خوشبختانه این دو فاکتور در استان لرستان وجود دارد اما متأسفانه بعد از گذشت 43 سال از انقلاب شکاف اقتصادی بین استان‌ لرستان و استان‌های همجوار وجود دارد؛ چه اتفاقی افتاده که در برخی از روزها ما حتی در استان پرواز نداریم و لرستان تنها استانی است که به خط ریلی متصل نیست و مهمترین اولویت مردم در حال حاضر اشتغال و بیکاری است؛ قبول ندارم که آمار بیکاری کاهش یافته زیرا در استان لرستان اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی ادامه داد: توجه به کشاورزی می‌تواند توسعه استان را رقم بزند زیرا 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد و در شهرستان الشتر بیش از 350 چشمه وجود دارد اما متأسفانه میزان اراضی کشاورزی کمتر از 10 درصد است؛ اگر به دنبال توسعه استان‌ها و مناطق محروم هستیم باید مصوبات راهگشا و موثری در مجلس داشته باشیم؛ استان لرستان در زمان جنگ در خط مقدم بود و متأسفانه سرمایه‌گذاری در آن اتفاق نیفتاده است و کارگاهی نداریم که فعالیت کرده و ارزش افزوده یک درصد داشته باشیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده ظلمی در حق مناطق محروم است و استانی مانند استان لرستان که نسبت به پروژه‌های نیمه تمام کمتری دارد را نباید با دیگر استان‌ها مقایسه کرد.

مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس در این نشست گفت: می طلبد در این سفرها یک یا دو پروژه پیگیری و عملیاتی شود و به سرانجام برسد؛ نباید به ارائه آمارهای اشتباه بار سنگینی بر دوش جوانان بگذاریم که مأیوس‌تر شوند و اینکه آمار بیکاری در لرستان کاهش یافته درست نیست و مسئولان مربوطه نباید چنین آمارهایی را ارائه کنند و متأسفانه شاهد بیش از 70 درصد بیکاری در استان هستیم و اغلب مردم و جوانان به این دلیل مهاجرت کردند.

وی خطاب به دکتر قالیباف ادامه داد: با پیگیری و ورود شما اقدامات مناسبی در مورد سدهای لرستان انجام شد و می طلبد پیگیری‌های بیشتری صورت گیرد؛ متأسفانه دو دهه است در مرمت قلعه فلک‌الافلاک تعلل می‌شود در حالی که این مهم می‌تواند صنعت توریسم را در استان فعال کند. در این رابطه می‌طلبد به داد مردم برسید. همچنین تعرفه‌های برق در استان بسیار بالا است و ظلمی در حق مردم است؛ متأسفانه ارائه آمارهای کذایی ما را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند؛ همچنین توجه به راه‌های روستایی و تأمین آب شرب امری ضروری است و می طلبد رئیس مجلس به داد مردم برسند.

حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس در ادامه نشست خطاب به دکتر قالیباف گفت: از شما برای حضور در خانه عشایر تشکر می‌کنم؛ جنگل زاگرس 6 میلیون هکتار است که یک میلیون و 200 هکتار آن در لرستان قرار دارد و 600 هزار هکتار آن و در واقع 25 تا 100 درصد تنه و جوانه‌های درخت آسیب دیده و خشک شده‌ است و این معضل آسیبی ملی است و باید به مسئله ملی تبدیل شود و تمامی قوا پای کار بیایند.

وی ادامه داد: متأسفانه سهم آبه لرستان از دو حوزه آبریز کرخه و دز تبدیل به کارون بزرگ شده و سهم ما از 60 درصد به 4 درصد رسیده و کمترین ذخیره آب را داریم. همچنین صنایع راکد یکی از مشکلات موجود است و می طلبد روسای سه قوه به این مسئله ورود کنند زیرا مشکلات مدیریتی و حقوقی دارند و برای بهبود وضعیت استان و اشتغال جوانان باید صنایع راکد تعیین تکلیف شوند.

گودرزی افزود: 70 کیلومتر طول قنات‌های ازنا و دورود است و در واقع 220 رشته قنات داریم که اگر 30 میلیارد تومان اختصاص یابد، کشاورزی دیمی خواهد شد و مردم ماندگار می‌شوند؛ کمربندی دورود 20 سال است که تعیین تکلیف نشده است و می‌طلبد این مهم با تزریق بودجه بهره‌برداری شود. سد کمندان در حال آبگیری است اما بنیاد مسکن نتوانسته محل جدید روستا را در جوار روستا تعیین تکلیف کند و نقشه این موضوع را به ما نشان نمی‌دهید.

عباس گودرزی خطاب به دکتر قالیباف با بیان اینکه امیدواریم سفر شما منشأ خیر و برکت برای تمامی مناطق استان باشد، گفت: پیشرفت باید متوازن و نگاهمان در سطح استان باید استانی باشد زیرا سرریز مسائل هر شهرستانی جاری و ساری در شهرستان‌های دیگر می‌شود بنابراین زمانی استان به نقطه مطلوب خواهد رسید که تمامی بخش‌های استان پیشرفت کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مسئله‌محور حرکت کرد و نقطه‌زنی کرد؛ رئیس جمهور عدد قابل توجهی را برای آبخیزداری اختصاص دادند و این مهم برای استان لرستان امری ضروری و فوری و بر زمین مانده است؛ سال گذشته که با تنش آبی مواجه بودیم با بند خاکی توانستیم به چندین روستا آبرسانی کنیم و قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی احیا شد و از سیلاب جلوگیری شد و برای مدیریت بحران باید نهضت آبخیزداری اولویت باشد بنابراین می‌طلبد استان لرستان سهم ویژه‌ای از منابع آبخیزداری داشته باشد.

وی  افزود: ما سرمایه، امکانات و آورده‌های خدادادی داریم بنابراین باید توان مدیریتی را تقویت کرد؛ در شهرستان بروجرد حدود 21 معدن داریم که 17 تا 18 معدن فعال است و چندین سال است که حدود 5 معدن فلزی با هماهنگی ایمیدرو شناسایی شده اما متأسفانه فرآیندها به کندی پیش می رود و تا زمانی که اینجانب این موضوع را دنبال نکنم مسئولی از حوزه صنعت موضوع را پیگیری نمی‌کند. در واقع هلدینگ پای کار است و می‌طلبد این 5 معدن در مصوبات پیش‌بینی شود زیرا ارزش اقتصادی آنها قابل توجه است؛ به دنبال ارتقاء و افزایش 500 تخت به دانشکده علوم پزشکی شهرستان بروجرد هستیم و وزیر بهداشت با آن موافقت کرده و می طلبد به این مهم توجه شود.

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس در این نشست خطاب به دکتر قالیباف گفت: حضور میدانی و بررسی مشکلات توسط شما وظیفه شما نیست و قدردان زحمات شما هستیم؛ توسعه فرآیند چند مرحله‌ای است و اجرای طرح‌هایی مبتنی بر مزیت‌های نسبی در مناطق مورد نظر و اسامی کسانی که باید این اولویت‌ها را مورد توجه قرار دهند، مشخص است و بخشی نیز توسط بخش خصوصی اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: باید دید که دولت در استان لرستان تا چه حد سرمایه‌گذاری کرده است و چه تعداد  طرح را اجرا کرده است و همچنین سازمان‌های دولتی چه اقداماتی را انجام داده‌اند؛ تنها طرح دولتی که در شهرستان الیگودرز اجرا شده کارخانه کاغذ و سنگ است که منتظر ورود ماشین‌آلات آن هستیم؛ متأسفانه بخش خصوصی نیز فعالیت چندانی در استان انجام نداده و متأسفانه بانک‌های خصوصی با سپرده‌های مردم استان به مناطق دیگر تسهیلات می‌‌دهند و در استان‌های محروم سرمایه‌گذاری نمی‌کنند که باید این موضوع مدیریت شود؛ متأسفانه به زیرساخت‌های توسعه‌ای در استان توجه نشده، مشکل مردم استان کمبود و عدم بارش نیست و عدم ایجاد شبکه‌های انتقال آب و مخازن آب معضلی جدی است و متأسفانه به ساخت سدهای کوچک توجه نشده است و متأسفانه مدیران استانی در برخی پروژه‌ها همکاری لازم را ندارند.

محمدرضا مبلغی نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس در ادامه نشست گفت: متأسفانه دولت آنچه که حق مردم بوده را ادا نکرده و مسئولان استانی نیز کوتاهی‌هایی داشته‌اند و مدیران ضعیفی در دستگاه‌های دولتی بوده که امر توسعه را مورد توجه قرار ندادند. دولت وظیفه دارد برای ایجاد اشتغال، رفاه، فرهنگ‌سازی صحیح و رفع فقر و محرومیت تلاش کند اما متأسفانه این موارد به اندازه کافی توجه نشده است و کشاورزی ما علیرغم داشتن بهترین اراضی و آب فراوان به درستی توسعه نیافته است؛ احداث سد معشوره پس از 60 سال هنوز بلاتکلیف مانده است و وزارت نیرو علیرغم دستور رئیس جمهور هنوز از انعقاد قرارداد برای احداث این سد خودداری می‌کند.

سیدحمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر در مجلس در ادامه این نشست بیکاری را یکی از مشکلات اصلی استان لرستان دانست و گفت: جوانان استان به علت نبود زیرساخت‌های لازم با مشکلات جدی مواجه هستند و اغلب آنان به استان‌های همجوار مهاجرت می کنند و برخی از آنها  به عنوان شوتی در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند و استان لرستان بالاترین آمار بیکاری در کشور را دارا است. همچنین برای توسعه جاده‌ها و راه‌های با کمبود منابع مواجه هستیم. همچنین مهار آب‌های سطحی نیز یکی از مشکلات ما است و در حالی که سومین استان پرآب کشور هستیم اما در مورد مهار آب‌ها مشکل داریم، در زمستان با تهدید سیل موااجه هستیم. بنابراین می‌طلبد سدهای مورد مطالعه اجرایی شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم در دولت و مجلس انقلابی فاصله رشد متوازن در استان‌ها کاهش یابد و اگر هلدینگ‌ها در هر حوزه انتخابیه یک یا دو پروژه را اجرا کنند، بخشی از مشکلات استان‌ها رفع خواهد شد. همچنین می‌طلبد به راه آهن خرم آباد – دورود، خرم آباد _ پلدختر – اندیمشک به عنوان رگ حیات استان توجه شود./

پایان پیام

نظر شما