شناسهٔ خبر: 55804449 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

ابتکار جالب کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد

شبیه ‌سازی مسابقات جهانی در اردوی تیم ملی کشتی ایران، این بار قهرمان جهان می‌شود؟!

مسابقات کشتی قهرمانی جهان 2022 در شرایطی کمتر از 120 روز دیگر در صربستان برگزار می‌شود که از هر دو تیم آزاد و فرنگی انتظار کسب عنوان قهرمانی می‌رود.

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
شمارش معکوس برای حضور ستاره‌های کشتی ایران در مسابقات جهانی صربستان آغاز شده و حالا آزادکاران بیش از هر زمان دیگری خود را برای رویارویی با رقبای بزرگ محک می‌زنند.در برنامه جالبی که کادرفنی برای آزادکاران در نظر گرفته، قرار است مسابقات جهانی در خانه کشتی شبیه‌‌سازی شود تا ملی‌پوشان ایرانی نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند. 
علیرضا سرلک، رضا اطری، رحمان عموزاد خلیلی، امیر محمد یزدانی، یونس امامی، محمد نخودی، حسن یزدانی، کامران قاسمپور، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع 10 آزادکاری هستند که بعد از طی چرخه انتخابی تیم ملی قرار است در مسابقات جهانی روی تشک بروند. 
آزادکاران اعزامی ایران به مسابقات قهرمانی جهان طبق برنامه اتحادیه جهانی کشتی در رقابت‌های جهانی، صبح فردا به صورت نمادین در مراسم وزن‌کشی شرکت می‌کنند، سپس پس از استراحت و تغذیه، به مصاف رقبای خود می‌روند.بر اساس طرح کادر فنی، همه کشتی‌گیران اعزامی به مسابقات جهانی بدون توجه به برد یا باخت در این مبارزه‌ها، در مجموع 7 مبارزه برگزار می‌کنند که 3 مبارزه صبح فردا، 2 مبارزه عصر فردا و 2 مبارزه نیز بعد از ظهر جمعه برای هر کشتی‌گیر برگزار می‌شود که یک مبارزه نیز از رقابت‌های جهانی بیشتر خواهد بود.
پژمان درستکار که سال گذشته نتایج درخشانی را با تیم ملی رقم زد، امسال امیدوار است در غیاب روس‌ها بتواند بعد از سال‌ها جام قهرمانی جهان را به ایران بیاورد.
ترکیب ایران در مسابقات جهانی 2022
مسابقات کشتی بزرگسالان قهرمانی جهان روزهای ۱۹ تا ۲۷ شهریورماه در شهر بلگراد صربستان برگزار می‌شود و تیم ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران با ترکیب زیر در مسابقات شرکت می‌کند:‌
تیم ملی کشتی فرنگی: وزن ۵۵ کیلوگرم: پویا دادمرز، وزن ۶۰ کیلوگرم: مهدی محسن نژاد‌، وزن ۶۳ کیلوگرم: علیرضا نجاتی‌،‌ وزن ۶۷ کیلوگرم: محمدرضا گرایی،‌وزن ۷۲ کیلوگرم:محمدرضا مختاری، وزن ۷۷ کیلوگرم: محمدعلی‌گرایی،‌وزن ۸۲ کیلوگرم: پژمان پشتام،‌وزن ۸۷کیلوگرم: ناصر علیزاده،‌وزن ۹۷ کیلوگرم: محمدهادی ساروی و وزن ۱۳۰ کیلوگرم: امین میرزازاده.
تیم ملی کشتی آزاد:‌ وزن ۵۷ کیلوگرم: علیرضا سرلک، وزن ۶۱ کیلوگرم: رضا اطری‌،وزن ۶۵ کیلوگرم: رحمان عموزاد خلیلی‌، وزن ۷۰ کیلوگرم: امیر محمد یزدانی، وزن ۷۴ کیلوگرم: یونس امامی، وزن ۷۹ کیلوگرم: محمد نخودی، وزن ۸۶ کیلوگرم: حسن یزدانی، وزن ۹۲ کیلوگرم: کامران قاسمپور، وزن ۹۷ کیلوگرم: محمدحسین محمدیان و وزن ۱۲۵ کیلوگرم: امیرحسین زارع.
انتظار قهرمانی از آزاد و فرنگی کاران
با توجه به آمادگی بالای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران و همچنین غیبت روسیه به عنوان یکی از مدعیان سنتی کشتی جهان، انتظار می‌رود آزاد و فرنگی کاران ایران بتوانند عنوان قهرمانی جهان را بدست آورند هرچند با حضور مدعیان قدرتمندی چون آمریکا کار آسانی نخواهد بود.
در کشتی آزاد، ایران در دوره قبلی (2021 نروژ) از لحاظ مرغوبیت مدال بهترین عملکرد را داشت. در این مسابقات حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم، کامران قاسم پور در وزن 92 کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن 125 کیلوگرم به مدال طلا، علیرضا سرلک در وزن 57 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در وزن 65 کیلوگرم و محمد نخودی در وزن 79 کیلوگرم به مدال نقره و مجتبی گلیج در وزن 97 کیلوگرم به مدال دست یافتند. در رده‌بندی تیمی نیز تیم ایران با 162 امتیاز به عنوان سوم دست یافت و تیم‌های روسیه با 173 و آمریکا با 165 امتیاز به ترتیب اول و دوم شدند. 
با نتایجی که در اسلو به‌دست آمد تیم ملی کشتی آزاد ایران موفق شد دومین نتیجه برتر تاریخ کشتی آزاد ایران از لحاظ مرغوبیت مدال را در رقابت‌های جهانی اسلو از آن خود کند. بهترین نتیجه تاریخ تیم کشتی آزاد ایران تاکنون در رقابت‌های جهانی 1961 یوکوهاما رقم خورد، جاییکه ایران با 5 طلای محمد ابراهیم سیف‌پور، محمدعلی صنعتکاران، امامعلی حبیبی، منصور مهدی زاده و جهان پهلوان غلامرضا تختی، یک مدال نقره نصرالله سلطانی نژاد و یک برنز حمید توکل به کار خود پایان داد تا نتیجه‌ای خارق العاده و تاریخی رقم بخورد.
تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از گذشت 60 سال هر چند نتوانست رکورد تاریخی یوکوهاما را بشکند اما بهترین نتیجه تاریخ کشتی از لحاظ مرغوبیت مدال بعد از رقابت‌های جهانی یوکوهاما را طی 6 دهه گذشته رقم زد
در کشتی فرنگی، ایران در دوره قبلی (2021 نروژ) مثل کشتی آزاد نمایش درخشانی داشت و موفق شد با کسب 4 طلا و 2 برنز علاوه‌بر ثبت بهترین نتیجه تاریخ، عنوان نایب قهرمانی مسابقات را بدست آورد. برای ایران در این دوره از رقابت‌ها میثم دلخانی در وزن 63 کیلوگرم، محمدرضا گرایی در وزن 67 کیلوگرم، محمدهادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم و علی اکبر یوسفی در وزن 130 کیلوگرم مدال طلا گرفتند و محمدعلی گرایی در وزن 77 کیلوگرم و پژمان پشتام در وزن 82 کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. 2 طلایی کشتی فرنگی ایران در این دوره از استان مازندران و 2 طلایی دیگر از استان فارس هستند تا این دو استان امروز پرچمداران کشتی فرنگی جهان باشند.
تیم ایران در رده‌بندی تیمی نیز با کسب 146 امتیاز به‌عنوان نایب قهرمانی دست یافت. تیم‌های روسیه و آذربایجان به ترتیب با 152 و 107 امتیاز اول و سوم شدند. هدایت ایران را در این مسابقات محمد بنا بر عهده داشت.
کسب 4 طلا و 2 برنز بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی ایران در مسابقات قهرمانی جهان بود؛ هیچ زمانی ایران نتوانسته بود تا این‌اندازه موفق عمل کند. فرنگی کاران علاوه‌بر کسب 4 طلا، برای اولین بار طلای سنگین وزن را نیز به‌دست آوردند. کشتی فرنگی کشورمان در آخرین دوره از این مسابقات که در سال 2019 برگزار شده بود 3 برنز توسط محمدعلی گرایی، سعید عبدولی و علیرضا نجاتی کسب کرده بود اما در این دوره به طور چشمگیری پیشرفت داشت.

 

نظر شما