شناسهٔ خبر: 55804245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خاکستر شدن بلوط‌های خامین در میان شعله‌های کمبود تجهیزات

روزنامه جوان

آتش‌سوزی جنگل‌های خامین در محدوده گچساران در کهگیلویه وبویراحمد که از چند روز پیش آغاز شده می‌تواند دوباره قصه‌ای تلخ برای درختان بلوط باشد که با از بین رفتن هر یک اصله از آن‌ها نفس‌های زاگرس به شماره می‌افتد.

صاحب‌خبر -

آتش‌سوزی جنگل‌های خامین در محدوده گچساران در کهگیلویه وبویراحمد که از چند روز پیش آغاز شده می‌تواند دوباره قصه‌ای تلخ برای درختان بلوط باشد که با از بین رفتن هر یک اصله از آن‌ها نفس‌های زاگرس به شماره می‌افتد. بعد از شروع آتش‌سوزی و از همان ابتدا نیرو‌های مردمی، تشکل‌های مردم نهاد و چند تن از نیرو‌های محیط‌زیست عازم منطقه هدف شدند. حالا شرایط سخت‌گذر منطقه و وزش باد لحظه به لحظه بر حجم زبانه‌های آتش افزوده است. با آغاز اعزام نیرو‌های بیشتر به این منطقه، هلی‌برن نیرو نیز در دستور کار قرار گرفت، اما باز هم کمبود تجهیزات و امکانات اطفای حریق به شدت نمایان است و سوختن و خاکستر شدن درختان در میان شعله‌های بی‌تفاوتی‌ها.

منطقه حفاظت شده کوه خامی با مساحت ۲۵ هزارو ۶۷۱ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال شرق دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این منطقه کوهستانی در سال ۱۳۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری پلنگ، بز و پازن، قوچ و میش و کبک دری مورد اقدام ثبت و در سال ۱۳۸۰ به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد. اما طی سال‌های اخیر و به خاطر خشکسالی و وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد بخشی از آن از بین رفته و متأسفانه طی چند روز اخیر هم درگیر شعله‌های سخت آتش است. به گفته مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد ساعت ۱۶ آخرین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱، آتش سوزی در کوه خامین در محدوده «جهاد آباد» شهرستان گچساران آغاز شد و اکیپ ۸ نفره از محیط‌بانان محیط‌زیست شهرستان گچساران به محل اعزام شدند و شب را در منطقه بیتوته کردند.
اسلام جاودان خرد ادامه داد: «به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و باد شدید محیط بانان موفق به مهار آتش نشدند. با این حال تاکنون چندین نیرو، متشکل از محیط بانان، هلال‌احمر، قرق بانان و سازمان‌های مردم نهاد و شرکت نفت با هفت سورتی پرواز در منطقه پیاده و مشغول مهار آتش هستند.» مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز از اعزام ۱۶٠ نیروی جدید برای افزایش سرعت در مهار آتش سوزی جنگل‌های خامین گچساران خبرداد و گفت: «سخت گذر بودن منطقه خامین گچساران و باشت عملیات مهار آتش سوزی را با سختی مواجه کرده است.» علیرضا نیکروز با بیان اینکه این آتش سوزی در حال گسترش است، تصریح کرد: «وزش باد شدید باعث درگیر شدن جنگل‌های هر دو شهرستان گچساران و باشت در محدوده خامین شده است.»، اما به گفته محلی‌ها آنچه بیش از هر چیز دیگری موجب تکرار و پیشرفت این آتش سوزی‌ها می‌شود، نبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق است که هر سال در مورد تأمین آن‌ها قول‌هایی شنیده می‌شود، اما در عمل کاری صورت نمی‌گیرد.

نظر شما