شناسهٔ خبر: 55795435 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ایده‌های خلاقانه برای محوطه‌سازی باغ با سنگ

باغ ها یکی از مکان‌های دیدنی و زیبا هستند که با به کار بردن وسایل تزئینی و طبیعی جلوه آن بیشتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

یکی از وسایلی که برای محوطه‌سازی در باغ استفاده می‌شود و به‌راحتی در دسترس است، سنگ می باشد. سنگ‌ها در انواع مختلف در دسترس هستند و با توجه به ایده‌ای که برای ساخت محوطه در باغ دارید، می‌توانید از انواع سنگ‌ها برای محوطه‌سازی استفاده کنید.

استفاده از سنگ‌ریزه برای زیر درختان

اطراف درختان به‌صورت طبیعی خاک و کود وجود دارد اما شما می‌توانید با استفاده از سنگ‌ریزه و قلوه‌سنگ اطراف درختان را زیبا کنید. برای این کار می‌توانید چند سانتی متر از اطراف درخت را برای آبیاری فاصله داده و در اطراف آن سنگ‌ریزه بریزید. همچنین این سنگ‌ها باعث می‌شود که آب بیشتری در زیر درختان حفظ شود و از تبخیر آب توسط نور خورشید جلوگیری می‌کند.

استفاده از سنگ‌های قلوه‌ای برای باغچه

قسمت‌های مختلف باغ را می‌توانید توسط سنگ‌های قلوه‌ای احاطه کنید به‌گونه‌ای که فضایی زیبا برای باغچه ایجاد شود و از انواع درختچه و بوته‌های کوچک برای این مکان‌ها استفاده کنید .

استفاده از سنگ‌های تخته‌ای برای یک قسمت از باغ

اگر خواهان یک مکان دنج در گوشه‌ای از باغ هستید، می‌توانید یک قسمت از باغ را که زیاد در معرض رفت‌وآمد نمی‌باشد را انتخاب کرده و از سنگ‌های تخته‌ای برای کف‌پوش آن استفاده کنید و در محیط اطراف آن از دیوار سبز و یا صندلی‌های راحتی قرار دهید تا بتوانید یک مکان آرامش بخش برای خودتان داشته باشید.

تزیین راهرو بین درختان

گاهی قسمتی از آب باغ به‌گونه‌ای است که درختان در فاصله ای نزدیک به‌هم بوده و فضای بین آن‌ها مانند راهرو خالی می‌باشد. می‌توانید این قسمت‌ها را با سنگ‌ریزه و سنگ‌های قلوه‌ای تزیین کرده و یک مکان زیبا در بین درختان ایجاد کنید .

ایده‌های خلاقانه برای محوطه‌سازی باغ با سنگ

استفاده از سنگ برای درست کردن آبشار

تصور یک آبشار زیبا در ورودی باغ بسیار دل‌انگیز و زیبا می‌باشد و باعث ایجاد یک منظره زیبا در باغ می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از چند تخته‌سنگ، یک آبشار زیبا برای باغ طراحی کنید. می‌توانید چند سنگ را به‌صورت پله‌ای بر روی یکدیگر قرار داده و فضای پایین این سنگ‌ها را با سنگ‌ریزه بپوشانید و در اطراف این سنگ‌ریزه‌ها از سنگ‌های درشت‌تر استفاده کنید و یک حوضچه درست کنید و این آب را به زیر درختان هدایت کنید.

ساخت نیمکت‌های سنگی

برای ساخت نشیمن در باغ می‌توانید از سنگ‌های یک تکه و صاف برای ساخت نیمکت استفاده کنید. مزیت ساخت نیمکت با این سنگ‌ها در این است که این سنگ‌ها نسبت ‌به شرایط آب ‌وهوایی بسیار مقاوم بوده و هیچ آسیبی متوجه آن‌ نمی‌شود. همچنین باعث ایجاد یک فضای زیبا در محوطه باغ می‌شود که حس خوبی را در افراد ایجاد می‌کند.

ساخت میز و صندلی

برای محوطه باغ به‌ جای استفاده از میز و صندلی‌هایی که در بازار وجود دارد، می‌توانید با استفاده از سنگ‌ها، صندلی و میزی برای یک گوشه از باغ در نظر بگیرید. اما باید در اندازه‌ی آن‌ها دقت کنید و سطح سنگ‌ها نیز به گونه صاف و صیقلی باشد که باعث اذیت شدن افراد نشود .

استفاده از سنگ برای ساخت پله

اگر بخواهید فضای محوطه باغ شما کاملاً طبیعی باشد می‌توانید از تکه سنگ‌های بزرگ برای ساخت پله استفاده کنید. این سنگ‌ها را می‌توانید با استفاده از سیمان بر روی یکدیگر قرار دهید تا بر روی‌هم لیز نخورند و همچنین نوع سنگی که برای پله‌ها استفاده می‌کنید نیز نباید لیز باشد و یک حالت زبری داشته باشد که هنگام بارندگی باعث لیز خوردن افراد نشود.

ایده‌های خلاقانه برای محوطه‌سازی باغ با سنگ

استفاده از سنگ‌های قلوه‌ای برای هدایت آب

یکی از راهکارها برای هدایت آب در محوطه باغ، استفاده از سنگ‌های قلوه‌ای است که این سنگ‌ها علاوه ‌بر این‌که باعث ایجاد یک فضای زیبا می شوند، می توانند به شما در هدایت آب کمک کنند. می توانید با استفاده از این سنگ‌ها، گذرگاهی برای هدایت آب ایجاد کنید. به‌خصوص برای آبی که از ناودان‌ها بیرون می‌ریزد، استفاده از این قلوه سنگ‌ها بسیار کاربردی است .

استفاده از سنگ برای ساخت دیوار محافظ

امکان دارد باغ شما به‌ گونه‌ای باشد که در فضایی شیب‌دار قرار داشته باشد و شیب‌دار بودن آن باعث شود که خاک ریزش پیدا کند. شما می‌توانید با استفاده از سنگ‌ها یک دیوار محافظ جلوی خاک‌ها قرار دهید و با این کار هم از ریزش خاک جلوگیری می‌کنید هم باعث یک زیبایی خاص در باغ می‌شوید.

ساخت باربیکیو

امروزه فضای باغ‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که تمامی امکانات به ‌راحتی برای افراد فراهم بوده و یک فضای آرامش بخش طراحی می‌شود تا افراد بتوانند هنگام تفریح به‌راحتی از محوطه باغ استفاده کنند و از آن لذت ببرند. ساخت یک باربیکیوی سنگی در باغ می‌تواند ایده ای بسیار زیبا باشد و شما می‌توانید با سنگ‌های قلوه‌ای که با روشی خاص بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند، یک باربیکیوی زیبا در محوطه باغ ایجاد کنید و همچنین در کنار آن از میز و صندلی استفاده کرده و از این فضا لذت ببرید.

استفاده از سنگ‌های شش ضلعی برای فضای بین چمن و خانه

قسمتی از باغ ممکن است به چمن اختصاص داده ‌شده باشد. اگرشما در محوطه باغ، خانه‌ دارید، در فضای خالی بین خانه و چمن‌ها از سنگ های شش ضلعی استفاده کنید که هم کاربرد پیاده‌رو را دارد و هم فضای خالی بین چمن و خانه را زیبا می کند. می‌توانید از سنگ‌های رنگی نیز برای این مکان استفاده کنید تا زیبایی آن دوچندان شود. این سنگ‌ها علاوه‌ بر زیبایی که دارند، باعث می‌شود که رطوبت از چمن به بافت و ساختمان نفوذ نکرده و باعث آسیب به پی ساختمان نشود.

ساخت یک کلکسیون سنگی در باغ

اگر می‌خواهید یک کلکسیون زیبا در باغ داشته باشید که با محوطه باغ نیز سازگاری داشته باشد، به شما پیشنهاد می‌دهیم از سنگ‌ها در ابعاد مختلف استفاده کنید و یک قسمت از باغ را به این سنگ‌ها اختصاص دهید می‌توانید در بین این سنگ‌ها از حیوانات سنگی هم برای زیبایی بیشتر استفاده کنید و همچنین گیاهانی مانند کاکتوس که نیاز به آب زیادی ندارند، در بین این سنگ‌ها قرار دهید .

ایده‌های خلاقانه برای محوطه‌سازی باغ با سنگ

ساخت گلدان‌های سنگی

گلدان‌های سنگی امروزه بسیار کاربرد دارند . در شکل‌های مختلف می‌توانید گلدان‌های سنگی درست کرده و در فضای اطراف باغ از این گلدان‌ها استفاده کنید. می‌توانید دراین گلدان‌ها از انواع گیاهان زیبا استفاده کنید و فضای باغ را نیز چندین برابر زیبا کنید.

ساخت دیوارهای سنگی

با استفاده از سنگ‌ها می‌توانید دیوارهای سنگی کوتاه را در اطراف درختان و باغچه‌ها ساخته و باعث جدا شدن محیط‌های باغچه از دیگر قسمت‌ها شوید. به علاوه می‌توانید برای این‌که این دیوارها از استحکام بیشتری برخوردار باشد، از شن و سیمان استفاده کنید.

فضای ترکیبی از چمن و سنگ

اگر محوطه باغ شما دارای استخر است، بهترین ایده برای باغ شما استفاده از سنگ به ‌صورت ترکیبی با چمن می‌باشد. تصور کنید که یک استخر بزرگ در باغ شما وجود دارد و در اطراف آن از چمن استفاده ‌شده باشد. در فضای بین چمن‌ها می‌توانید از تکه سنگ‌هایی که در سایز متوسط و اشکال مختلفی وجود دارند، استفاده کنید و یک فضای زیبا را در آن مکان ایجاد کنید. بهتر است که سطح این سنگ‌ها به‌صورت صاف و یکدست باشد تا زمان راه رفتن باعث آزار شما نشود.

نظر شما