شناسهٔ خبر: 55786938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

امروز برای اولین بار با حضور نیروهای چهارگانه ارتش برگزار می‌شود

رزمایش مشترک پهپادی در سراسر کشور

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ رزمایش مشترک پهپادی 1401 نیروهای چهارگانه ارتش امروز همزمان با آغاز هفته دولت و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران توانسته است در مدتی کوتاه با اتکا به توانمندی‌ متخصصان داخلی در سطح بالای این فناوری و در جایگاه صادر کننده پهپاد بایستد برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در تشریح اهداف این رزمایش مشترک پهپادی ارتش گفت: پهپادهای جدیدی که توسط کارکنان غیور ارتش جمهوری اسلامی ایران، صنایع وزارت دفاع و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور تولید شده است در این رزمایش مورد آزمایش قرار می‌‌گیرد. وی افزود: دقت و قدرت تسلیحات، میزان مداومت پروازی، قابلیت‌های سامانه‌های هدایت و کنترل و توانمندی‌های رزمی پهپادها از جمله مواردی است که در این رزمایش ارزیابی می‌‌شود.
150 پهپاد با 3 مأموریت ویژه
فرمانده رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۱ ارتش، انتقال تجربه به نیروهای جوان، تمرین آموخته‌ها و افزایش آمادگی‌های رزمی برای مقابله با تهدیدها را از دیگر اهداف و ویژگی‌های رزمایش عنوان کرد و گفت: برای اولین بار رزمایش مشترک پهپادی در سطح نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور اجرا می‌شود. رزمایشی که در گستره جمهوری اسلامی ایران از آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور برگزارمی‌شود. وی تعداد پهپادهای شرکت کننده در این رزمایش را بیش از ۱۵۰ فروند اعلام و خاطرنشان کرد: این تنها قسمتی از توان پهپادی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با مأموریت‌های مختلف شناسایی، مراقبت و رزمی در حال اجرای عملیات هستند.
دستاوردها جلوتر از تهدید‌های نوپدید
سیاری با تأکید بر اینکه رزمایش‌های ارتش با هدف غایی ارتقای آمادگی و توان بازدارندگی کشور اجرا می‌شود، ادامه داد: ما در ساخت انواع تجهیزات و مهمات شامل پهپاد و تسلیحات که توسط پهپادها استفاده می‌شود، حرف برای گفتن داریم و از کشورهای موفق در حوزه طراحی و ساخت پهپاد هستیم.ارتش جمهوری اسلامی ایران سالیان متمادی است که توانمند شدن در حوزه پهپادی را در دستور کار خود قرار داد و علاوه بر تجهیز پایگاه‌های پهپادی زیرزمینی، اخیراً از اولین ناودسته پهپادبر توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش رونمایی شد که متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی است.
دستاوردهایی که در راستای ارتقای قابلیت بازدارندگی دفاعی بخصوص در حوزه تهدیدهای نوپدید و با تکیه بر تعامل میان نیروهای مسلح با بخش‌های دانش بنیان به دست آمده اند و اشراف اطلاعاتی شناورهای ارتش را که برای تأمین امنیت کشتیرانی در مأموریت‌هایی  دورتر از مرزهای آبی کشور مستقر هستند،تا صدها کیلومتر فراسوی مرزهای کشور گسترش داده‌اند.
برتری هوایی به اعتراف امریکا
فراموش نباید کرد که برتری هوایی که جمهوری اسلامی ایران به واسطه توسعه فناوری پهپادی و علی رغم وجود تحریم‌ها به دست آورده چندی پیش فرماندهان نیروی هوایی امریکا را به تضعیف قدرت جنگنده‌های امریکا معترف ساخت و «مایکل اریک کوریلا»، فرمانده سنتکام در اظهار نظری پیرامون توسعه توانمندی پهپادی ایران، گفت: ما برتری هوایی در منطقه غرب آسیا را از دست دادیم. به این ترتیب رزمایش پهپادی مشترک امروز ارتش را باید جلوه اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  دانست. ارتش و سپاهی که در عرصه فناوری‌های دفاعی  و در حوزه موشکی، سایبری و پهپادی توان خود را متناسب با تهدیدات ارتقا داده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما