شناسهٔ خبر: 55786060 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

گفتگو با علی صالح‌کریمی کارشناس و پژوهشگر حقوق آب

مسئله آب هنوز در اولویت قرار نگرفته است

آفتاب‭ ‬یزد‭ :‬در‭ ‬گفتگو‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬کارشناس‭ ‬آب‭ ‬از‭ ‬ابعاد‭ ‬دیگری‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬پرداخته‭ ‬ایم‭. ‬علی‭ ‬صالح‌کریمی‭ ‬معتقد‭ ‬است‭ ‬علیرغم‭ ‬حیاتی‭ ‬بودن‭ ‬مسئله‭ ‬آب‭ ‬هنوز‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬در‭ ‬اولویت‭ ‬مسئولان‭ ‬قرار‭ ‬نگرفته‭ ‬متن‭ ‬این‭ ‬گفتگو‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬شرح‭ ‬است‭: ‬

صاحب‌خبر -


‭ ‬همان‭ ‬طور‭ ‬که‭ ‬مستحضرید‭ ‬بحث‭ ‬قانون‭ ‬آب‭ ‬به‭ ‬شکل‌های‭ ‬مختلف‭ ‬در‭ ‬دهه‌های‭ ‬اخیر‭ ‬مطرح‭ ‬بوده‭ ‬است،‭ ‬به‭ ‬ویژه‭ ‬تدوین‭ ‬قوانین‭ ‬جدید‭ ‬یا‭ ‬اصلاح‭ ‬قوانین‭. ‬می‌خواهیم‭ ‬عمیق‌تر‭ ‬به‭ ‬موضوع‭ ‬نگاه‭ ‬کنیم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬کلی‭ ‬نهاد‭ ‬قانون،‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬خاص‭ ‬قانون‭ ‬آب،‭ ‬چرا‭ ‬نتوانسته‭ ‬در‭ ‬حل‭ ‬مسائل،‭ ‬آن‭ ‬گونه‭ ‬که‭ ‬انتظار‭ ‬می‌رود‭ ‬موفق‭ ‬باشد؟‭ ‬

سابقه‭ ‬قانونگذاری‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬دوره‭ ‬مشروطه‭ ‬بازمی‌گردد‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬امضای‭ ‬قانون‭ ‬اساسی‭ ‬مشروطه‭ ‬توسط‭ ‬مظفرالدین‌شاه‌،‭ ‬اولین‭ ‬فرایندهای‭ ‬قانونگذاری‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬ایران،‭ ‬یعنی‭ ‬نظام‭ ‬تقنینی‭ ‬را‭ ‬تجربه‭ ‬کردیم‭. ‬ایران‭ ‬در‭ ‬منطقه‌ای‭ ‬واقع‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬آب‭ ‬مقوله‭ ‬تعیین‌کننده‌ای‭ ‬در‭ ‬حیات‭ ‬اجتماعی‭ ‬بوده،‭ ‬البته‭ ‬نه‭ ‬اینکه‭ ‬در‭ ‬سایر‭ ‬نقاط‭ ‬دنیا‭ ‬آب‭ ‬مقوله‭ ‬حیاتی‭ ‬نیست‭. ‬تمدن‌های‭ ‬پیشین‭ ‬عمدتاً‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬رود‌های‭ ‬خیلی‭ ‬بزرگ‭ ‬شکل‭ ‬گرفتند،‭ ‬از‭ ‬تمدن‭ ‬مصر‭ ‬باستان‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬نیل‭ ‬شکل‭ ‬گرفت‌،‭ ‬تا‭ ‬تمدن‌های‭ ‬بین‌النهرین‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬اطراف‭ ‬دجله‭ ‬و‭ ‬فرات‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬رودخانه‌هایی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬پراکنده‭ ‬و‭ ‬کوچکتر‭ ‬در‭ ‬نقاط‭ ‬مختلف‭ ‬دنیا‭ ‬قرار‭ ‬دارند‭. ‬ایران‭ ‬یک‭ ‬کشور‭ ‬با‭ ‬اقلیم‭ ‬گرم‭ ‬و‭ ‬خشک‭ ‬و‭ ‬بیابانی‌‭ ‬است،‭ ‬بنابراین‭ ‬آب‭ ‬اهمیت‭ ‬دوچندان‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬سایر‭ ‬نقاط‭ ‬پیدا‭ ‬می‌کند‭. ‬آب،‭ ‬آنقدر‭ ‬حیاتی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ،‭ ‬بر‭ ‬وضعیت‭ ‬ساختار‭ ‬سیاسی‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬قدرت‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬موثر‭ ‬بوده،‭ ‬یعنی‭ ‬مدیریت‭ ‬منابع‭ ‬آب‭ ‬نه‭ ‬به‭ ‬مفهوم‭ ‬مدرن‌،‭ ‬بلکه‭ ‬مدیریت‭ ‬منابع‭ ‬آب‭ ‬با‭ ‬لحاظ‭ ‬یک‭ ‬خوانش‭ ‬تاریخی‌،‭ ‬همیشه‭ ‬تعیین‌کننده‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬حقابه‌‭ ‬و‭ ‬مالکیت‭ ‬ارباب‭ ‬و‭ ‬رعیتی‭ ‬که‭ ‬حتی‭ ‬قدمتی‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬ورود‭ ‬اسلام‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬بعدها‭ ‬با‭ ‬حمله‭ ‬مغول‭ ‬دچار‭ ‬تغییر‭ ‬و‭ ‬تحولات‭ ‬جدی‭ ‬می‌شود‭. ‬

از‭ ‬بُعد‭ ‬قانونگذاری،‭ ‬ما‭ ‬دوره‌های‭ ‬متنوع‭ ‬و‭  ‬قوانین‭ ‬متعددی‭ ‬داریم‌‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬به‭ ‬نحوی‭ ‬در‭ ‬مقوله‭ ‬آب،‭ ‬ذی‭ ‬مدخل‭ ‬هستند‭. ‬آب‭ ‬در‭ ‬جای‌جای‭ ‬قوانین‭ ‬ما،‭ ‬حتی‭ ‬قوانینی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬اختصاصی‭ ‬موضوعشان‭ ‬آب‭ ‬نبوده‭ ‬دیده‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬برای‭ ‬نمونه‭ ‬در‭ ‬حقوق‭ ‬مدنی،‭ ‬قانون‭ ‬قصبات‭ ‬و‭ ‬قانون‭ ‬بلدیه‭. ‬قوانین‭ ‬شهرداری‌ها‭ ‬را‭ ‬داریم‭. ‬قوانین‭ ‬اختصاصی‭ ‬آب‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬داریم‭. ‬سوای‭ ‬این‭ ‬موارد،‭ ‬ما‭ ‬قوانین‭ ‬برنامه‌ای‭ ‬را‭  ‬هم‭ ‬داریم‭ ‬که‭ ‬طلیعه‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬اواخر‭ ‬دوره‭ ‬پهلوی‭ ‬اول‭ ‬می‌بینیم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬دوره‭ ‬پهلوی‭ ‬دوم،‭ ‬و‭ ‬نمونه‌های‭ ‬مشابه‭ ‬آن‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬انقلاب،‭ ‬تحت‭ ‬عنوان‭ ‬قوانین‭ ‬برنامه‌‌ای‭ ‬توسعه‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬اقتصادی‭ ‬و‭ ‬فرهنگی‭. ‬به‭ ‬طور‭ ‬دائم‭ ‬حداقل‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬دهه،‭ ‬یا‭ ‬دهه‌ای‭ ‬یک‌بار‭ ‬مواجه‭ ‬با‭ ‬شکلی‭ ‬از‭ ‬قانونگذاری‭ ‬و‭ ‬تلاش‭ ‬برای‭ ‬قانونگذاری‭ ‬دراین‭ ‬خصوص‭  ‬هستیم،‭ ‬ولی‭ ‬گویی‭ ‬قوانین‭ ‬تکاپوی‭ ‬نیاز‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬نمی‌کنند‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬مجبور‭ ‬به‭ ‬قانونگذاری‭ ‬جدید‭ ‬هستیم‭. ‬شاید‭ ‬بتوان‭ ‬گفت‭ ‬توقعی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬قانون‭ ‬داریم‌،‭ ‬توقعی‭ ‬منطبق‭ ‬با‭ ‬واقعیت‌های‭ ‬حاکم‭ ‬بر‭ ‬نهاد‭ ‬قانون‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬نیست‭. ‬البته‭ ‬آن‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬می‌تواند‭ ‬ناکارآمدی‭ ‬قوانین‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬آب‭ ‬تلقی‭ ‬شود،‭ ‬انحصار‭ ‬به‭ ‬حوزه‭ ‬آب‭ ‬ندارد‭. ‬

ماهیت‭ ‬قانون،‭ ‬اداره‭ ‬و‭ ‬نظم‌بخشیدن‭ ‬به‭ ‬امور‭ ‬در‭ ‬جهت‭ ‬اهداف‭ ‬مشخص‭ ‬است‭. ‬قانون‭ ‬که‭ ‬انعکاس‭ ‬اراده‭ ‬مجلس‭ ‬یا‭ ‬پارلمان‭ ‬هر‭ ‬کشوری‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬حدود‭ ‬و‭ ‬ثغور‭ ‬رفتارهای‭ ‬هم‭ ‬آحاد‭ ‬جامعه‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬حاکمیت‭ ‬در‭ ‬قبال‭ ‬موضوع‭ ‬را‭ ‬تعیین‭ ‬می‌کند‭. ‬مسئله‌ای‭ ‬که‭ ‬اینجا‭ ‬درباره‭ ‬اجرای‭ ‬قوانین‭ ‬هست،‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬ابتدای‭ ‬شکل‌گیری‭ ‬قانون‭ ‬در‭ ‬ایران،‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬مفهوم‭ ‬مقتدر‭ ‬و‭ ‬ریشه‌ای‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬شرع‭ ‬روبرو‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬سابقه‭ ‬تاریخی‭ ‬دارد‭. ‬ما‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬اینکه‭ ‬سیستمی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬عدلیه‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬داشته‭ ‬باشیم‭ (‬به‭ ‬مفهوم‭ ‬مدرن‭ ‬و‭ ‬پسامشروطه‭)‬،‭ ‬محاکم‭ ‬شرعی‭ ‬داشتیم‭. ‬یعنی‭ ‬آنچه‭ ‬معتبر‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬روابط‭ ‬میان‭ ‬افراد‭ ‬و‭ ‬نظم‭ ‬و‭ ‬نسق‭ ‬می‌بخشیده،‭ ‬شرع‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬بنابراین‭ ‬در‭ ‬کشوری‭ ‬زیست‭ ‬می‌کنیم‭ ‬که‭ ‬قرن‌ها‭ ‬جامعه‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬عرفی‭ ‬بر‭ ‬سیادت‭ ‬پدیده‭ ‬قدرتمندی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬شرع‭ ‬عادت‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬

حال‭ ‬ببینیم‭ ‬تناقضات‭ ‬در‭ ‬کجا‭ ‬آشکار‭ ‬می‌شود‭: ‬ماهیت‭ ‬قانون‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬وضع،‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بتواند‭ ‬انشاء‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬تک‌انشائه‭ ‬باشه‭. ‬یعنی‭ ‬خروجی‭ ‬اراده‭ ‬مردم‭ ‬که‭ ‬تجلی‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬پارلمان‭ ‬است،‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬قانون‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬کلام‭ ‬آخر‭ ‬از‭ ‬دهان‭ ‬قانون‭ ‬خارج‭ ‬می‌شود‭. ‬ولی‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬ابتدای‭ ‬شکل‌گیری‭ ‬قانون‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬ایران‭ ‬مدرن‌،‭ ‬این‭ ‬مشکل‭ ‬را‭ ‬داریم‌،‭ ‬یعنی‭ ‬رقابت‭ ‬جدی‭ ‬قانون‭ ‬و‭ ‬شرع‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬جایی‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬بتوانیم‭ ‬اینها‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬امتزاج‭ ‬کنیم‌،‭ ‬یک‭ ‬شکل‭ ‬غیر‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬ایجاد‭ ‬کرده‌ایم‭ ‬بین‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬و‭ ‬آنچه‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬غرب‭ ‬اقتباس‭ ‬کرده‌ایم‭ ‬و‭ ‬الهام‭ ‬گرفته‌ایم،‭ ‬برایش‭ ‬ریشه‌های‭ ‬داخلی‭ ‬ببینیم‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬به‭ ‬چالش‭ ‬بسیار‭ ‬بزرگی‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬تبدیل‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬وضعیت‭ ‬در‭ ‬عمل‭ ‬مانع‭ ‬از‭ ‬تثبیت‭ ‬جایگاه‭ ‬قانون‭ ‬در‭ ‬اذهان‭ ‬عمومی‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬بعد،‭ ‬قدرت‭ ‬سیاسی‭ ‬اجرایی‭ ‬که‭ ‬تجلی‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬قوه‭ ‬مجریه‭ ‬می‌بینیم،‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬وظیفه‭ ‬اصلیش‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬ایجاد‭ ‬نهاد‭ ‬قانون،‭ ‬اجرای‭ ‬قانون‭ ‬است‭. ‬وقتی‭ ‬از‭ ‬قانون‭ ‬تبعیت‭ ‬نکند‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬حال‭ ‬قوه‭ ‬اجرایی‭ (‬در‭ ‬مفهوم‭ ‬دقیق‭ ‬علوم‭ ‬سیاسی‭ ‬دولت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬بستر‭ ‬کلی‌تر‭ ‬حکومت‭) ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬ماهیت‌اش،‭ ‬میل‭ ‬به‭ ‬گریز‭ ‬از‭ ‬محدودیت‌های‭ ‬قانون‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬مختص‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬یا‭ ‬دو‭ ‬نسل‭ ‬و‭ ‬تجربه‭ ‬اجتماعی‭ ‬یک‭ ‬ملت‭  ‬نیست،‭ ‬ولی‭  ‬شاید‭ ‬بتوانیم‭ ‬بگوئیم‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬اولین‭ ‬قانونگذاری‌ها‭ ‬در‭ ‬ایران،‭ ‬دائماً‭ ‬تجربه‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬یعنی‭ ‬حاکمیت‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خصوص‭ ‬بخش‭ ‬اجرایی‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬دائم،‭ ‬خودش‭ ‬از‭ ‬اجرای‭ ‬قانون‭ ‬امتناع‭ ‬می‌کند‭. ‬چرا؟‭ ‬چون‭ ‬محدودیت‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬نمی‌تابد‭ ‬و‭ ‬می‌خواهد‭ ‬قدرت‭ ‬مانور‭ ‬بالایی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭.‬

گاهاً‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬متن‭ ‬قانون‭ ‬مواجه‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬وضعیت‭ ‬پارادوکسیکالی‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬نهادهای‭ ‬اجرایی،‭ ‬چیزهایی‭ ‬را‭ ‬می‌خواهیم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬ایفای‭ ‬آنها‭ ‬توسط‭ ‬دستگاه‌های‭ ‬اجرایی‭ ‬مساوی‭ ‬است‭ ‬با‭ ‬زیر‭ ‬پاگذاشتن‭ ‬قانون‭. ‬حتی‭ ‬بعضاً‭ ‬مسئولیتی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬عهده‭ ‬دستگاه‌های‭ ‬اجرایی‭ ‬می‌گذاریم‌،‭ ‬در‭ ‬تعارض‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرد‭. ‬به‭ ‬طور‭ ‬خاص‭ ‬در‭ ‬بحث‭ ‬آب،‭ ‬سازمان‌هایی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬گونه‌ای‭ ‬با‭ ‬آب‭ ‬مرتبط‭ ‬هستند‭ ‬متعددند‭. ‬اگر‭ ‬از‭ ‬موضع‭ ‬خدمات‌رسانی‭ ‬نگاه‭ ‬کنیم،‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬شهری‭ ‬شهرداری‌ها‭ ‬را‭ ‬داریم،‭ ‬شرکت‌های‭ ‬آب‭ ‬و‭ ‬فاضلاب‭ ‬را‭ ‬داریم‭. ‬غیر‭ ‬از‭ ‬این،‭ ‬شرکت‌های‭ ‬آب‭ ‬منطقه‌ای‭ ‬را‭ ‬داریم‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬آنها‭ ‬وظایفی‭ ‬تقریباً‭ ‬موازی‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬انعکاس‭ ‬قدرت‭ ‬آنها‭ ‬بیشتر‭ ‬در‭ ‬قانون‭ ‬توزیع‭ ‬عادلانه‭ ‬آب‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬کدام‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬دستگاه‌ها‭ ‬نگاه‭ ‬اختصاصی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬دارند‭. ‬بنابراین‭ ‬بعضاً‭ ‬در‭ ‬تعریف‭ ‬خود‭ ‬از‭ ‬ماموریت‌شان،‭ ‬دچار‭ ‬تعارضاتی‭ ‬با‭ ‬دستگاه‌های‭ ‬هم‌عرض‭ ‬می‌شوند‭. ‬برای‭ ‬نمونه‌،‭ ‬شرکت‌های‭ ‬آب‭ ‬و‭ ‬فاضلاب‭ ‬احتمالاً‭ ‬از‭ ‬منظر‭ ‬تولید‭ ‬به‭ ‬آب‭ ‬نگاه‭ ‬می‌کنند‭. ‬سازمان‭ ‬منابع‭ ‬طبیعی‭ ‬و‭ ‬وزارت‭ ‬جهاد‭ ‬کشاورزی‭ ‬از‭ ‬زاویه‭ ‬دیگر‭ ‬به‭ ‬آب‭ ‬نگاه‭ ‬می‌کنند،‭ ‬مدیریت‭ ‬منابع‭ ‬آب‭ ‬که‭ ‬گاهاً‭ ‬از‭ ‬منظر‭ ‬حفظ‭ ‬پایداری‭ ‬منابع‭ ‬آب‭ ‬نگاه‭ ‬می‌کند،‭ ‬سازمان‭ ‬محیط‌زیست‭ ‬از‭ ‬منظری‭ ‬فراتر‭ ‬به‭ ‬آب‭ ‬نگاه‭ ‬می‌کند‭. ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬برمی‌گردد‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬قانون‌گذاری‌،‭ ‬جامعیت‭ ‬لازم‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬انشای‭ ‬قانون‭ ‬نداشته‌ایم‭. ‬وقتی‭ ‬می‌خواهیم‭ ‬قانون‭ ‬جدیدی‭ ‬وضع‭ ‬کنیم،‭ ‬باید‭ ‬کاملاً‭ ‬به‭ ‬سیر‭ ‬قانونگذاری‭ ‬قبلی‭ ‬درباره‭ ‬آن‭ ‬موضوع‭ ‬دقت‭ ‬کنیم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬از‭ ‬بازتولید‭ ‬قوانین‭ ‬ناکارآمد‭ ‬جلوگیری‭ ‬کنیم‭ ‬که‭ ‬البته‭ ‬مستلزم‭ ‬تثبیت‭ ‬این‭ ‬نگاه‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬قانونگذاری‭ ‬موضوعی‭ ‬حساس‭ ‬و‭ ‬کارشناسانه‭ ‬و‭ ‬چندوجهی‭ ‬است‭. ‬


‭ ‬اگر‭ ‬قانون‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬نوشته‭ ‬شود،‭ ‬آیا‭ ‬می‌تواند‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬امیدوار‭ ‬کند‭ ‬که‭ ‬اثر‌گذارتر‭ ‬می‌شود،‭ ‬یا‭ ‬اینکه‭ ‬اساساً‭ ‬اولویت‭ ‬را‭ ‬بایستی‭ ‬در‭ ‬جای‭ ‬دیگری‭ ‬دنبال‭ ‬کرد؟

قوانین‭ ‬بدون‭ ‬ایراد‭ ‬نیستند،‭ ‬ولی‭ ‬مسئله‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬وهله‭ ‬نخست،‭ ‬قوانین‭ ‬متعدد‭ ‬است‭. ‬اگر‭ ‬شما‭ ‬قوانینی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬مداوم‭ ‬در‭ ‬حوز‌ه‌ای‭ ‬وضع‭ ‬کنید‭ ‬و‭ ‬ناکارآمدیش‭ ‬در‭ ‬جامعه،‭ ‬آشکار‭ ‬شود،‭ ‬قوانین‭ ‬توسط‭ ‬جامعه‭ ‬متروک‭ ‬می‌شود‭. ‬اصطلاحی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬حقوق‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬می‌رود‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬قوانین‭ ‬آرکائیک‭ ‬می‌شود‭. ‬یعنی‭ ‬چه؟‭ ‬آرکائیک‭ ‬به‭ ‬منزله‭ ‬کنار‭ ‬گذاشته‌شدن‭ ‬است‭. ‬وقتی‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬دائم‭ ‬با‭ ‬فواصل‭ ‬کم،‭ ‬قانون‭ ‬وضع‭ ‬می‌کنیم،‭ ‬جایگاه‭ ‬قانون‭ ‬را‭ ‬متزلزل‭ ‬می‌کنیم‭. ‬هر‭ ‬چند‭ ‬قانون‭ ‬باید‭ ‬پدیده‭ ‬پویایی‭ ‬باشد،‭ ‬ولی‭ ‬میان‭ ‬پویایی‭ ‬قانون‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬تزلزل‭ ‬در‭ ‬قانون‭ ‬با‭ ‬قانونگذاری‌های‭ ‬متعدد،‭ ‬تفاوت‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭. ‬قانونگذاری‭ ‬هوشمندانه،‭ ‬قانونگذاری‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬افق‭ ‬کار‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬ارزیابی‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬قانونگذاران‭ ‬حداقل‭ ‬تا‭ ‬مدتی‭ ‬نیاز‭ ‬به‭ ‬اصلاح‭ ‬و‭ ‬تغییر‭ ‬قوانین‭ ‬نداشته‭ ‬باشند‭. ‬

نکته‭ ‬دیگر‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬با‭ ‬تورم‭ ‬قانون‭ ‬روبرو‭ ‬هستیم‭. ‬میزان‭ ‬قوانینی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬حدود‭ ‬100‭ ‬سال‭ ‬پیش‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬طرف‭ ‬وضع‭ ‬کرده‌ایم‌،‭ ‬از‭ ‬قوانینی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جمهوری‭ ‬فرانسه‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬1789‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬سو‭ ‬وضع‭ ‬شده‭ ‬یا‭ ‬از‭ ‬زمان‭ ‬کد‭ ‬ناپلئونی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬طرف،‭ ‬بیشتر‭ ‬بوده‌،‭ ‬شاید‭ ‬حدود‭ ‬دو‭ ‬و‭ ‬نیم‭ ‬تا‭ ‬سه‭ ‬برابر‭ ‬باشد‭. ‬مشکل‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬قانون‭ ‬را‭ ‬شاید‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬جاها‭ ‬درست‭ ‬ننوشتیم،‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬جاها‭ ‬همان‭ ‬قانون‭ ‬را‭ ‬علی‌رغم‭ ‬نواقصش‌،‭ ‬اجرا‭ ‬نکردیم‭ ‬و‭ ‬شما‭ ‬تا‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬حتی‭ ‬قانون‭ ‬غلط‭ ‬را‭ ‬اجرا‭ ‬نکنید‌،‭ ‬نمی‌توانید‭ ‬نقایص‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬تشخیص‭ ‬دهید‭. ‬نکته‭ ‬دوم‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اعتبار‭ ‬قانون‭ ‬را‭ ‬زیر‭ ‬سئوال‭ ‬می‌بریم‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬قانون‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬تخطی‌پذیر‭ ‬و‭ ‬قابل‌توافق‭ ‬نباشد‭. ‬متاسفانه‌،‭ ‬به‭ ‬ویژه‭ ‬سازمان‌هایی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬قانون‭ ‬متولی‭ ‬شده‌اند،‭ ‬چون‭ ‬نیاز‭ ‬به‭ ‬درآمدزایی‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬بعضاً‭ ‬بیشتر‭ ‬این‭ ‬درآمد‌ها‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬پرسنل‭ ‬خودشان‭ ‬هزینه‭ ‬می‌کنند‌،‭ ‬نه‭ ‬برای‭ ‬توسعه‭ ‬یا‭ ‬امور‭ ‬عمرانی،‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬این‭ ‬موضوعات‭ ‬توافق‭ ‬می‌کنند‭. ‬نمونه‌ای‭ ‬از‭ ‬تجربه‭ ‬خودم‭ ‬را‭ ‬توصیف‭ ‬می‌کنم‭. ‬شهرداری‭ ‬که‭ ‬ماهیت‭ ‬نظارت‭ ‬و‭ ‬پیشگیری‭ ‬دارد،‭ ‬وارد‭ ‬عرصه‭ ‬اقتصادی‭ ‬و‭ ‬تجاری‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬در‭ ‬مقطعی‭ ‬از‭ ‬زمان‭ ‬در‭ ‬مقام‭ ‬یک‭ ‬تاجر‭. ‬در‭ ‬نتیجه‌،‭ ‬اقدام‭ ‬به‭ ‬کسب‭ ‬درآمد‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬توافق‭ ‬با‭ ‬متخلفین‭ ‬در‭ ‬مورد‭  ‬تخلفات‭ ‬شدید‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬فعالیت‭ ‬خود‭ ‬کرد‭ ( ‬نوعی‭ ‬از‭ ‬معامله‭ ‬جهت‭ ‬کسب‭ ‬درآمد‭)‬،‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬خودش‭ ‬متولی‭ ‬و‭ ‬مکلف‭ ‬به‭ ‬پیشگیری‭ ‬از‭ ‬وقوع‭ ‬تخلف‭ ‬است‭. ‬متاسفانه‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬سازمان‌ها،‭ ‬حتی‭ ‬در‭ ‬بخش‌های‭ ‬دولتی،‭ ‬نیم‌نگاهی‭ ‬به‭ ‬رویکرد‭ ‬شهرداری‭ ‬از‭ ‬جهت‭ ‬درآمدزایی‭ ‬دارند‌،‭ ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬همیشه‭ ‬این‭ ‬خطر‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬قوانین‭ ‬خودشان‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬راستای‭ ‬ایجاد‭ ‬ثبات‭ ‬وضع‭ ‬شده‌اند‌،‭ ‬مورد‭ ‬خدشه‭ ‬قرار‭ ‬دهند‌،‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬تصور‭ ‬که‭ ‬این‌ها‭ ‬شخصیت‭ ‬خصوصی‭ ‬هستند‭ ‬یا‭ ‬موضوع‭ ‬حقوق‭ ‬خصوصی‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬قوانین‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬اساساً‭ ‬در‭ ‬راستای‭ ‬حفظ‭ ‬منافع‭ ‬عمومی‭ ‬وضع‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬قابل‭ ‬توافق‭ ‬می‌بینند‭. ‬واقعیت‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬حوزه‭ ‬حقوق‭ ‬عمومی‭ ‬چنین‭ ‬چیزی‭ ‬را‭ ‬برنمی‌تابد‭. ‬این‭ ‬رویه‭ ‬سبب‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬جایگاه‭ ‬قانون،‭ ‬به‭ ‬چیزی‭ ‬بسیار‭ ‬پائین‌تر‭ ‬از‭ ‬آنچه‭ ‬که‭ ‬شایسته‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬تنزل‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭. ‬بنابراین‭ ‬معتقدم‭ ‬که‭ ‬اولویت‭ ‬با‭ ‬قانونگذاری‭ ‬جدید‭ ‬نیست‭. ‬اولویت‭ ‬با‭ ‬اصرار‭ ‬بر‭ ‬اجرای‭ ‬قوانین‌،‭ ‬یعنی‭ ‬آخرین‭ ‬مظاهر‭ ‬اراده‭ ‬قانونگذار‭ ‬است‭. ‬وقتی‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬جدی‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬مطالبه‭ ‬شد‌،‭ ‬آن‭ ‬وقت‭ ‬با‭ ‬متخلفان‭ ‬هم‭ ‬می‌شود‭ ‬برخورد‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬عین‭ ‬حال‭ ‬می‌شود‭ ‬ابعاد‭ ‬ناکارآمدی‭ ‬را‭ ‬شناسایی‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬می‌شود‭ ‬قانون‭ ‬را‭ ‬اصلاح‭ ‬کرد‭. ‬به‭ ‬نظر‭ ‬من‭ ‬کمیسیون‌های‭ ‬تخصصی‌،‭ ‬نه‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬انتزاعی‭ ‬و‭ ‬مجرد‌،‭ ‬بلکه‭ ‬باید‭ ‬با‭ ‬نگاه‭ ‬بین‌بخشی‭ ‬به‭ ‬مسائل‭ ‬نگاه‭ ‬کنند‭. ‬مثلاً‭ ‬اگر‭ ‬کمیسیون‭ ‬کشاورزی‭ ‬داریم‌،‭ ‬این‭ ‬کمیسیون‭ ‬نباید‭ ‬در‭ ‬مجلس‭ ‬رفتارهایش‭ ‬منتزع‭ ‬از‭ ‬محیط‌زیست‭ ‬باشد‭. ‬کمیسیون‭ ‬کشاورزی‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬از‭ ‬نظام‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬آب‭ ‬منفک‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬متوجه‭ ‬شرایط‭ ‬بخش‭ ‬اجرایی‭ ‬نباشد‭. ‬متاسفانه‭ ‬احساس‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬یک‭ ‬نگاه‭ ‬جزیره‌‌ای‭ ‬در‭ ‬ساختار‭ ‬قانونگذاری‭ ‬داریم‭ ‬و‭ ‬اعضای‭ ‬کمیسیون‌ها‭ ‬فکر‭ ‬می‌کنند‭ ‬که‭ ‬موضوع‭ ‬صرفاً‭ ‬مختص‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬است‭. ‬خیر،‭ ‬متعلق‭ ‬به‭ ‬کمیسیون‌های‭ ‬دیگری‭ ‬هم‭ ‬هست‭. ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬همه‭ ‬نمایندگان‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬آب‭ ‬یک‭ ‬موضوع‭ ‬بین‌بخشی‭ ‬است‭. ‬اینکه‭ ‬تصور‭ ‬کنیم‭ ‬که‭ ‬صرفاً‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬قانونگذاری‭ ‬مشکلات‭ ‬حوزه‭ ‬حساسی‭ ‬مانند‭ ‬آب‭ ‬را‭ ‬حل‭ ‬می‌کنیم،‭ ‬به‭ ‬نظرم‭ ‬با‭ ‬واقعیت‭ ‬همراه‭ ‬نیست‭.‬


‭ ‬دستگاه‌های‭ ‬نظارتی‭ ‬و‭ ‬قضایی‭ ‬چه‭ ‬عملکردی‭ ‬داشته‌اند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬موفقیت‭ ‬یا‭ ‬ناکامی‭ ‬قانون‭ ‬تاثیر‌گذار‭ ‬بوده‭ ‬است؟

تا‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬مقوله‌ای‭ ‬حیاتی‭ ‬مانند‭ ‬آب‭ ‬در‭ ‬صدر‭ ‬اولویت‌های‭ ‬ساختار‭ ‬قدرت‭ ‬قرار‭ ‬نگیرد‭ ‬و‭ ‬متوجه‭ ‬حساسیت‭ ‬مقوله‭ ‬آب‭ ‬نشوند،‭ ‬متاسفانه‭ ‬انتظار‭ ‬کارآمدی‭ ‬از‭ ‬دستگاه‌های‭ ‬قضایی‭ ‬و‭ ‬نظارتی‭ ‬سخت‭ ‬خواهد‌‭ ‬بود‭. ‬اگر‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬مواجه‭ ‬هستیم‭ ‬که‭ ‬بخش‭ ‬کشاورزی‌،‭ ‬علی‌رغم‭ ‬کمبود‭ ‬آب‌،‭ ‬همچنان‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬سنتی‭ ‬از‭ ‬منابع‭ ‬آب‭ ‬بهره‌برداری‭ ‬می‌کند،‭ ‬ما‭ ‬طی‭ ‬زمانی‭ ‬طولانی‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬آموزش‭ ‬نداده‌ایم‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬چیزی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬می‌بایستی‭ ‬نهادینه‭ ‬می‌کردیم‭ ‬مبنی‭ ‬بر‭ ‬اینکه‭ ‬کشاورزی‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬آبیاری‭ ‬محدود‭ ‬باشد،‭ ‬قطره‌ای‭ ‬باشد،‭ ‬یک‭ ‬سری‭ ‬اقلام‭ ‬نباید‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬خشک‭ ‬و‭ ‬کم‌آب‭ ‬کشت‭ ‬شود‌،‭ ‬کار‭ ‬فرهنگی‭ ‬نکردیم‌،‭ ‬بنابراین‭ ‬در‭ ‬ذهن‭ ‬کشاورز‌،‭ ‬نهاینه‭ ‬نشده‭ ‬است،‭ ‬حتی‭ ‬اگر‭ ‬بخواهیم‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬ضربتی‭ ‬در‭ ‬شرایط‭ ‬اضطراری‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬مسائل‭ ‬پیشگیری‭ ‬کنیم،‭ ‬با‭ ‬مقاومت‭ ‬مواجه‭ ‬می‌شویم،‭ ‬چون‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬واقعیت‭ ‬روبرو‭ ‬می‌شویم‭ ‬که‭ ‬منبع‭ ‬امرار‭ ‬معاش‭ ‬کشاورز‭ ‬در‭ ‬معرض‭ ‬آسیب‭ ‬قرار‭ ‬می‌گیرد‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سال‌ها‭ ‬نتوانستیم‭ ‬بدیلی‭ ‬فراهم‭ ‬سازیم‭. ‬بنابراین،‭ ‬دستگاه‭ ‬قضایی‭ ‬دو‭ ‬رویکرد‭ ‬پیش‭ ‬رو‭ ‬دارد‌‭: ‬اینکه‭ ‬بخواهد‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬سری‭ ‬مسائل،‭ ‬واکنش‭ ‬تند‭ ‬نشان‭ ‬دهد‭ ‬و‭ ‬قانون‭ ‬را‭ ‬عیناً‭ ‬اجرا‭ ‬کند‌؛‭ ‬در‭ ‬شرایطی‭ ‬که‭ ‬بستر‭ ‬فرهنگیش‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬داشت،‭ ‬یعنی‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬می‌خواهید‭ ‬در‭ ‬همه‭ ‬حوزه‌ها‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬قانونگذار‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬کنید،‭ ‬ولی‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬موفقی‭ ‬هم‭ ‬ندارید‭ ‬و‭ ‬عملاً‭ ‬به‭ ‬بخش‭ ‬خصوصی‭ ‬هم‭ ‬آنقدر‭ ‬اعتماد‭ ‬ندارید‭ ‬که‭ ‬بگذارید‭ ‬نظام‭ ‬برنامه‌ریزی‭ ‬را‭ ‬مدیریت‭ ‬کند،‭ ‬وقتی‭ ‬سراغ‭ ‬دستگاه‭ ‬قضایی‭ ‬می‌روید‌،‭ ‬مجبورید‭ ‬مماشات‭ ‬کنید‌،‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬مثلاً‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬بروز‭ ‬تنش‭ ‬اجتماعی‭ ‬و‭ ‬سیاسی‭ ‬شود‭. ‬بایستی‭ ‬ساختار‭ ‬بسیار‭ ‬منسجم‭ ‬و‭ ‬هم‌پیوند‭ ‬با‭ ‬مراجع‭ ‬قضایی‭ ‬داشته‭ ‬باشیم‭ ‬و‭ ‬مرجع‭ ‬قضایی‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬تنش‌های‭ ‬سیاسی‭ ‬مجبور‭ ‬به‭ ‬اتخاذ‭ ‬اقدامات‭ ‬مقطعی‭ ‬نشود‭. ‬از‭ ‬طرفی‭ ‬دیگر‌،‭ ‬ما‭ ‬باید‭ ‬نگاه‭ ‬پایداری‭ ‬به‭ ‬بخش‭ ‬آب‌،‭ ‬فراتر‭ ‬از‭ ‬بخش‭ ‬محیط‌زیست،‭ ‬فراتر‭ ‬از‭ ‬نهاد‭ ‬قانون‌،‭ ‬تثبیت‭ ‬نهاد‭ ‬قانون‌،‭ ‬فرهنگ‌سازی‭ ‬قانون‌پذیری‭ ‬و‭ ‬قانون‌گرایی‭ ‬داشته‭ ‬باشیم‭ ‬و‭ ‬قطعاً‭ ‬اولین‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬مکلف‭ ‬به‭ ‬تثبیت‭ ‬جایگاه‭ ‬قانون‭ ‬است،‭ ‬خود‭ ‬قوای‭ ‬سه‌گانه‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬صدر‭ ‬آنها‌،‭ ‬بخش‭ ‬اجرایی‭ ‬قوه‭ ‬مجریه‭ ‬باید‭ ‬مظهر‭ ‬و‭ ‬آیینه‭ ‬تمام‌نمای‭ ‬اطاعت‭ ‬از‭ ‬قانون‭ ‬باشد‭. ‬اگر‭ ‬از‭ ‬قانون‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬صریح‭ ‬و‭ ‬واضح‭ ‬و‭ ‬آشکار‭ ‬تبعیت‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬اجرا‭ ‬نکند،‭ ‬این‭ ‬توقع‭ ‬از‭ ‬آحاد‭ ‬اجتماع‌،‭ ‬افراد‭ ‬و‭ ‬اشخاص‭ ‬حقیقی،‭ ‬سخت‌تر‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭.‬


‭ ‬سخن‭ ‬پایانی

ما‭ ‬باید‭ ‬متوجه‭ ‬باشیم‭ ‬که‭ ‬بعضی‭ ‬امور‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کشور‭ ‬امور‭ ‬حیاتی‭ ‬هستند،‭ ‬یعنی‭ ‬احتمالاً‭ ‬بقای‭ ‬تمدنی‭ ‬و‭ ‬سرزمینی‭ ‬ما‭ ‬وابسته‭ ‬به‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬عناصر‭ ‬حیاتی‭ ‬است‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬عناصر،‭ ‬به‭ ‬یقین‭ ‬که‭ ‬مورد‭ ‬مناقشه‭ ‬هم‭ ‬هست،‭ ‬آب‭ ‬است‭. ‬من‭ ‬امیدوارم‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬متوجه‭ ‬باشیم‭ ‬که‭ ‬انقیاد‭ ‬و‭ ‬تمکین‭ ‬به‭ ‬قانون‭ ‬می‌تواند‭ ‬تا‭ ‬حدودی‭ ‬کمک‭ ‬کند‭  ‬تا‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬حیاتی
‭ ‬غافل‭ ‬نشویم‭.‬

نظر شما