شناسهٔ خبر: 55781474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری مالی

نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی به ریاست وزرای خارجه دو کشور در باماکو برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی به ریاست وزرای خارجه دو کشور در باماکو برگزار شد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت «عبدالله دیوپ» وزیر خارجه جمهوری مالی به این کشور سفر کرده است، در نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی حضور یافت.

<div id="video-display-embed-code_8433773"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3551667/8433773?width=600&height=350"></script></div>


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بسیار خرسندم ۶ ماه بعد از توافق با همتای خود در خصوص سرعت بخشیدن و شتاب دادن به همکاری‌های همه جانبه بخش‌های خصوصی و دولتی و همکاری‌های متنوع در تمامی زمینه‌های علم و فناوری، صنعتی، تجاری، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر موضوعات مورد توافق اتفاق نظر داشتیم که مکانیسم تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را مورد توافق و تایید قرار دهیم.
وی افزود: امروز شاهد برگزاری اولین نشست رسمی کمیسیون مشترک دو کشور در باماکو هستیم. اطمینان دارم برگزاری منظم و پیوسته نشست‌های کمیسیون مشترک و افزایش تبادل هیأت‌های فنی، اقتصادی و سیاسی بین دو کشور به توسعه و تعمیق همه جانبه همکاری‌های فیمابین منجر خواهد شد.
امیرعبداللهیان افزود: دولت آقای رئیسی با ملاحظه به روابط تاریخی و دوستانه با کشور مهم و تمدنی مالی اهتمام جدی برای توسعه روابط را در دستورکار قرار داده است. همکاران من در وزارت خارجه و سایر وزارتخانه‌های ایران و در بخش خصوصی برنامه جدی برای توسعه مناسبات با کشور مالی را در دستورکار خودشان قرار دادند.
وی تأکید کرد: ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های مختلف برای توسعه همکاری‌ها مورد توجه جدی است. ایران در ۴۳ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی زمینه‌های عملی، فناوری و صنعتی و دفاعی و بهداشتی، پزشکی و درمانی و... امروز جزو حداقل پنج یا ۱۰ کشور جهان قرار دارد. موفقیت خودمان را با کمال صمیمت در خدمت یکایک مردم در قاره زیبای آفریقا و به ویژه کشور دوست و برادر مالی قرار خواهیم داد جمهوری اسلامی ایران اکنون برای انتقال علم و فناوری مرکز فناوری آفریقایی خود را به عنوان اولین شعبه در کشور کنیا قرار داده است. وزیر خارجه مالی تأکید کرد که ایران با رویکردی اعتقادی و انساندوستانه به جای ماهی دادن به دوستانش ماهیگیری را می‌آموزد.

<div id="video-display-embed-code_8433785"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3551667/8433785?width=600&height=350"></script></div>


دکتر امیر عبداللهیان خاطر نشان کرد: ایران اکنون برای انتقال علم و فناوری مرکز فناوری آفریقایی خود را به عنوان اولین شعبه در کشور کنیا قرار داده است. وزیر خارجه مالی تأکید کرد که ایران با رویکردی اعتقادی و انساندوستانه به جای ماهی دادن به دوستانش ماهیگیری را می‌آموزد.
وزیر خارجه مالی نیز در این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران خطاب به دکتر ایر عبداللهیان گفت: حضور شما بسیار حساب شده و نشانگر علاقه‌مندی عمیق مقامات ایرانی است. اینکه مالی را به عنوان اولین کشوری برای دیدار از آفریقا انتخاب کردید نشانگر دوستی با آفریقا براساس احترام متقابل است.
عبدالله دیوپ افزود: آقای رئیسی یک سیاست آفریقایی را دنبال می‌کند و تعهدی نسبت به آفریقا دارد. کشور‌های زیادی علاقه‌مند به آفریقا هستند، ولی به خاطر منافع خودشان، ولی انتخاب ایران متفاوت است. انتخاب ایران برای اهداف سیاسی و برتری جویانه نیست و به دنبال منافع آفریقایی هاست. امروز برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و مالی راه را برای بسط مشارکت‌های فیمابین فراهم می‌کند.
وزیر خارجه مالی گفت: دنیا در حال تغییر و تحول است و ما دنبال ثبات و مبارزه با تروریسم و پیشگیری از افراط گرایی هستیم. افراط گرایی‌هایی که دو کشور با آن روبرو هستند. تروریسم در ابعادی که با آن مواجهیم برای اهدافی است که دیگران آن را ایجاد کرده‌اند و به دو کشور جنگ‌های نیابتی را تحمیل می‌کنند تا به اهداف خودشان برسند.

 

نشست مشترک وزرای امور خارجه ایران و مالی با فعالین تجاری و بازرگانی دو کشور:
در نشست مشترک وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و‌ مالی با فعالین اقتصادی و تجاری دو کشور، وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت گسترش تعاملات فعالین اقتصادی - تجاری دو کشور تاکید نموده و آمادگی وزارت خارجه کشورمان برای ارائه تسهیلات هرچه بیشتر تماسها و همکاری های بخشهای خصوصی دو کشور را اعلام نمود.

 

نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری مالی نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری مالی

نظر شما