شناسهٔ خبر: 55777632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول مطرح کرد

ثبت‌نام بیش از ۲۹ هزار زائر قزوینی برای حضور در پیاده‌روی اربعین

مهسا گنجه‌فرد

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین گفت: فعالیت موکب‌های ایران از ۱۳ روز قبل اربعین و در عراق از ۱۲ شهریور آغاز می‌شود و تا اربعین ادامه خواهد داشت و برخی مواکب نیز تا چند روز پس از اربعین نیز فعال خواهند بود. تاکنون ۲۹ هزار و ۶۷۱ نفر در قزوین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و شرط تزریق واکسن کرونا به صورت کلی حذف شده است.

صاحب‌خبر -

امید برزگری در نشست خبری ستاد مردمی اربعین حسینی که امروز یکم شهریور ۱۴۰۱ در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: سال ۱۳۹۱ ستاد مردمی اربعین با یک الی ۲ مسجد شروع به کار کرد و از طریق مساجد داخل شهر اعزام زائرین انجام می‌شد و در سال ۱۳۹۲ اولین موکب ایران در عراق تشکیل شد. از سال ۱۳۹۴ مجموعه‌ها در حوزه گفتمان اربعینی ورود پیدا کردند و در سال ۱۳۹۵ شبکه مواکب اتفاق افتاد و خدمات به صورت قرارگاهی آغاز شد.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین ادامه داد: در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا پیاده‌روی اربعین برگزار نشد اما در سال گذشته ۵۴ موکب و حدود ۴۸۰ زائر قزوینی در اربعین حضور داشتند که از این تعداد ۳۵ موکب در عراق اقدامات و خدمات‌رسانی جدی انجام دادند. همچنین در سال گذشته ۲۹ ایستگاه صلواتی در شهر قزوین به صورت متمرکز به مردم خدمات ارائه دادند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته توانستیم پس از ۲ سال تعطیلی پیاده‌روی اربعین اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و مجوز پیاده‌روی جاماندگان اربعین را از استانداری دریافت کنیم تا این برنامه به صورت پایلوت در قزوین برگزار شد.

برزگری تصریح کرد: در سال جاری ۶۴ موکب از قزوین در چهار مسیر کربلا، نجف، طریق و مسیب در عراق به زائرین حسینی خدمات رسانی خواهند کرد. ستاد مردمی اربعین در ۷ حوزه از جمله حوزه اصلی گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، شبکه‌سازی، ظرفیت‌سازی، ظرفیت‌یابی، توانمدسازی و هدایت فعالیت می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سال جاری اقدامات مربوط به اربعین به ۲  قسمت ایران و عراق تقسیم شده که هم‌اکنون قرارگاه طریق شکل گرفته و تشکیل قرارگاه در مهران درحال پیگیری است ضمن اینکه از طریق ظرفیت‌یابی مجموعه‌های توانمند را شناسایی کرده‌ایم تا ظرفیت‌سازی و ظرفیت‌یابی موکب‌ها را تبیین کنیم.

وی گفت: در نجف مشکل غذا و در کربلا مشکل اسکان وجود دارد اما از طریق هدایت‌سازی سعی کرده‌ایم توازن و عدالت را برقرار کنیم تا در هر ۲ نقطه خدمت‌رسانی کامل و جامع باشد.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین گفت: در ستاد اربعین استان تحولی رقم خورده است و با همکاری استاندار، قزوین به عنوان اولین استان مدلی ارائه داده که ضمن تأکید بر مردمی‌سازی، این امر اکنون جزو یکی از کمیته‌های حاکمیت به شمار می‌رود و با موقعیت حقوقی و مردمی از  این پس مطالبه‌گر نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: فعالیت موکب‌های ایران از ۱۳ روز قبل اربعین و در عراق از ۱۲ شهریور آغاز می‌شود و تا اربعین ادامه خواهد داشت و برخی مواکب نیز تا چند روز پس از اربعین نیز فعال خواهند بود. تاکنون ۲۹ هزار و ۶۷۱ نفر در قزوین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و شرط تزریق واکسن کرونا به صورت کلی حذف شده است.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین بیان کرد: طرح زائر اولی‌ها در قزوین برگزار خواهد شد و افراد خیر داوطلب برای اعزام هر زائر اولی کم بضاعت باید مبلغ یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. همچنین پرداخت وام ۲ میلیون تومانی به متقاضیان جهت اعزام به پیاده روی اربعین حسینی پیش‌بینی شده است.
انتهای پیام

نظر شما