شناسهٔ خبر: 55772749 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

زمان پاسخ آمریکا به ایران و اتحادیه اروپا/ تکرار ادعاهای گروسی/ رجزخوانی «لاپید» علیه برجام

صاحب‌خبر -
زمان پاسخ آمریکا به ایران و اتحادیه اروپا/ تکرار ادعاهای گروسی/ رجزخوانی «لاپید» علیه برجام
خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که به محضی که رایزنی‌های داخی ما تکمیل شود، پاسخ ایران و اتحادیه اروپا را خواهیم داد.
به گزارش سرویس سیاست خارجی خبرگزاری آریا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) گفت که به محضی که رایزنی‌های داخی ما تکمیل شود، پاسخ ایران و اتحادیه اروپا را خواهیم داد.
وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد، افزود: «ما در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش خواهیم کرد تا پاسخ مناسبی به پاسخ ایران بدهیم. این فرآیندی است که می‌خواهیم اطمینان یابیم که با دقت و توجه به جزئیاتی که برای موضوعی به مهمی این ضروری بوده، انجام داده‌ایم».
پرایس اضافه کرد: «من می‌توانم تضمین دهم که حتی یک روز بیش از زمان لازم برای ارائه پاسخ به اتحادیه اروپا، وقت را از دست ندهیم».
وی گفت: «پاسخ ایران با نقطه نظرات متعددی همراه بوده است. این نیازمند زمان بیشتر برای مرور آنها و مشخص کردن پاسخ‌مان است. ما به طور جدی در حال مرور پاسخ ایران هستیم».
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «هنوز موضوعات برجسته‌ای باقی مانده که باید حل شوند. برخی شکاف‌ها باید برطرف شوند».

تکرار ادعاهای گروسی علیه برنامه هسته ای ایران
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالیکه مذاکرات وین در حال رسیدن به خط پایان و معطل ضعف اراده دولت «جو بایدن» در مواجهه با مخالفان برجام در داخل آمریکا بار دیگر ادعاهای پادمانی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی ان ان در حالیکه مذاکرات وین معطل نظر آمریکا شده است، دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان بار دیگر ادعاهای اثبات ‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد: به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتونیم چیزهای زیادی را که شفاف‌سازی درباره آنها ضروری است، شفاف‌سازی کنیم.
گروسی اضافه کرد: ما گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده ارائه خواهیم کرد و سپس، این مساله پایان خواهد یافت.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در توضیحی که به نظر می رسد درباره ادعاها در خصوص مواد هسته‌ای اعلام‌ نشده در ایران است، گفت: اجازه دهید توضیحی در اختیار ما قرار بگیرد. آنها الان کجا هستند؟ آن وقت قادر خواهیم بود گزارشی داشته باشیم که می‌گوید این مساله را شفاف‌سازی کرده‌ایم.
اظهارات گروسی و در حالیکه مذاکرات وین معطل پاسخ آمریکا است، در حالی است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است: دوربین‌ها به شرطی فعال و روشن می‌شود که همه موارد ادعایی و اتهامی علیه ایران کنار گذاشته شود.
اسلامی در پاسخ به اینکه آیا با تکرار رفتار آژانس، جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای خاموش کردن سایر دوربین‌ها دارد، گفت: خیر، دوربین‌هایی که جمع کرده‌ایم برجامی یا طبق واژه حقوقی آن فرا پادمانی بود، این دوربین‌ها همراه با توافقنامه برجام به این منظور نصب شد تا محدودیت، ظرفیت و فعالیت هسته‌ای ایران را با آن اندازه گیری کنند.
وی خطاب به طرف‌های مقابل برجام تاکید کرد: وقتی در برجام باقی نماندید و به تعهدات خود عمل نکرده و از آن خارج شده‌اید دلیلی وجود ندارد که ما همچنان یک طرفه با یک قرارداد شبه منسوخ آن را ادامه دهیم.
اسلامی درباره اینکه آیا اگر در برجام به توافق برسیم دوربین‌ها از نو روشن و فعال می‌شود گفت شرط برداشته شدن آن این است که همه موارد ادعایی را کنار بگذارند و امروز هم اعلام می‌کنیم تا وقتی که آنها به تعهدات خود بازنگردند و این موارد ادعایی و کذب را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.

رجزخوانی «لاپید» علیه برجام
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها رجزخوانی کرده است.
«یائیر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در گفت‌وگو با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه گفته که با بازگشت به برجام مخالف است.
طبق گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرد لاپید در این تماس تلفنی تصریح کرده که تل‌آویو با بازگشت به برجام مخالف است و التزامی به آن نخواهد داشت.
در بیانیه دفتر لاپید چنین آمده است: «نخست‌وزیر برای رئیس‌جمهور [فرانسه] این را روشن کرد که اسرائیل با بازگشت به توافق مخالفت است و تعهدی به چنین توافقی نخواهد داشت. اسرائیل هر اقدامی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی هسته‌ای انجام خواهد داد.»
رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود. این رژیم با حمایت‌های آمریکا و مماشات کشورهای غربی این برنامه تسلیحاتی را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.
فرانسه در سال‌های گذشته به دلیل نقشی که به نیابت از رژیم صهیونیستی در کارشکنی در مذاکرات با ایران داشته به «گربه سیاه مذاکرات» معروف شده است.

نظر شما