شناسهٔ خبر: 55785976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

سیاست فشار با حربه ادعاهای آژانس دیگر کارایی ندارد

مختومه‌شدن پرونده آژانس پیش‌شرط هر توافقی

صاحب‌خبر -
این روزها غرب با ادعاهای نخ نما شده گروسی مدیر کل آژانس به دنبال باج خواهی از ایران است که تهران تاکید دارد مختومه شدن پرونده آژانس پیش شرط هر توافقی است.
هر چند که کشورها اروپایی ادعای نزدیک بودن توافق با ایران را سر می دهند و مدعی شده‌اند که شروط ایران معقول است اما در عمل رویکرد تقابلی و باج خواهانه آنها در لوای ادعاهای آقای گروسی مدیر کل آژانس با تکرار ادعاهای نخ نما شده ادامه دارد. گروسی که تاکنون رویکردی سیاسی در قبال ایران داشته و اقدامی برای وظایف خود مبنی بر خلع سلاح دارندگان سلاح هسته ای از جمله رژیم صهیونیستی صورت نداده با تکرار ادعاهای واهی پی ام دی به دنبال اجرای سناریوی باج خواهی غرب است که رسما از سوی ایران رد و خواستار پایان این وضعیت شده است. تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به گزارش ادعایی رویترز، تاکید کرد هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران اجرا نخواهد شد.
«محمد مرندی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در توییتی به گزارش ادعایی خبرگزاری رویترز مبنی بر کوتاه آمدن ایران از برخی خواسته‌هایش در مذاکرات رفع تحریم‌ها واکنش نشان داد. وی ضمن «بسیار گمراه‌کننده خواندن» گزارش این خبرگزاری انگلیسی گفت: ماه‌هاست که می‌گویم حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست ادعایی سازمان‌های تروریستی خارجی) پیش‌شرط نیست. مرندی در ادامه در اشاره به ادعای دیگر رویترز، اعلام کرد: «هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضد ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد». این کارشناس ایرانی در پایان تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران برچیده نخواهد شد.خبرگزاری رویترز سه‌شنبه (۲۳ اوت) در گزارشی مدعی شد یک مقام ارشد آمریکایی دوشنبه به این خبرگزاری گفت که ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود از جمله «اصرار برای بسته شدن برخی از تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران توسط بازرسان بین‌المللی را کنار گذاشته که احتمال توافق را بیشتر می‌کند».در این گزارش همچنین به نقل از این مقام ناشناس آمریکایی ادعا شده که ایران تا حد زیادی از درخواست خود برای حذف نامگذاری «تروریستی» سپاه پاسداران صرف نظر کرده است.به ادعای این گزارش، این مقام گفت که شکاف‌هایی بین ایالات متحده و ایران باقی مانده و در صورت امکان توافق، رسیدن به توافق نهایی «کمی بیشتر طول می‌کشد». وی افزود: ما اکنون در حال بررسی پاسخ ایران هستیم و به زودی به آ‌ن‌ها پاسخ خواهیم داد.طبق گزارش رویترز وی همچنین مدعی شد: اگر توافق را به دست آوریم، برخی تحریم‌ها را لغو می‌کنیم، اما ایران باید برنامه هسته‌ای خود را از بین ببرد.
گزارش ادعایی رویترز در حالی است که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌‌ان» بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.گروسی در این مصاحبه خطاب به ایران گفت: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهد یافت.»این در حالی است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.
در این میان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از موافقت کشور‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای با پیشنهاد اروپا درباره برجام خبر داد.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مصاحبه با شبکه خبر ملی تی وی ایی اسپانیا، گفت که اکثر کشور‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، موافق هستند.به گزارش رویترز، بورل در بخشی از مصاحبه خود گفت: «اکثر کشور‌ها موافق هستند، اما من هنوز پاسخی از آمریکا ندارم و انتظار دارم این هفته دریافت کنم.»بورل پیشتر گفته بود که پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در توافق هسته ای را معقول می‌داند و اکنون مجدد اعلام کرد: «ایران چند تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا درخواست کرده است که البته علنی اعلام نشد، اما نتیجه ۱۶ ماه مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران با اتحادیه اروپا است.»
از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همگام با دیگر مقامات آمریکایی مدعی شد که ایران عامل تعویق مذاکرات برجام است. وی مدعی شد واشنگتن رویکرد مثبتی را نسبت به مذاکرات با ایران در پیش گرفته است و همچنان مسائل باقی مانده‌ای در مذاکرات با ایران وجود دارد که بایستی آن‌ها را بررسی کرد.
از سوی دیگر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه تجدید میثاق هیأت دولت با آرمان‌های امام خمینی (ره) در واکنش به اتهامات پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: موضوع بسیار حائز اهمیت است که ایران عضو NPT است، کلیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط پادمان انجام می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران مستقر است و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظارت دقیق خودش دارد و ایران تمام فعالیت های خودش را از نخستین روز با هماهنگی و ضوابط آژانس دنبال کرده است.رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: جنجال آفرینی‌هایی که رژیم صهیونیستی، منافقین و ضد انقلاب پرچمدار آن هستند، موارد اتهامی است. ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم هیاهویی که ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند و بیش از ۲۰ سال است که اینها را دامن می زنند و دنبال می‌کنند، اهمیت بدهد و مزاحمت برای برنامه توسعه‌ای کشور ایجاد کند.وی اظهار داشت: ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم که مواضع و فشارهای رژیم صهیونیستی به عنوان دستور کار مدیرکل آژانس مورد پیگیری قرار بگیرد. قدر مسلم اینکه اگر برجام یک دلیل داشته باشد، که تنها یک دلیل داشته، برای عبور و پاسخ دادن به همین اتهامات بوده که ۲۰ سال است علیه کشور مطرح می کنند و حرف جدیدی نیست.تداوم اتخاذ رویکردهای سیاسی از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی که مقامات و رسانه‌های غربی به حصول توافق خوش‌بین هستند، نشان می‌دهد که رافائل گروسی همچنان به همراه رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مانع برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها است. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر باقی ماندن برخی موضوعات در مذاکرات رفع تحریم های ایران، با واکنش نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین مواجه شد. «میخائیل اولیانوف» در پیامی توئیتری نوشت: بنابراین ایالات متحده معتقد است که هنوز برخی از مسائل باقیمانده در مذاکرات وین وجود دارد و به زمان بیشتری نیاز دارد تا موضع خود را در قبال آنها توضیح دهد.وی افزود: این به یک الگو تبدیل شده است: به محض اینکه تقریباً به خط پایان نزدیک می‌شویم مشکلات جدیدی ایجاد می‌شود.اولیانوف در عین حال گفت که این اقدام آمریکا، دلیلی برای بدبین شدن نسبت به نتایج مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیست.

نظر شما