شناسهٔ خبر: 55772153 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

گزارش «ایران» از برنامه‌های حمل و نقل جاده‌ای اربعین:

اتوبوس دربستی برای ایام اربعین ممنوع شد

بنابر پیش‌بینی تقاضا برای سفر به عتبات در ایام اربعین، بیش از 5میلیون نفر در مدت 3هفته سفر رفت و برگشت به عراق و ایران خواهند داشت.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران: در دو سال گذشته به خاطر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، سفرهای اربعین بسیار محدود بود اما امسال، با تمهیدات دولت و با انجام واکسیناسیون، مردم می‌توانند به‌صورت زمینی با اتوبوس و قطار یا هوایی به عراق بروند. البته با توجه به محدودیت‌های حمل و نقل سفر هوایی و ریلی، تقریباً 4میلیون و 600هزار زائر از طریق جاده به عتبات مشرف می‌شوند.
داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل‌و‌نقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، در گفت‌و‌گو با «ایران»، از فعالیت 8هزار ناوگان اتوبوسی در ایام اربعین برای جابه‌جایی زائران خبر داد. وی گفت: با توجه به تقاضای بالا، این تعداد اتوبوس ظرفیت جابه‌جایی تمام مسافران را ندارد، به همین دلیل از دستگاه‌های مختلف مانند نیروهای مسلح و ارگان‌های دولتی حدود 6هزار اتوبوس را در این ایام درخواست کرده‌ایم اما تا کنون پاسخ مثبتی به این درخواست داده نشده است.


وی گفت: بنابراین برنامه‌ریزی ما فعلاً بر تعداد 8هزار اتوبوس متمرکز است. این تعداد اتوبوس تقریباً هرروز از 15 شهریور تا 5 مهرماه، هر 24 ساعت حدود 90 هزار زائر را جابه‌جا می‌کند.
جابه‌جایی روزانه 90 هزار مسافر در 20 روز، تقریباً پاسخگوی انتقال یک میلیون و 800 هزار زائر است در حالی که تقاضا حدود 3 میلیون بیشتر از این عدد است. به همین دلیل احتمال گرانفروشی و ایجاد بازار سیاه خرید و فروش بلیت در این مدت وجود دارد.


مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأیید این موضوع گفت: برای جلوگیری از تخلفات و گرانفروشی بلیت ما به متقاضیان تأکید می‌کنیم بلیت را فقط از شرکت‌های اتوبوسرانی بخرند و از خرید بلیت از افراد، رانندگان یا مالکان خودداری کنند در غیر این‌صورت اگر تخلفی انجام شود امکان نظارت و اعمال قانون محدود است.
وی افزود: کرایه دربستی اتوبوس ممنوع است و ما به شرکت‌ها اطلاع داده‌ایم نباید قراردادی بابت کرایه دربستی اتوبوس در ایام اربعین میان زائران و شرکت‌ها یا مالکان بسته شود، مردم نیز مراقب باشند اگر قراردادی برای کرایه اتوبوس منعقد کنند ممکن است این قرارداد لغو شود و امکان سفر نداشته باشند.


آغاز بازه زمانی فروش بلیت سفرهای جاده‌ای و ریلی اربعین 15 تا 31 شهریور و بازه زمانی فروش بلیت پروازهای اربعین ۲۰ تا ۳۱ شهریور اعلام شده است. مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این خصوص گفت: برای اربعین پیش‌فروش بلیت اتوبوس نداریم و بلیت‌ها روزانه فروخته می‌شود. برنامه ما جابه‌جایی زائران به‌صورت رفت و برگشت تا مرزها و از مرزهای تعیین شده تا مناطق مختلف کشور از 15 شهریور تا 5 مهرماه است.
با توجه به ظرفیت محدود ناوگان اتوبوسی برای جابه‌جایی زائران اربعین، به گفته باقرجوان، در این ایام سفرهای داخلی با اتوبوس محدودیت خواهد داشت چون بیشتر ناوگان برای انتقال زائران اربعین اختصاص پیدا می‌کند.
او افزود: از 8هزار اتوبوس، روزانه 3هزار و 200 اتوبوس به‌صورت فعال زائران را جابه‌جا می‌کنند که برآورد این است تعداد 90هزار زائر در هر 24 ساعت به مقصد یا مبدأ انتقال داده شوند. در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین با قیمت‌های بالا منتشر شده است. این قیمت بعضاً تا 600 هزار تومان نیز اعلام شده است. مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: هنوز قیمت قطعی بلیت اتوبوس در ایام اربعین از سوی شرکت‌های حمل و نقل مسافری اعلام نشده است و نرخ‌هایی که اعلام شده نرخ رسمی نیست.


اعلام قیمت تا آخر هفته
قیمت بلیت پروازهای اربعین 6میلیون تومان تعیین شده اما در خصوص بلیت قطار و اتوبوس تصمیم‌گیری نشده است. داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اعلام قیمت بلیت اتوبوس اربعین تا پایان هفته خبر داده است.
او نیز تأکید کرده است که «اتوبوس دربستی و قراردادی برای عزیمت به مرزها نداریم.»
رئیس سازمان راهداری افزود: سال 98 بالغ بر 33 درصد از زائران اربعین از طریق حمل و نقل عمومی مشرف شدند و امسال نیز برآورد ما این است که 35 درصد از زائران را در این بخش خدمات‌رسانی کنیم، مابقی زائران از طریق جاده‌ها و با ماشین شخصی‌شان تردد خواهند کرد. با نزدیک شدن به ایام اربعین و مطابق مصوبه ستاد اربعین کشور، ‌قیمت بلیت اتوبوس را اعلام خواهیم کرد.
وی نیز از فروش بلیت‌های اتوبوس به صورت روزفروش خبر داد و گفت: همان‌طور که در ایام اربعین هواپیمای چارتری نخواهیم داشت، اتوبوس دربستی و قراردادی نیز نداریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بیمه مسافر در قیمت بلیت لحاظ شده است به همزمانی اربعین با پیک سفرهای داخلی اشاره کرد و گفت:‌ تلاش بر این است که حداکثر ظرفیت خود را برای اربعین بگذاریم و در کنار آن ظرفیتی را برای داخل کشور قرار دهیم. با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها و پایان تابستان، سفرهایی به دیگر مناطق کشور را نیز داریم.
برای تردد زمینی زائران اربعین، امسال چند پایانه مرزی به مرزهای قبلی اضافه شده است؛ پایانه‌های مرزی ریندان و میرجاوه برای زائران خارجی است و مرز تمرچین و باشماق برای شمال غرب کشور در نظر گرفته شده است. همچنین پایانه‌های مهران (شهید سلیمانی)، شلمچه و چذابه، مانند سال‌های گذشته برای تردد زائران باز است.


رئیس سازمان راهداری درباره مرز تمرچین و باشماق که امسال برای زائران اربعین در نظر گرفته شده است، گفت: پایانه‌های مرزی این دو منطقه نوساز و جدید است و قبلاً نیز مسافرانی که قصد سفر به اقلیم کردستان داشتند از اینجا استفاده می‌کردند. ظرفیت پذیرش مسافر در این پایانه‌ها روزانه 2 هزار نفر است و قطعاً در ایام اربعین جمعیت بیشتری مراجعه خواهند کرد. بنابراین باید تلاش کنیم که این دو پایانه را بهبود ببخشیم. تا بعد از اربعین، عوارض آزادراهی هیچ تغییری نخواهد داشت.
امانی با تشریح فعالیت‌های سازمان راهداری برای بهبود وضعیت جاده‌های منتهی به مرز اضافه کرد: ایمن‌سازی جاده‌های منتهی به مرز، خط‌کشی، علائم‌گذاری، قرار دادن نیوجرسی، رفع نقاط پرحادثه، روکش آسفالت و... از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار گرفته است. این اقدامات در حال انجام است و نزدیک به 1000 هزار میلیارد تومان از اعتبارات سازمانی برای پایانه‌های مرزی و جاده‌ها اختصاص داده شده است.


معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بیمه مسافر در قیمت بلیت لحاظ شده است، گفت: زائرانی که قصد بازگشت دارند پیش از حرکت از عتبات، مرز مورد نظر بازگشت خود را به این سامانه پیامک کنند و ما بر اساس تعداد مرزهای دریافتی میزان ناوگان مورد نیاز در هر مرز را برآورد می‌کنیم تا شاهد تجمع زائران در روزهای پایانی عملیات سفرهای اربعین در چند مرز خاص نباشیم.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما