شناسهٔ خبر: 55771170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چرا رویکرد هوشمندانه دولت در مذاکرات، صهیونیست‌ها را عصبانی کرده است؟

روی کار آمدن دولت فعلی و اتخاذ رویکرد کاملاً هوشمندانه در باب مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای، صهیونیست‌ها را بیش از گذشته عصبانی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،‌ روزنامه ایران نوشت: در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، رژیم صهیونیستی تنها کشوری است که زراد خانه‌های هسته‌ای دارد؛ امری که باعث شده صهیونیست‌ها همواره برای حفظ برتری هسته‌ای خود نسبت به کشورهای این منطقه تلاش کنند. عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی از جمله اردن، مصر و در سال‌های اخیر با کشورهای حوزه خلیج فارس، اطمینان کامل را به صهیونیست‌ها داده است که این رژیم‌ها هیچ گونه خطری برای حوزه هسته‌ای صهیونیست‌ها ندارند، بلکه این رژیم ،تنها ایران هسته‌ای را معضل بزرگ خود می‌داند.

رژیم صهیونیستی در چهارچوب دکترین امنیتی خود، سیاست هسته‌ای را نیز گنجانده است و مطابق آن استفاده از تسلیحات هسته‌ای در صورت به خطر افتادن موجودیت خود را ضروری می‌داند. در این راستا، سران رژیم صهیونیستی، برنامه هسته‌ای ایران را غیرصلح‌آمیز  قلمداد می کنند و همواره تلاش کرده‌اند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را نیز در راستای اهداف نظامی و در نتیجه تحقق حذف اسرائیل از نقشه جغرافیا جلوه دهند. از نگاه صهیونیست‌ها که مبنای شکل‌گیری دکترین امنیتی خود را بقای اسرائیل می‌دانند، علاوه‌بر تلاش برای ترغیب جامعه بین‌الملل به تحریم اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک، همواره تهدید به حملات پیش‌دستانه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران کرده‌اند.

با آغاز گفت‌و‌گوهای ایران و غرب برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران، رژیم صهیونیستی همواره به‌عنوان مانع بزرگ محقق شدن مذاکرات هسته‌ای ایفای نقش می‌کرد. این رژیم حتی اختلاف نظرهایی با تنها متحد اصلی خود، یعنی امریکا، درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد و راهکار دیپلماتیک برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران را همواره غیر سودمند می‌داند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم جمهوری اسلامی و پیروی نکردن از سیاست‌های غلط دولت قبلی، صهیونیست‌ها به تکاپوی بیشتری نسبت به برنامه هسته‌ای ایران افتاده اند.آنها از یک طرف با رویکرد جدی ایران در مذاکرات هسته‌ای جاری در وین متعجب هستند و گمان نمی‌کردند که دولت فعلی ایران و تیم فعلی حاضر در مذاکرات، قدرت چانه زنی بالایی داشته باشد و  یا تا این حد مشرف به برنامه‌های خود باشد. از سوی دیگر صهیونیست ها با پیشرفت مجدد برنامه هسته‌ای ایران بیمناک هستند، بخصوص آنکه تغییر دولت و عدم اجازه به آژانس برای بازرسی‌های مجدد باعث شده است صهیونیست‌ها نسبت به غنی‌سازی ایران تا ۶۰ درصد به وحشت بیفتند. این مسائل باعث شده تا این رژیم دو استراتژی را در برابر برنامه هسته‌ای ایران به کار بگیرد:

مذاکره با امریکا و کشور‌های اروپایی برای عدم قبول پیش‌نویس‌های ایران و شکست مذاکرات (سفر رئیس موساد و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به امریکا در همین راستا است)
تهدید به حمله نظامی به اماکن هسته‌ای ایران به همراه طراحی پیوست رسانه ای

صهیونیست‌ها این دو استراتژی را در دستور کار خود برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای قرار داده‌اند. با آغاز دیگرباره مذاکرات هسته‌ای در آذرماه ۱۴۰۰، وزیر جنگ و رئیس دستگاه موساد سفر دو روزه به ایالات متحده داشته و در این سفر به‌دنبال متقاعد کردن امریکایی‌ها - به زعم خود- برای باج ندادن به جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای بودند. در این سفر صهیونیست‌ها ادعا کرده بودند که اطلاعات جدیدی از برنامه هسته‌ای ایران دارند؛ اطلاعاتی که باعث می‌شود امریکایی‌ها در مذاکره با ایران تجدید نظر کنند، هرچند بعد از این گفت‌و‌گوها، امریکایی‌ها از تمام گزینه‌های روی میز سخن می‌گفتند، اما باز هم (تا حال حاضر) دیپلماسی را تنها گزینه پیش رو برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند.

در سوی دیگر صهیونیست‌ها در گفت‌و‌گوهای مختلف خود بخصوص با انگلیس و فرانسه و ارائه مدارک مختلف درباره برنامه هسته‌ای ایران، به‌دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای هستند. صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند که ایران از فرصت مذاکرات دولت قبل و دولت فعلی نهایت استفاده را کرده و در این زمان میزان غنی‌سازی خود را به بالای۶۰ درصد رسانده است، رسانه‌های عبری زبان هم با پیروی از همین خط به همراه رسانه‌های ضد انقلاب، جمهوری اسلامی را به‌عنوان باجگیر در مذاکرات معرفی می‌کنند.

طی روزها و هفته‌های اخیر، سران رژیم صهیونیستی بارها بر فایده نداشتن مذاکرات هسته‌ای تأکید کرده و راه حل نظامی و انجام خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای را تنها گزینه پیش روی این رژیم عنوان کرده‌اند. نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز وزیر جنگ صهیونیست‌ها به رجزخوانی‌های مختلفی علیه ایران پرداخته و جمهوری اسلامی را به حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای تهدید کرده‌اند، هرچند این رجز خوانی‌های توخالی جهت اعمال فشار به امریکا و اروپایی‌ها بوده، اما در داخل با پاسخ مناسبی همراه بوده است.  

یائیر لاپید هفته گذشته در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار پایان دادن به مذاکرات احیای برجام شده بود. لاپید همچنین با تد دویچ، رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا مجلس نمایندگان امریکا و تام نیدا، سفیر امریکا در اسرائیل نیز گفت‌وگو کرده بود.

به گزارش اکسیوس، یائیر لاپید به تد دویچ و تام نیدا گفته بود «در شرایط فعلی، زمان آن فرا رسیده است که از میز (مذاکره) کنار برویم، هر چیز دیگری به ایران پیام ضعف می‌دهد.» رویترز همچنین گزارش داده بود که یک مقام این رژیم در پاسخ کتبی و در ایمیلی گفته است: اکنون زمان آن فرا رسیده است که بنشینیم و درخصوص اقدامات آتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صحبت کنیم. یک دیپلمات ارشد اسرائیلی هم گفته بود «اتحادیه اروپا پیشنهادی به ایران ارائه کرده است که با اصولی که امریکایی‌ها به آن متعهد بودند همخوانی ندارد.» همه این اقدامات و اظهارات نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از به فرجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای بشدت نگران است و از هیچ تلاشی برای کارشکنی فروگذار نمی‌کند. 

روزنامه هاآرتص اسرائیل در همین راستا می‌نویسد: «پس از خروج امریکا از توافق با ایران، روند هسته‌ای در تهران بسرعت پیشرفت کرده و اکنون به بالاترین سطح خود رسیده‌ است. مذاکره‌کنندگان ایرانی با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، موضع متفاوتی را در مذاکرات اتخاذ کرده‌ و بایدن توان بازگرداندن ایران به توافق قبلی را نخواهد داشت. ایران نشان داده که کشوری بزرگ و توانمند در مواجهه با مشکلات است ؛ با وجود تمام فعالیت‌های اسرائیل در سال‌های اخیر، حکومت ایران قدرت خود را حفظ کرده و اقدامات اسرائیل هیچ تأثیری در پیشرفت این کشور نداشته‌است.»

صهیونیست‌ها با توجه به وضعیت فعلی، تحت هر شرایطی به‌دنبال به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای جهت توجیه اقدامات خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند. 

روی کار آمدن دولت فعلی و اتخاذ رویکرد کاملاً هوشمندانه در باب مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای، صهیونیست‌ها را بیش از گذشته عصبانی کرده است، بخصوص آنکه دولت فعلی رویه غلط دولت قبل را در مذاکرات هسته‌ای دنبال نمی‌کند و به‌دنبال توافق به هرقیمت نخواهد بود،هر چند بین ارتش صهیونیستی و موساد درباره نحوه کنش در برابر ایران اختلاف نظر وجود دارد و صهیونیست‌های بدنه نیز درباره تصمیم‌گیری برای برنامه هسته‌ای ایران نظرات دو گانه‌ای دارند، اما طبق دکترین هسته‌ای این رژیم هیچ گاه ایران هسته‌ای برای آنها مطلوب نخواهد بود.

انتهای پیام/

 

نظر شما