شناسهٔ خبر: 55767275 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

دولت را زیر صفر تحویل گرفتیم

صاحب‌خبر -
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با ابلاغی که این هفته انجام دادیم 2 هزار و 300 میلیارد تومان از اقساط دریافتی مسکن مهر برای تولید مسکن به بنیاد مسکن اختصاص می‌‌یابد.
سیدمسعود میرکاظمی دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که کشور در شرایط زیر صفر بود، یعنی منفی بود. ذخایر کشور بین ۳۰ تا ۷۰ در صد زیر حداقلی بود که نباید ذخایر در هیچ شرایطی از آن کمتر باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین گفت: دولت امسال 180 همت باید اوراق منتشر شده سال‌های قبل را تسویه کند یعنی ماهی 15 همت بابت تسویه اوراق می‌پردازد در حالی که اوراقی که منتشر می‌کند در کل سال 103 همت خواهد بود که میزان انتشار کمتر از مخارج برای تسویه آن است. وی همچنین گفت:‌ کل درآمد مالیاتی برای سال جاری 470 همت پیش‌بینی شده است که نسبت به رقم 1470 همت بودجه حدود 31،9 درصد برآورد می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم نرخ تورم 50 درصد بود. این نرخ در پایان سال گذشته به زیر 40 درصد رسید. تورم نقطه به نقطه روند کاهشی پیدا کرد اما امسال تورم به خاطر فشار هزینه‌ای ناشی از جنگ اوکراین و افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی و همچنین به خاطر اصلاح نرخ ارز از 4200 تومانی به ارز نیمایی باعث فشار هزینه شده است. وی افزود: ‌در بخش عوارض گمرکی محاسبه عوارض از 4200 تومان به 25 هزار تومان افزایش یافته در نتیجه فشاری بر هزینه کالاهای وارداتی وارد می‌شود از طرفی افزایش هزینه کارگری که حداقل مزد در شورای عالی کار با 57 درصد افزایش همراه شد.
میرکاظمی در مورد افزایش حقوق بازنشستگان ادامه داد:‌ در 40 سال قبل چرخه معیوبی وجود داشت که افزایش حقوق انجام می‌شد اما از طرفی با کسری منابع مواجه می‌شدند که مجبور به خلق پول و ایجاد تورم و کاهش ارزش پول می‌شدند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد افزایش یارانه‌ها گفت:‌ سال گذشته میزان مصوب یارانه‌ها 8 میلیارد دلار بود اما در عمل حدود 17 میلیارد دلار ارز ترجیحی داده شد. امسال نیاز به 23 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی احساس می‌شد، بنابراین صرفه‌جویی در زمینه اجرای طرح حذف ارز ترجیحی در کار نیست و مابه‌التفاوت ارز ترجیحی 4200 تومانی تا دلار 25 هزار تومانی حدود 21 هزار تومان است که ضرب در 23 میلیارد دلار می‌شود. در حالی که یارانه‌ای که دولت در سال می‌دهد به 450 همت می‌رسد یعنی دولت هیچ درآمد اضافه‌ای نخواهد داشت. وی همچنین اضافه کرد: دولت سال قبل 4،5 میلیون تن گندم خریداری کرد امسال با وجود خشکسالی 7،5 میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی خریداری کرده است.
وی گفت: دولت  ماهی 27،5 تا 28 همت یارانه به کالاهای اساسی غیر از یارانه نان و دارو می‌پردازد. همچنین 150 همت یارانه نان و دارو است که جمع آن 450 همت در سال می‌شود در حالی که تفاوت نرخ ارز ترجیحی و نیمایی کمتر از این رقم می‌شود.
میرکاظمی همچنین گفت: ‌دولت سال قبل 200 همت برای پروژه‌های عمرانی پرداخت کرد. دولتی که گفته می‌شد چگونه می‌تواند حقوق کارمندان را بپردازد اما 200 همت برای پروژه‌های عمرانی داد. امسال هم تا 20 مرداد 60 همت تخصیص یافته و برای پرداخت به خزانه ابلاغ شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: زمانی که دولت سیزدهم سر کار آمد از 8 میلیارد دلار منابع فروش نفت در خارج کشور 6،5 میلیارد دلار خرج شده بود و یک و نیم میلیارد مانده بود حدود 17 تا 18 میلیارد دلار نیاز برای کالاهای اساسی و ذخایر مورد نیاز بود که ذخایر ما 30 درصد زیر خط قرمز قرار داشت. در ابتدای دولت برای پرداخت حقوق کارمندان مشکل داشتیم اما با این حال از تنخواه بانک مرکزی استفاده نکردیم چون دولت قبل سقف تنخواه که 54 همت بود را مصرف کرده بود و این 54 هزار میلیارد تومان ضریب 8 برابری فزاینده تبدیل به نقدینگی می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد کسری بودجه گفت: امیدواریم کسری بودجه امسال عدد زیادی نشود اما بودجه سال گذشته براساس واریز 20 درصد درآمد نفت به صندوق توسعه ملی طراحی شده بود در حالی که در نهایت مصوب شد 40 درصد درآمد صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی برود و در عین حال هزینه‌های بودجه کاسته نشد.
 بررسی افزایش حقوق کارمندان در شهریور
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه باید منابع افزایش حقوق کارمندان مشخص شود و نباید به افزایش پایه پولی و تورم منجر شود گفت: این موضوع در حال بررسی است و احتمالاً در شهریور در مورد آن تصمیم‌گیری صورت بگیرد. میرکاظمی در مورد تداوم پرداخت نقدی یارانه‌ها و موضوع کالابرگ نیز گفت:  کالابرگ به این معنا نیست که کالابرگی صادر شود تا از طریق آن کالای اساسی خریداری شود بلکه به این صورت است که با فراهم شدن سازوکارها و طراحی سامانه‌ای خاص، پول یارانه مستقیم بعد از خرید کالای اساسی توسط مردم به حساب فروشنده واریز شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: قانون می‌‌گوید که یارانه به صورت کالابرگ باشد اما نظرسنجی‌های رسمی  نشان می‌‌دهد که مردم می‌‌خواهند در استفاده از آن آزاد باشند. با این حال رسانه‌ها تلاش کنند این را روشن کنند که مردم کدام روش را می‌‌پسندند و کدام به نفع آنها است. وی افزود: برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم یارانه نقدی را ترجیح می‌دهند اما براساس قانون باید بحث کالابرگ الکترونیکی اجرا شود و هنوز سامانه مورد نیاز آن آماده نشده است.

نظر شما