شناسهٔ خبر: 55762843 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تیم دانش‌آموزی المپیاد نجوم و اخترفیزیک ایران بر روی سکوی اول جهان ایستادند

تیم المپیاد دانش‌آموزی نجوم و اختر فیزیک ایران در پانزدهمین دوره از این مسابقات با کسب ۹ مدال طلا و یک نقره، مقام اول جهان را به دست آوردند.

صاحب‌خبر -

در این دوره از مسابقات که در شهر کوتایسی گرجستان  برگزار شد، مهدی استادمحمدی، سپهر سلامت، محمدمهدی عابدیان، فرهاد عزیزی سطری، سیدیوسف میریوسفی، سهند اسماعیل‌زاده، سهند اکرمی پور، آریا قنبری و آرسام مجد، طلایی شدند  و علیرضا اعلایی هره دشت مدال نقره گرفت.

تیم‌های آمریکا، کانادا، کره جنوبی، هند، برزیل و تایلند هم بعد از تیم ایران به ترتیب در جایگاه دوم تا هفتم این دوره از مسابقات نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۲ قرار گرفتند.  

  • تاریخچه‌ی المپیاد نجوم

برای اولین بار، المپیاد جهانی نجوم در سال ۱۹۹۶، بین دو کشور روسیه و سوئد برگزار شد و پس از دوازده دوره در سال ۲۰۰۷، این المپیاد با تغییراتی در اساسنامه، المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک نام گرفت. تیم دانش‌آموزی ایران برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی به طور غیر رسمی و با تیمی متشکل از یک دانش‌آموز دختر و دو دانش‌آموز پسر، در هشتمین المپیاد جهانی نجوم در کشور سوئد شرکت کرد که نتیجه‌ی این رقابت‌ها سه مدال برنز بود.

  • آزمون المپیاد نجوم و اخترفیزیک معمولاً  از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

این المپیاد معمولاً در چهار مرحله برگزار می‌شود و کشور میزبان مسئول طراحی سؤال‌ها و تصحیح آن است.

مرحله‌ی اول:

آزمون تئوری که از دو بخش سؤال‌های کوتاه و بلند تشکیل می‌شود. در هر دوره معمولاً دانش‌آموزان شرکت کننده با  ۱۵ سؤال کوتاه و ۲ یا ۳ سؤال بلند مواجه خواهند شد. این آزمون تقریباً نیمی از نمره‌ی نهایی را تشکیل می‌دهد.

مرحله‌ی دوم:

آزمون تحلیل داده که آزمونی بر روی کاغذ یا در کامپیوتر است که در آن شرکت‌کنندگان به تحلیل داده‌های واقعی می‌پردازند.

مرحله‌ی سوم:

آزمون رصد که  شامل رصد واقعی آسمان یا آزمون آسمان‌نما است.

مرحله‌ی چهارم:

مسابقه‌ی تیمی نیز آزمون دیگری است که در آن، اعضای یک تیم به صورت مشترک سؤالی طولانی و سخت را به‌شکل گروهی حل می‌کنند.

نظر شما